Koutek reklamní tuposti:

Země, která u nás není

8. 11. 2013 / Tomáš Koloc

Výsostným druhem reklamy je propagování vlastní země v zahraničí. Naše republika má s tímto druhem propagace letitý problém, který reflektuje například facebooková stránka Chceme mluvit do dějin, o níž před časem přinesly Britské listy zprávu ZDE.

Když jsem před časem náhodou v Praze zabloudil do ulice, kde sídlí běloruské velvyslanectví, znejistěl jsem. To, že výraz pro Bělorusko ve východoslovanských jazycích zní "Belarus", ví víceméně každý Čech, ale "Bělarus" v češtině? Ale věda, že například oficiální název Řecka zní česky "Helénská republika", informoval jsem se raději v poradně Ústavu pro jazyk český, kde mi sdělili, že slovo Bělarus v češtině skutečně neexistuje. Stejný výsledek mi potvrdil i Český národní korpus.

Běloruské zastupitelství v Praze zkrátka stvořilo pro označení své země v jazyce hostitelské země neologismus -- což není právě nejlepší způsob sebepropagace na cizí půdě.

Jen doufám, že se něco podobného ze zahraničního tisku nedozvím o českém velvyslanectví v některé ze světových zemí...

Proč tento koutek?

Reklama je součástí veřejného prostředí. Ovlivňuje naši řeč a vnímání estetiky, ať chceme nebo ne. Proto by měla dodržovat aspoň základní kulturu vyjadřování. Budeme publikovat takové příklady firemní komunikace, kde neschopnost jejího tvůrce či zadavatele překročila míru jazykové či jiné normy. Snad to přispěje ke kultivaci okolí nás všech.

Vytisknout

Související články

"Ježíšku, je čas na Nesboho!"

4.12. 2013 / Tomáš Koloc

Firma Alza.cz (která v tomto období podporuje zkonzumerizování vánočních svátků sloganem: "Ježíšku, už je čas!" , který vykřikuje její maskot, jímž je charakteristicky zelený mimozemšťan -- tomto případě navíc se staniolovou svatozáří) nabízí ve form...

Jako houska NA krámě

6.11. 2013 / Tomáš Koloc

Můj dnešní Koutek reklamní tuposti částečně souvisí s tím včerejším, který pojednával o názvu piva, o němž pohostinský podnik inzeroval, že je lze ochutnat "NA pivnici". Průmyslový básník (dnes se mu říká copywriter) pekařství Mr. Baker (= českého!...

Pivo, lechtající svým názvem

5.11. 2013 / Tomáš Koloc

Na existenci piva Konrád jsem přišel tak, že jsem poblíž hospody, u tabule, kterou přikládám, potkal dva mladíky, z nichž jeden říkal obdivně: "Ty vole, Konrád. Tak to sem ještě neslyšel. To musíme zkusit." Podíval jsem se také, a užasl jsem nad ...

Obsah vydání | Pátek 8.11. 2013