10. 10. 2002
Zachrání školství po zániku ČR evropský či německý kapitál?Předem se omlouvám za ten provokující titulek, ale opravdu nevím, jak jinak si vysvětlit lhostejnost, s jakou reaguje naše společnost na neutěšenou situaci ve školství.
Obvykle slyším různé poznámky o třech měsících prázdnin, o tom, že učitelé pracují 20 hodin týdně a přitom nic nedělají. Samozřejmě tak mluví z lidí závist. U mnoha dalších se zřejmě tato závist k učitelům kombinuje s jejich osobními negativními zkušenostmi se školou, a jsou tedy ještě stále s profesí učitelů ve "válečném stavu"... |
Žijeme v roce 2002 a tempo vývoje západních společností se stále zvyšuje. Mají-li mnohé západní země dnes vysokou životní úroveň, znamená to, že jejich výkonná ekonomika snadno zajistí státním zaměstnancům - učitelům - odpovídající status ve společnosti. Umíme si představit, co to vlastně znamená v českých podmínkách? Chceme-li obstát v této těžké zkoušce, je zřejmé, že musíme předat následujícím generacím opravdu to nejlepší. Zřejmě si doposud NIKDO neuvědomil, že to nejlepší nemohou předávat průměrní a nekvalifikovaní. Učitel může mít rád děti, může velmi kvalitně učit, ale když neuživí děti své, musí školství opustit. To je zřejmé. Samozřejmě nejde o nic jiného, než o peníze. Průměrná mzda v lékařství je dnes okolo 28 000 Kč, ale ve školství právě polovina - tedy něco přes 14 000 Kč. (samozřejmě "hrubého"). Určitě si pamatujete na to, jak se peníze po zvýšení platů učitelů kdesi ztratily a učitelé tak dostali mnohde třeba i méně. To bylo letos na jaře, před volbami. Kolik berou dnes učitelé? Po tomto zvýšení má dnes nastupující učitel hrubou mzdu 9610 Kč. Pokud však učí na škole střední, a to více více než 32 let, je už "v balíku" - jeho tarifní mzda pak činí 15 720 Kč. Samozřejmě existují i příplatky, ale ty závisí na tom, zda v konkrétní škole dokázali nějaké peníze najít. Pokud se dá učitelům 1000 Kč osobního ohodnocení, nezbude zase třeba na školní pomůcky. A "zase" jsme byli svědky diskuse o zvyšování platů ve školství. Paní ministryně školství Buzková dosáhla zvýšení o 2 % - v příštím roce tedy dojde k navýšení mezd o 9 %. Pro úplnost uveďme, že výše uvedený nastupující učitel tedy bude mít na výplatní pásce asi o 800 Kč víc... Obávám se navíc, že existuje fenomén vytěsnění důležitých témat z pozornosti. Funguje asi takto, uvedu příklad z jiné oblasti výše penzí: Nejprve několik médií zveřejní informaci, že v loňském roce dal stát na penze XY miliard Kč. Pak se zveřejní další zpráva, že došlo již k "šestému" zvýšení důchodů. Dále se dozvíme, že vláda schválila zvýšení důchodů. Poté následuje zpráva, že poslanecká sněmovna se zabývá zvýšením důchodů. To všechno obvykle půl roku před tím, než ke zvýšení dojde. Samozřejmě když se důchody skutečně zvýší, má veřejnost pocit, že důchodci "zase dostali přidáno". Uveďme jen, že mnoho důchodců má penzi menší než 6000 Kč. Kdo nekřičí, nic nedostane Existuje určitá spravedlnost. Chce-li v tržní společnosti nějaká skupina dostat vyšší mzdu, musí stávkovat. Nebo snad opravdu učitelé čekají na to, až vojáci či jiné resorty řeknou: "My už máme dost, raději to dejte na naše děti, ať se víc naučí a mají pak snazší život"? Místo naší aktivity nás zachrání Radek Sarközi? Nyní vše závisí na sympatiích či antipatiích veřejnosti k mladému učiteli (29), kterému se již podařilo velmi mnoho: Alespoň na chvíli upozornit naši společnost na to, že ŠKOLSTVÍ JE PRIORITOU. Narazí-li však na naši lhostejnost, ba přímo na naši imbecilitu, se kterou vnímáme souvislosti pouze v časovém horizontu dnů a měsíců a nikoliv již let a generací, povede se naší zemi v čase budoucím zle. Budeme dělníky pracujícími pro jiné. A nejsou-li finanční zdroje pro učitele dnes, nebudou již nikdy. Možná nezbývá než čekat, až Česká republika zcela zanikne a o naše děti se konečně postará evropský (německý) kapitál. Michal Rusek (37), Samotišky |