8. 4. 2002
Janě Klusákové: K čemu diskuse v Radiofóru, když jsou o ničem?Českému rozhlasu Radiožurnál se moc nedaří naplnit reklamní heslo "Ani růžový, ani černý, ukazujeme svět takový, jaký je". Jana Klusáková si například nedávno pozvala do Radiofóra předsedu Asociace komunikačních agentur Jiřího Mikeše a písničkáře Jiřího Dědečka s tím, že budou diskutovat o novém zákonu regulace reklamy. Beseda se však po počátečních rozpacích rychle změnila v přívětivé setkání starých dobrých přátel, v němž výborná nálada, vstřícnost a vzájemné pochopení vrhlo kritického posluchače do zoufalého zmatku.
|
Přitom dramaturgicky byl pořad postaven na konfrontaci názorů, čemuž měla patrně odpovídat i volba hostů. Jinde společensky kritický a všeobecně nespokojený Dědeček se ale nezmohl (pravděpodobně mu nesedla ranní káva) téměř na nic, a tak se posluchač vlastně jen dozvěděl, že účinkování v reklamě by písničkář nakonec stejně nepřijal. (Velkým problémem je, proč zvát herce či písničkáře, aby se vyjadřovali k právním otázkám regulace reklamy... Popularita "veřejné osobnosti" ještě totiž neznamená, že se může vyjadřovat ke všemu, a že by proto měla být při každé příležitosti zvána do studia. To paní Klusáková zjevně dost výběrem tohoto hosta k tomuto tématu selhala. Pozn JČ.) Stalo se již nepsaným pravidlem, že mnohé osobnosti kulturního a společenského života jsou u nás schopny bez problémů podepisovat různé petice, mluvit do tlampačů a kriticky se vyslovovat na náměstích. Před televizním či rozhlasovým mikrofonem jim ale většinou bojovná brada klesne a pak jen žvaní, patrně v představě, že je dobré se s "protivníkem" před koncesionáři shodnout. A protože dobrácky žoviální moderátorka se přišla do studia především zasmát a pokecat s kamarády, měl Předseda komunikačních agentur Jiří Mikeš tolik prostoru, kolik potřeboval. V něm spoluobčany ujistil, že reklama není tak zlá a nebezpečná, jak vypadá. Svůj zcela volný reklamní prostor naplnil bezezbytku tu mírnou sebekritikou, tu otevřenou propagandou o užitečnosti a neškodnosti reklamy. Moderátorka a Jiří Dědeček se zaujetím naslouchali, aniž by položili věcné otázky na tělo, či jinak znejistěli monotónní samolibost Předsedy Asociace reklamních agentur a člena Výkonného výboru Rady pro reklamu. Ten dokonce přišel s tvrzením o nutnosti tzv."rozumné spotřeby". Nebýt zcela náhodou názoru jednoho z volajících (to prý nějak dohromady "neštymuje" se snahou reklamních agentur), pořad by se definitivně rozplynul v nevýslovné nudě. Musel jsem se smát, když Jiří Mikeš vybízel posluchače k tomu, aby se nebáli reagovat na jakoukoliv reklamu a napsali kdykoliv stížnost Radě pro reklamu. Mohou totiž uspět zřejmě jen v případě síly své pozice a to možná jenom proto, že se jí uzívaní členové Arbitrážní komise Rady pro reklamu leknou. Nejen že tato Rada bez udání důvodů odmítla moji kritiku Paegase v případě reklamy Ježíškova linka (viz též zde) a zde (to se stává), ale tato "kauza" se nedostala ani na internetové stránky Rady pro reklamu, kde jsou jinak všechny stížnosti zveřejněny a odmítnutí navíc zdůvodněno! Jenže samozvaná Rada pro reklamu (která připravuje posudky dokonce i pro státní instituce) si prostě může dělat co chce a říkat co chce. Stejně tak i její člen Jiří Mikeš v Radiofóru, když mu to nezájem moderátorky a hosta umožnil (do studia jsem se paní Klusáková prostě nedovolal ! ). A tak nikoli heslo "Ani růžový,ani černý, ukazujeme svět takový, jaký je" odráží skutečnou úroveň Českého rozhlasu, ale spíš růžový nebo nijaký je svět, který toto veřejnoprávní médium prezentuje. |
Obsah vydání | 8. 4. 2002 | ||
---|---|---|---|
8. 4. 2002 | Normální je nevolit? Předvolební kampaň: nečistá hra o Benešovy dekrety | Eugen Haičman | |
8. 4. 2002 | Velký zahraniční investor: V ČR se kradou podniky | ||
8. 4. 2002 | Pohled zvenčí: co si o sporu Železný-CME myslí američtí právníci | ||
8. 4. 2002 | CME: Železný ve Volejte řediteli zase lhal | ||
8. 4. 2002 | Tak máme novou miss 2002... | Daniela Pilařová | |
8. 4. 2002 | Janě Klusákové: K čemu diskuse v Radiofóru, když jsou o ničem? | Jan Paul | |
8. 4. 2002 | Zelená Česká spořitelna? | Petr Kuča | |
8. 4. 2002 | Kde je rómska pomocná ruka ? | Lubomír Sedláčik | |
21. 1. 2002 | Příspěvky na investigativní práci Britských listů |