15. 5. 2003
Mají právo váleční novináři být neobjektivní?Dobrý den,
jen malý podotek k Vašemu článku o panu Pečínkovi, viz ZDE. Musím s vámi nesouhlasit, co se týče pana Štětiny a spol. Těžko se něco hodnotí, když člověk něco nezažil. Proto nemůžeme hodnotit postoj lidí, co dělají válečné novináře. Vím, že je špatné, když novinář není objektivní. Váleční novináři jsou ale poměrně zvláštní sorta lidí a práce, kterou dělají, je natolik nezvyklá, že objektivita zde jaksi ustupuje do pozadí. Podle mne není možné zůstat objektivní za každých okolností. Člověk bez názoru neexistuje, a ten názor vždy vyjde najevo - někdy víc, někdy míň. Zde se nejedná jen o lidi z Člověka v tísni, ale třeba i o CNN, al-Džazíru, atd. Každé médium bude informovat tak, jak se mu to hodí do krámu, a je jenom na adresátovi, jak si to přebere. Nechci tím nijak obhajovat Štětinu nebo Procházkovou, sám nemám dobré mínění ani o Čečencích, ani o Rusech (myslím tím vojenské nebo polovojenské kruhy), nejvíc to stejně vždycky odnesou normální lidi. Ale bez urážky - chtěl bych vidět vás (anebo třeba sebe), jak byste informoval, kdybyste se ocitl někde na froně, vedle vás by umírali lidi, atd. K tomu poznamenává Jan Čulík: |
Milane, vy argumentujete, že být válečným zpravodajem je tak děsivá a emocionální zkušenost, že v této situaci neplatí měřítka profesionální novinářské práce. Samozřejmě, že každý novinář má povinnost obhajovat základní principy humanity a základní civilizační hodnoty a být na straně bezbranných a slabých, na straně obyčejných lidí proti moci. V tomto smyslu jistě novinář nemůže být nestranný, má-li na jedné straně vraha se samopalem a na druhé straně matku s malým dítětem, v takové situaci nemůže říci, že zůstává nestranný. Ani není možné, slyšíme-li v rozhlasové diskusi výroky jako "Všichni cikáni (židé, černoši, Ukrajinci, Vietnamci, atd.) by měli jít do plynu" aby moderátor řekl uctivě: "Děkuji vám za názor" a takový proticivilizační výrok nekorigoval (v České rozhlase se tohle občas právě děje - rasistické výroky posluchačů jsou občas ponechávány bez korekce - vždyť přece máme "svobodu a demokracii". Inter arma silent musae - Ve válce múzy mlčí zní omluvně latinské heslo. Znamená to taky, že v situaci, kdy se bojuje, a jde o krk, použije každý nejrůznějších úhybných a neseriózních prostředků, aby si zachránil život. Myslím, že pro profesionálního novináře je to nepřijatelné. Nijak neupírám Jaromíru Štětinovi a Petře Procházkové odvahu pronikat do oblastí válečných konfliktů, jenže jejich psaní bývá emocionální a zjednodušené. A mimochodem, dobrý novinář také nepřijímá ceny od politiků, něco takového je pro nezávislého novináře urážlivé, protože to vyvolává podezření, že - nejsou nezávislí. Viz ZDE. Jenom proto, že jsem byl svědkem nesmírného utrpení civilistů od jedné, surové válčící strany, přece nemůže znamenat, že začnu celou složitou válečnou situaci interpretovat černobíle a stereotypně. Existuje celá řada docela velkých mezinárodních reportérů, vystavovaných pravidelně takto obrovskému emocionálnímu tlaku, kteří to nedělají. A druhá věc je, že se seríózní novináři neúčastní nátlakových akcí. Právě to, že si zachovávají férovou nestrannost, znamená, že už pouhé jejich slovo má - mezinárodně - třaskavou sílu. Reportér televize BBC Michael Burke byl první, který v osmdesátých letech objevil pro celosvětové televizní diváky hladomor v Etiopii. Vyvolalo to celosvětovou humanitární akci Live Aid, kterou pak zorganizovali rockoví zpěváci, v čele s Bobem Geldofem. Novinář, který to svou reportáží způsobil, se nátlakových akcí neúčastnil. Jistě - inter arma silent musae - i během tohoto útoku na Irák existovaly televizní stanice, které ztratily kredit. Mezi ně patřila nejen Fox News, vyšetřovaná v Británii pro nevyváženost zpravodajství, ale i televize CNN a z druhé strany samozřejmě arabské stanice - al Džazíra či televize v Abu Dhabi; i když al Džazíra byla v arabském světě snad nejotevřenější, i ona podléhala arabským předsudkům o Západu. Nejšpatnější pro novináře je, když podlézá mocným, majitelům svého sdělovacího prostředku anebo dokonce svým čtenářům, divákům či posluchačům a utvrzuje je v jejich omezenosti. V tom smyslu považuji za snad nejšokující poznámku z poslední doby výrok, který řekl Františku Kostlánovi jeden český novinář, viz ZDE : "Věřte mi, že jako novinář to mám s prosazováním antixenofobních a antirasistických reportáží velmi těžké. Prostě proto, že si nemohu dovolit, aby se mnou v některých pasážích reportáže divák nesouhlasil." Co je to za děsnou karikaturu novinářské práce? |