Facebook přiznal, že manipuloval emocemi svých uživatelů tím, že pozměňoval to, co se tam zveřejňuje

29. 6. 2014

Facebook čelí vlně protestů poté, co přiznal, že zjistil, jak systematicky manipulovat s emocemi uživatelů. Facebook zveřejnil podrobnosti obřího experimentu, v rámci něhož manipuloval informace zveřejňované na stránkách 689 000 uživatelů. Zjistil, že prostřednictvím procesu nazvaného "emocionální nákaza" dokáže přimět uživatele, aby vůči daným faktům zastávali pozitivnější nebo negativnější postoj, aniž by věděli, že jsou manipulováni.

Ve spolupráci s vědci z Cornell University a z University of California Facebook cenzuroval to, co lidé zveřejňují na svých stránkách a co lidé sdílejí. V rámci jednoho testu bylo omezeno množství "pozitivního emocionálního obsahu", což znamenalo, že bylo zveřejňováno a sdíleno méně pozitivně vyznívajících statutů, v jiném testu to dělal Facebook obráceně. Dospěl k závěru: "Emoce vyjadřované přáteli, prostřednictvím sociálních sítí, ovlivňují naše nálady. Jsou to první experimentální důkazy o tom, že sociální sítě šíří v obrovském měřítku emocionální nákazu."

Právníci, internetoví aktivisté a politikové se tento víkend vyjádřili, že masový experiment Facebooku s emocionální manipulací svých uživatelů je "skandální", "děsivý" a "znepokojující". Jeden britský poslanec požaduje, aby britský parlament záležitost začal vyšetřovat.

Jim Sheridan, člen parlamentního výboru Dolní sněmovny pro sdělovací prostředky, se vyjádřil, že experiment narušil soukromí uživatelů Facebooku. Sheridan požaduje, aby jeho výbor začal vyšetřovat způsob, jímž Facebook a další sociální sítě manipulovaly emocionální a psychické reakce uživatelů tím, že cenzurovaly vybrané informace na jejich stránkách.

"Tohle jsou neuvěřitelné mocné věci a jestliže neexistují zákony na ochranu občanů, měly by vzniknout," řekl Sheridan. "Manipulují materiál z osobního života uživatelů a já se obávám, že Facebook a další sociální sítě budou mít možnost manipulovat myšlenky lidí v politice i v jiných oblastech. Pokud bude myšlení lidí takto ovládáno, je zapotřebí právní ochrany a lidi to aspoň musejí vědět, že se jim to děje."

Clay Johnson, zakladatel Blue State Digital, firmu, která vybudovala Obamovu onlinovou předvolební kampaň v roce 2008, se vyjádřil, že experiment Facebooku s emocionální manipulací uživatelů je děsivý: "Mohla by CIA vyvola revoluci v Súdánu tím, že vyvine nátlak na Facebook, aby podporoval nespokojenost? Mohl by Zuckerberg radikálně ovlivnit výsledky voleb podporou určitých informací zveřejňovaných na Facebooku před volbami? Smí tohle být legální?"

Kontroverze se prohloubila, když kritikové poukázali na to, že Facebook zřejmě porušil etické a právní normy tím, že uživatele o tomto experimentu neinformoval. Experiment se konal r. 2012, i když jeho výsledky byly zveřejněny teprve teď.

Obří internetové firmy už pravidelně používají algoritmy, jimiž selektují fakta, která předkládají k dispozici svým uživatelům, varoval Jaboc Silveerman, autor knihy Terms of Service: Social Media, Surveillance and the Price of Constant Connection (Podmínky služby: Sociální sítě, dohled a cena trvalého připojení).

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 27.6. 2014