5. 8. 2003
V dnešní postmoderní společnosti neexistuje v ČR konformitaPOLEMIKA Rozhořel se nám opět okolo konání technoparty u Kopidlna pěkný spor. Nechtěl bych se pouštět do polemiky o tom, zda party byla či nebyla přípustná. Shrnul to Š. Kotrba ZDE s tím , že tento spor je neřešitelný. Jenom je zvláštní, když někdo požaduje od všech toleranci ke svému životnímu stylu (hudbě, účesu, oblečení), ale sám není schopen akceptovat životní styl jiných a napadá ho, stejně jako onen "netolerantní" omezenec. Skutečně neřešitelný spor. Co takhle víc přemýšlet a nenechávat se tak jednoduše strhávat skupinovými názory? |
Zastavil bych se u některých mediálních stereotypů, které se stále při těchto příležitostech vynořují. Nejčastěji se vyskytující stereotyp je vybroušen k dokonalosti v posledním odstavci článku Štěpána Kotrby (BL 4.8. 2003). Kotrba píše: "...stejnému měšťákovi jsou dnes odporní pankáči, anarchisti a technaři... Protože ho jednou za rok obtěžují - demonstrací své existence a svého práva na svobodu projevu. On je obtěžuje celý rok, ale bohužel to neví. Protože měšťáků je ve společnosti většina". V těchto několika řádcích je úplně vše čeho bychom se měli v hodnocení současné společnosti vyvarovat. Neustálá zloba směrem k "rozhořčeným měšťákům" je scestná. "Měšťáci" a další živlové jsou dnes a denně vláčeni různými médii jenom proto, že jsou považováni za "mainstream" či "většinu" (zároveň, ale např. Štěpán Kotrba požaduje, aby zajistili vhodné hygienické podmínky pro "nekonformní" mládež -- trochu paradoxní, ale velmi častá situace). Tito lidé ovšem nijak neomezují pořadatele různých párty, mejdanů, srazů atd., protože jakmile by se ozvali, budou osočeni z netolerance a z "měšťáctví". Každý komu je libo si může ukázat na virtuální masu vymytých měšťáckých mozků. Je to, ale skutečně reálná situace a je vůbec možné v dnešní době používat formulace jako "měšťáků je ve společnosti většina". Kdo je měšťák? Existuje relevantní definice "měšťáka" nebo je to pouze mediální formulka, která se hodí jako pěkné úderné heslo, jak si zaútočit na tu "netolerantní většinu" společnosti. V příspěvcích o technoparty se rovněž objevuje tvrzení, že se tam vyskytuje "nekonformní" mládež. A jsme zpátky u nefungujících pojmů. Co ono slůvko "nekonformní" znamená v kontextu společnosti ve které dnes existujeme, se již nedozvíme. Stačí pokud se pojem vhodně a zejména často používá v nějakém spojení. Jsem označen za nekonformního, čili skutečně jsem nekonformní a ostatní jsou konformní "stádo". Údajná nekonformita k "většinové" společnosti je mýtus. Postmoderní (či pozdně moderní) realita zcela rozbila jakékoli možnosti nekonformního chování, protože i sebevíce šokující chování je předem přijato a bez problémů rozvíjeno. Společnost, vzhledem k tomu, že nemá žádný jednotící kulturní směr, neatakuje příznivce jakéhokoli proudu (což bylo zcela jasně vidět u Czechteku a je to vidět i u stovek jiných akcí). Neexistuje žádný "mainstream" a proto mluvit o nějakých alternativách, kontrakultuře či dalších oblíbených pojmech "avantgardy", je zjevně nedostačující a nevystihující celou situaci. Vratké je i Kotrbovo tvrzení, že "měšťákovi" jsou odporní pankeři, technaři a anarchisti. Zároveň, ale zamlčuje, že ani mezi těmito skupinami neexistuje příliš idyla co se týče vzájemného soužití. Těch skupinek fungujících ve společnosti je nepočítaně a tak není možné stavět konflikt tak, že proti "měšťákovi" stojí všichni ostatní. Konflikt je mnohorozměrný a mnohovrstevnatý. Stejně jako celá současná společnost. Jednoduché odsudky tak nejsou v žádném případě na místě. I když jich je v médiích jako much a pravděpodobně jich nebude ubývat dokud se budou pěstovat "měšťácké" stereotypy. |
Narušování občanského soužití | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
5. 8. 2003 | V dnešní postmoderní společnosti neexistuje v ČR konformita | Jan Maršák | |
5. 8. 2003 | CzechTek: organizátoři by měli být popohnáni k plné odpovědnosti | Jan Krejčí | |
5. 8. 2003 | Když se ruší cesty | Marie Lipoldová | |
4. 8. 2003 | CzechTek, rozhořčení měšťáci a spravedlnost pro všechny | Štěpán Kotrba | |
4. 8. 2003 | "Bloodymindedness"? | Jan Čulík | |
4. 8. 2003 | Propastná hysterie davu | Karel Mašita | |
31. 7. 2003 | Konečná reakce k Rally Pačejov: Nezajímají nás věci veřejného zájmu | Ondřej Hausenblas | |
31. 7. 2003 | Svoboda není bezbřehá | Jan Čulík | |
31. 7. 2003 | Trapný Ondřej Hausenblas | ||
30. 7. 2003 | Rallye Pačejov: pořádek a informace měla zajišťovat policie | Jan Vaškovič | |
29. 7. 2003 | Zvláštní svoboda Ondřeje Hausenblase | Martin Konicar | |
29. 7. 2003 | Nedat se omezovat buranstvím | Ondřej Hausenblas | |
28. 7. 2003 | Tudy nemůžete, jede se tu Rallye Pačejov | Ondřej Hausenblas | |
28. 7. 2003 | Pranýřujte zpupnost! | Pavel Mareš | |
25. 7. 2003 | Jiná čtvrť, jiný mrav | Jan Čulík |