8. 4. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 4. 2002

Janě Klusákové: K čemu diskuse v Radiofóru, když jsou o ničem?

Českému rozhlasu Radiožurnál se moc nedaří naplnit reklamní heslo "Ani růžový, ani černý, ukazujeme svět takový, jaký je". Jana Klusáková si například nedávno pozvala do Radiofóra předsedu Asociace komunikačních agentur Jiřího Mikeše a písničkáře Jiřího Dědečka s tím, že budou diskutovat o novém zákonu regulace reklamy. Beseda se však po počátečních rozpacích rychle změnila v přívětivé setkání starých dobrých přátel, v němž výborná nálada, vstřícnost a vzájemné pochopení vrhlo kritického posluchače do zoufalého zmatku.

Přitom dramaturgicky byl pořad postaven na konfrontaci názorů, čemuž měla patrně odpovídat i volba hostů. Jinde společensky kritický a všeobecně nespokojený Dědeček se ale nezmohl (pravděpodobně mu nesedla ranní káva) téměř na nic, a tak se posluchač vlastně jen dozvěděl, že účinkování v reklamě by písničkář nakonec stejně nepřijal.

(Velkým problémem je, proč zvát herce či písničkáře, aby se vyjadřovali k právním otázkám regulace reklamy... Popularita "veřejné osobnosti" ještě totiž neznamená, že se může vyjadřovat ke všemu, a že by proto měla být při každé příležitosti zvána do studia. To paní Klusáková zjevně dost výběrem tohoto hosta k tomuto tématu selhala. Pozn JČ.)

Stalo se již nepsaným pravidlem, že mnohé osobnosti kulturního a společenského života jsou u nás schopny bez problémů podepisovat různé petice, mluvit do tlampačů a kriticky se vyslovovat na náměstích. Před televizním či rozhlasovým mikrofonem jim ale většinou bojovná brada klesne a pak jen žvaní, patrně v představě, že je dobré se s "protivníkem" před koncesionáři shodnout. A protože dobrácky žoviální moderátorka se přišla do studia především zasmát a pokecat s kamarády, měl Předseda komunikačních agentur Jiří Mikeš tolik prostoru, kolik potřeboval.

V něm spoluobčany ujistil, že reklama není tak zlá a nebezpečná, jak vypadá. Svůj zcela volný reklamní prostor naplnil bezezbytku tu mírnou sebekritikou, tu otevřenou propagandou o užitečnosti a neškodnosti reklamy. Moderátorka a Jiří Dědeček se zaujetím naslouchali, aniž by položili věcné otázky na tělo, či jinak znejistěli monotónní samolibost Předsedy Asociace reklamních agentur a člena Výkonného výboru Rady pro reklamu. Ten dokonce přišel s tvrzením o nutnosti tzv."rozumné spotřeby". Nebýt zcela náhodou názoru jednoho z volajících (to prý nějak dohromady "neštymuje" se snahou reklamních agentur), pořad by se definitivně rozplynul v nevýslovné nudě.

Musel jsem se smát, když Jiří Mikeš vybízel posluchače k tomu, aby se nebáli reagovat na jakoukoliv reklamu a napsali kdykoliv stížnost Radě pro reklamu. Mohou totiž uspět zřejmě jen v případě síly své pozice a to možná jenom proto, že se jí uzívaní členové Arbitrážní komise Rady pro reklamu leknou. Nejen že tato Rada bez udání důvodů odmítla moji kritiku Paegase v případě reklamy Ježíškova linka (viz též zde) a zde (to se stává), ale tato "kauza" se nedostala ani na internetové stránky Rady pro reklamu, kde jsou jinak všechny stížnosti zveřejněny a odmítnutí navíc zdůvodněno! Jenže samozvaná Rada pro reklamu (která připravuje posudky dokonce i pro státní instituce) si prostě může dělat co chce a říkat co chce. Stejně tak i její člen Jiří Mikeš v Radiofóru, když mu to nezájem moderátorky a hosta umožnil (do studia jsem se paní Klusáková prostě nedovolal ! ). A tak nikoli heslo "Ani růžový,ani černý, ukazujeme svět takový, jaký je" odráží skutečnou úroveň Českého rozhlasu, ale spíš růžový nebo nijaký je svět, který toto veřejnoprávní médium prezentuje.

                 
Obsah vydání       8. 4. 2002
8. 4. 2002 Normální je nevolit? Předvolební kampaň: nečistá hra o Benešovy dekrety Eugen  Haičman
8. 4. 2002 Velký zahraniční investor: V ČR se kradou podniky
8. 4. 2002 Pohled zvenčí: co si o sporu Železný-CME myslí američtí právníci
8. 4. 2002 CME: Železný ve Volejte řediteli zase lhal
8. 4. 2002 Tak máme novou miss 2002... Daniela  Pilařová
8. 4. 2002 Janě Klusákové: K čemu diskuse v Radiofóru, když jsou o ničem? Jan  Paul
8. 4. 2002 Zelená Česká spořitelna? Petr  Kuča
8. 4. 2002 Kde je rómska pomocná ruka ? Lubomír  Sedláčik
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
8. 4. 2002 Pohled zvenčí: co si o sporu Železný-CME myslí američtí právníci   
8. 4. 2002 Tak máme novou miss 2002... Daniela  Pilařová
8. 4. 2002 Janě Klusákové: K čemu diskuse v Radiofóru, když jsou o ničem? Jan  Paul
8. 4. 2002 Velký zahraniční investor: V ČR se kradou podniky   
8. 4. 2002 Normální je nevolit? Předvolební kampaň: nečistá hra o Benešovy dekrety Eugen  Haičman
5. 4. 2002 Byl Talibán opravdu tak špatný?   
5. 4. 2002 Palestinská demonstrace v Praze Tomáš  Pecina
5. 4. 2002 Česko-Slovensko: Vojna nielen o hovädá Lubomír  Sedláčik
5. 4. 2002 Blízký východ: Pravda je v propagandistické válce vzácným zbožím   
4. 4. 2002 Blízký východ: Nevědomé masy, jejich mediální komplicové a podporování nekonečného konfliktu Fabiano  Golgo
4. 4. 2002 Carrefour: Dav se málem porval o mrtvá kuřata František  Roček
4. 4. 2002 Prodej místních vodáren ve Zlíně? Zásadně ne! Radek  Bubeník
4. 4. 2002 Zlaté české ruce Fabiano  Golgo
4. 4. 2002 Mazaný Železný ide valcovať Lubomír  Sedláčik
3. 4. 2002 Bumerang na prezidenta Tomáš  Pecina