7. 10. 2002
ADSL v DánskuProč zrovna v Dánsku? Ve výběrovém řízení na prodej Českého Telecomu (ČTc) zvítězilo konsorcium složené z Deutsche Bank (DB) a dánské telekomunikační skupiny TDC. Proto může být zajímavý pohled na trh, kde je TDC dominantním operátorem.
Dnes vám chceme přiblížit trochu optimističtější variantu vývoje na trhu s širokopásmovým připojením u nás. Vodítkem pro další směřování cenové politiky Českého Telecomu se může stát situace na trhu s internetovým připojením v Dánsku, kde je TDC dominantním operátorem.
|
Internet má v rámci skupiny TDC na starosti dceřinná společnost TDC Internet, která patří k leaderům dánského trhu s internetovým připojením. Jejích služeb využívá v případě standardního vytáčeného připojení cca 610 tisíc zákazníků, v případě ADSL zajišťuje firma více než 70% všech přípojek. Firma je v Dánsku rozdělena do dvou divizí - podnikovou sféru má na starosti divize Zillion, zatímco domácnosti spadají pod divizi Opasia, přičemž ADSL připojení je součástí standardní nabídky u každé z nich. Pro firemní zákazníky je určen Pro@ccess ADSL od Zillionu. Mohou si zde vybrat 5 kombinací rychlosti datově neomezeného připojení od 256/256 kbit/s až po 512/2048 kbit/s. Součástí nabídky je i ADSL modem a další služby zahrnující např.statickou IP adresu, zřízení domény, backup-server, konfigurace virtuální privátní sítě aj. Ceny produktu Pro@ccess ADSL v Kč včetně DPH 25%
Opasia nabízí domácnostem službu NetExpress ADSL, kde je možnost výběru ze tří balíčků, které se liší cenou, rychlostí a poskytovanými službami. Ceny pro koncového zákazníka a specifikace produktu NetExpress ADSL v Kč
Další možností je kombinace výše uvedených charakteristik do zcela individuálního balíčku podle potřeb každého zákazníka. V ceně je nabídka zřízení až 5 e-mailových schránek a telefonická podpora. Jak Zillion tak i Opasia nabízí pohodlné objednání ADSL služeb přes Internet s využitím jednoduchého formuláře. Na stránkách TDC Internet je i odkaz na prezentaci srovnávající standardní vytáčené připojení, ISDN a ADSL, ve které je jednoznačně podporováno ADSL. V současné době by mělo mít přístup k technologii ADSL zhruba 95% dánských domácností. I přesto, že ceny ADSL v Dánsku nepatří k nejnižším ve světě ani v Evropě, zůstává tato nabídka pro našince stále ještě nedosažitelným snem. Ještě propastnější rozdíl je v přístupu TDC ke svým zákazníkům. Na objednání ADSL stačí poslat předtištěný korespondenční lístek, po jehož doručení se s vámi okamžitě spojí oddělení zákaznické péče, kterému sdělíte svoje požadavky a ještě v týž den na vaše dveře zaklepou perfektně vyškolení technici TDC. Objednávky je také možno realizovat na každé poště a všude tam, kde má TDC svá kontaktní místa. Přestože je nabídka připojení k Internetu ze strany TDC primárně chápáno jako výdělečná služba, najdeme zde i silný společenský akcent a snahu poskytnout co největší přidanou hodnotu za účtované peníze. I když byl TDC po léta monopolním poskytovatelem telekomunikačních služeb se špatnou pověstí, zvýšila se během poslední doby spokojenost zákazníků s jeho službami, ke kterým patří poskytnutí náhradního telefonu během opravy, profesionální a příjemné chování zaměstnanců a rychlé vyřizování zákaznických požadavků. Vyřízení žádosti o poskytnutí další IP adresy je i v neděli otázkou cca hodiny. Uvidíme, jak se k tomuto faktu postaví manažeři TDC v Českém Telecomu. Pokud by revoluce v ČTc, kterou oznámil při příležitosti kontraktu viceprezident TDC Torben Holm, znamenala zavedení uvedených produktů za podobné ceny, mají se čeští internetoví uživatelé na co těšit. Poznámka editora: Článek byl krácen radakcí, a to v pasážích, vyjadřující v ČR doposud neodůvodněný optimismus autorů nad novým majitelem Českého Telecomu. |