Facebook tajně podniká kroky proti vymyšlenému zpravodajství na svých stránkách

15. 11. 2016

Facebook se octl pod rostoucím tlakem, aby zlepšil své procedury odstraňování tzv. "fake news" (falešných zpráv) po šokujících výsledcích letošních amerických prezidentských voleb. Někteří zaměstnanci Facebooku utvořili neoficiální tým, který se snaží řešit tento problém, přestože Facebook oficiálně existenci tohoto problému odmítá.

Mark Zuckerberg v neděli tvrdil, že lidé hlasují podle "svých autentických zkušeností", a odmítl představu, že falešné zprávy na Facebooku nějak voliče ovlivnily, jako "šílenou"-

"Není to šílená představa. Spíše je šílené, že to Zuckerberg veřejně odmítá, když ví, a všichni ve firmě víme, že po celou předvolební kampaň se na naší platformě falešné zprávy šířily opravdu divoce," řekl jeden zaměstnanec firmy Facebook.

Interně však prý Facebook bere falešné zpravodajství velmi vážně a o problému se ve firmě debatuje už mnoho měsíců.

Ředitelé Facebooku chtějí také odstranit z jeho stránek politickou zaujatost. Připravili aktualizaci svého proudu zpráv, který by identifikoval falešné "zprávy" a hoaxy, avšak projekt byl zrušen, když se ukázalo, že by to daleko více postihlo pravicové servery.

Falešné či zavádějící zprávy se šíří na Facebooku divoce v důsledku tzv. "confirmation bias", tendence uživatelů vnímat jen ta tvrzení, která už potvrzují jejich zaujatost. Konspirační teorie jsoui také šířeny celou sítí vysoce zaujatých serverů s pochybnou editoriální politikou. Například server Denver Guardian publikoval "zprávy", že Clintonová vraždila lidi.

Pew Research Centre zjistil, že 62 procent Američanů získává všechno zpravodajství nebo alespoň část z něhgo na sociálních sítích, z nichž má největší vliv Facebook. Server BuzzFeed zjistil, že 38 procent informací zveřejněných na Facebooku třemi pravicovými servery obsahovaly falešné nebo zavádějící údaje. Jen 19 procent informací ze tří velkých levicových serverů obsahovalo falešné či zavádějící údaje.

Problém není omezen jen na Facebook. Podle hlavního výsledku na vyhledávači Google získal Trump největší počet voličských hlasů. Není to pravda. Skutečnost, že Google zvýrazňuje falešné zpravodajství, prokazuje, že jeho algoritmy nejsou schopny "fake news" rozeznat.

Google také připravuje algoritmus, který zamezí tomu, aby se jeho reklama objevovala na serverech, šířících falešné zpravodajství.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 16.11. 2016