Také kupujete zboží v akci?

21. 5. 2014 / Miloš Dokulil

Mám teď na mysli konkrétně přímo v Brně nákup v "řetězcích", jak bývá zvykem noblesně nazývat velkoprovozní prodejny v síti supermarketů, konkrétně u dvou oblíbených firem, v nichž bývá stále jako v úle. Všimli jste si, jak se stále inzeruje, kolik jen denně různých druhů zboží se prodává jakoby V AKCI?

A že někdy, přímo na předních okrajích regálů, je třeba vedle sebe natlačených i více cenovek, přičemž třeba nějaké zboží "v akci" má ten svůj cenový štítek šikovně kdesi uprostřed, mezi zlevněným (a často již vyprodaným) zbožím a obdobným produktem v nesnížené ceně? Cenové štítky lze ovšem rozmanitě tím umístěním režírovat. Ať už by šlo třeba o pivo v cenovém rozdílu jen několika korun, anebo o instantní kávu, u níž při víceprocentní ohlášené slevě již jde o celé desítky korun. Samozřejmě že ta sleva je (a měla by být) zvláštním "všimným" ze strany řetězce; a pokud by -- z jakýchkoliv důvodů -- ke slevě nedošlo, zákazník automaticky neutrpěl žádnou škodu. Přičemž každý navíc ví, že u pokladny jsou ceny nastaveny podle cenovek z regálů...

Jenže... jako kdyby málem každý z nás, jakmile uvidíme, že něco je -- dokonce dramaticky -- levnější, koupíme toho vždycky hned víc, než zrovna potřebujeme. Abychom celkově ušetřili, že? A abychom takto bezděčně umožnili větší obrat tržnímu místu.

Co se ale také může někdy stát? Už máte zaplaceno u pokladny a chcete s nákupním vozíkem poodejet. Jen maně přelétnete účet, jako byste se chtěli jenom přesvědčit, že držíte správně vrácené bankovky v hrsti. A najednou, ještě bezděčněji, zakopnete očima o artikl, na který jste měli adresně obdržet významnější slevu. Bác! Na účtence jaksi zrádně zůstala vyúčtovaná cena bez té avizované slevy. Takže? No ovšem. Hrnete se zpátky k pokladně. Musíte delší chvíli počkat, než má další zákazník zaplaceno. Pokladní posléze volá k "případu" vedoucí(ho) prodejny. Ten (či ta) potom převezme reklamované zboží, spolu s účtenkou, a že musí prověřit přímo u regálu, oč šlo. Pak se můžete dovědět (jsou i jiné verze!), že např. se mezi ty slevy vloudil artikl, který měl ještě kódování z předchozí (či už následující, anebo jinak "odlišné"?) série. A vedoucí s omluvou vám vrátí peníze...

Ne že by se tohle nutně dálo ve všech řetězcích, a všude v našich končinách. Ale kdo by se díval na účtenku, když pokladny mají přece nastaveny položky v souladu s cenovkami na regálech, že? A ne že bych měl tuhle zajímavou zkušenost s některými "akcemi" sám.

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 21.5. 2014