8. 10. 2001
Jak je snadné býti hrdinou |
Zmasakrovat město z výšky třiceti kilometrů umí "každej blbec". To je pouze o množství tun dynamitu, které naháže dolů. Mířit ani tak moc nemusí. Ono to stejně nejde. Vtip je v tom, že každý syn matky, která zahyne pod troskami rozbombardovaného města se stane "svatým" bojovníkem v něčí "svaté" válce - ať už se jmenuje Jihad či Revoluce. Vůdcové jsou vždy v bunkrech. Vtip je v tom, že se (i po půl století) ve Vietnamu každý Američan, jdoucí po ulici Ho-Či-Minova města kouká přes rameno, jestli na něj nemíří nějaký Kalašnikov. Neví. Byl to TYRAN... Vtip je v tom, že každý Rus si bral a dodnes bere s sebou v Praze mapu, protože kdyby se zeptal na cestu, každý Čech by ho ještě letos poslal (stejně jako v roce 1969) přesně na opačný konec města - přesně pod heslem "Zachvatčiki, iditě domoj". Neví. Byl to TYRAN... Vtip je v tom, že každý Čech si v Bratislavě vzpomene pro jistotu na základy "televizní" slovenčiny a hovorí s táhlým prízvukom. Neví. Byl to ČEHÚN a to je něco jako HUN... Nadávka. Vtip je v tom, že KAŽDÉ násilí plodí další násilí, každé pokoření plodí odpor a vzdor a pokud se nechceme pozabíjet navzájem, nemůžeme odpovídat na primitivní divošskou akci ještě divošštější reakcí. Musíme se zamýšlet nad důvody, snažit se pochopit jejich motivace a nezůstávat v sevření vlastní omezené nadutosti. A je úplně jedno, zda se ona nadutost veřejně přizná nebo ne. Herodesovské reakce jsou pouze eskalací násilí a nikoliv řešením (jak už dva tisíce let známo). Existuje něco jako "objektivní podmínky revoluce" a pokud jsou splněny, je jedno, zda se vůdce jmenuje Nazaretský, Hus, Lenin, Umar, nebo Vomáčka. Vždy se najde. Pokud ho ukřižujeme, tak "vstanú Boží bojovníci". Je vždy vznešenější umírat pro ideály než pro peníze. Jediným řešením je zamyšlení se nad během světa. Resuscitace principů a institucí, které se osvědčily pro stabilizaci - resuscitace OSN jako globální zkušenosti lidstva s NEKOMUNIKACÍ - pokračováním politiky jinými prostředky, které dospělo do hrůz 2. světové války. Respektování práva na sebeurčení bez ideologické, kulturní a civilizační subverze. Respektování práva na odlišnost - barvy kůže, Boha, i oděvu. Ničí "pravda" není globální, ničí pravidla nejsou všeobímající a ta pravá. Každý stát a občané v něm si mají právo vybrat svou cestu. I cestu špatné volby, za kterou si nesou následky. Jediným řešením je moudrost vedle síly. Eliminace sobectví. Změna zahraniční a ekonomické politiky všech supervelmocí tak, aby nedocházelo k disproporčnímu vývoji a rozevírání "sociálních nůžek", k ožebračování třetího světa. Pak zůstanou nenaplněny ony objektivní podmínky. Nesmí dojít k bezvýchodné situaci, kdy na jedné straně je bohatství, dostatek - a z toho vyplývající rozmařilost, plýtvání, na druhé straně živoření, pokoření a ponížení - a touha se mstít, touha zničit tu civilizaci tyranů. Avšak každý mikroregion (stát, konfederace či jiný nadstátní útvar omezený reginálně) musí tak jako tak projít několika fázemi:
|
Útok na USA, Afghánistán, Irák | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
9. 10. 2001 | Humanitární organizace odmítají spojování pomoci pro Afghánistán s bombardováním | ||
9. 10. 2001 | Nesmí vzniknout válka mezi Západem a islámem | ||
9. 10. 2001 | Afghánistán - země uvězněná v horách svých tradic | Fabiano Golgo | |
8. 10. 2001 | Když Západ pronásleduje bin Ladena, proč není ve vězení Ariel Šaron? | ||
8. 10. 2001 | Jak reagoval americký tisk | ||
8. 10. 2001 | Klepetko a Vochomůrka | Filip Rožánek | |
8. 10. 2001 | Pokrytí teroru | Gore Vidal | |
8. 10. 2001 | Americké letecké údery rozdělily svět | ||
8. 10. 2001 | Jak je snadné býti hrdinou | Štěpán Kotrba | |
8. 10. 2001 | Vojenské údery proti Afghánistánu mají trvat "řadu dní nebo i déle" | ||
8. 10. 2001 | Kdy se zbavíme švejkoviny? | Jan Čulík | |
8. 10. 2001 | V čem jsou postoje Západu v dnešní "válce proti terorismu" sporné? | ||
8. 10. 2001 | ČT zradila své koncesionáře | Filip Rožánek | |
8. 10. 2001 | Pokrytectví západních zemí? | ||
8. 10. 2001 | První údery na Afghánistán - podrobnosti |