Ladislav Horvátko: Všechny dealery drog v Brně udám

8. 11. 2013 / Pavel Pečínka

Mezi olašskými Romy v Brně je Ladislav Horvátko (nar. 1960) známý spíš pod přezdívkou Guglo, "Sladký". Dostal ji po svém dědovi. Jak sám uvádí, ve 12 letech přečetl román Kmotr. Patřil mu kdysi hotel Horto na Gajdošově ulici, Horvátko sám se zapojoval ještě do řady dalších aktivit. Nyní o hotelu rozhoduje exekutor. Poté, co mu na předávkování drogami, jejichž užívání se mezi olašskými Romy lavinovitě rozšířilo, zemřel bratr, začal Horvátko proti dealerům vystupovat. Tématem našeho rozhovoru však nebyla jen drogová scéna. Zajímaly nás též olašské tradice a především aktuální spory o to, koho si olašské rodiny vyberou za "olašského krále".

Vás už asi dobře zná hodně lidí. Ale dalo by se třeba těm novým čtenářům popsat, odkud pocházíte?
Mí předci žili v okolí Topoľčan, byli jsme handlíři koní. Naší dominantou nebyla zlodějina, bratranci měli hospody, penziony. Východňáři byli kopáči, ale Olaši byli u koňů.

A s vaším současným podnikáním to teď vypadá jak?
Udělal jsem tady v Brně malý hotýlek, měl jsem personál, absolventy hotelové školy, ale hosti ke mně moc nechodili. Český stát mně hodně ublížil, soudci uvěřili křivým obviněním. Do budoucna bych si chtěl z Ameriky pořídit "gastro auto", hygiena by to schválila, bylo by to nezávadné, prostě by šlo o takovou pojízdnou jídelnu.

Vystupujete teď jako bojovník proti drogám...
Všem Cikánům co v Brně prodávají drogy přeju, aby se co nejdřív dostali do kriminálu. Řekl jsem jim svoje podmínky, oni vědí, co činí. V Ostravě to dealerství podle mě není tolik rozšířené tak jako tady v Brně, Ostrava je stále jedničková.

Jak se na tom prodeji tady v Brně podílejí Neromové?
Samozřejmě že taky, ale Češi fungují hlavně jako bílí koně Čečenců a Rusů.

Dal by se nějak časově zmapovat tenhle vývoj v Brně?
Tvrdé drogy dotáhl do Brna z Bratislavy před sedmi lety Pagan. Teď z toho žíjí i rodiče těch distributorů tak z 80 -- 90 %, mají z toho obchodu podíly. Jak to změnit? Tak aby ti co to prodávají sami na to exli. Nebo aspoň byli zavření. Dávají ostatním "psaníčka". Protidrogová policie v Brně sama dobře ví, kdo prodává.

V prosinci 2012, když mi umřel nejmladší bratr, tak jsem vystoupil jednak s prosbou, jednak důrazně. Řekl jsem, že kdo v lednu 2013 bude prodávat, toho že udám a nahlásím. Když se nic v prodeji drog neděje, není žádný posun, tak to předávám dál. Samozřejmě že já nejsem konfident. Nechci to říkat úplně do detailů, každý kdo tohle bude číst ví, že hodně věcí tu chybí, že já přímo nejmenuju, je to věc policie. Ale protože jsem olašský Cikán, vadí mně, že ta věc je mezi náma. I moje děcka byly závislé.

Vidím někdy tu situaci v ostatních rodinách. Hrozné. Děcka u dveří prosí dealery, den předtím jim třeba daly 2000 korun za drogy a druhý den od těch samých děcka nedostanou zpátky ani třicet korun.

Distributoři vedou mezi sebou válku, šíří o sobě zvěsti -- ten že má dobrej materiál a ten ne, mezi sebou si dělají podrazy a nahlašují se navzájem. Znám hodně Cikánů, kteří byli bohatí, když prodávali drogy, teď už bohatí nejsou. Většině Cikánů zachutná, když zlehka přijdou k penězům. Děcka nerespektují kvůli drogám autority, práce není povinnná.

Co dělali ti olašští distributoři předtím?
Byli na podporách, měli důchody, občas podnikali neoficiálně, někteří na Západě.

Tak raději k těm tradicím. Uzavírají se pořád ještě v olašských rodinách sňatky domluvené dopředu? Když takový vztah skončí, koho si za partnera většinou pak najde ta dotyčná žena?
U zahraničních Olachů není tolik rozšířené, aby si bratranec bral sestřenici tak jako u nás, v zahraničí prostě ne. Tady se kvůli tomu pak mnohdy rodí mrzáci. V zahraničí mají Olaši podmínku, aby se nebrali mezi sebou. U českých Olachů podle mě domlouvá dopředu sňatky 90 % rodin. Taková pořádná svatební hostina v Karviné může stát třeba 500 000 korun. Lidi pak bývají propojení kmotrovstvím, vzájemně se stávají kmotři děcek.

Ale mnoho případů domluvených manželství jich nevydrží, nezůstane. Ve většině těch vztahů, které se rozpadnou, žena skončí s jedním chlapem a pak si začne s jeho bratrancem.

Řada Olachů dosud uznává vlastní, autonomní olašský soud. O čem všem v dnešní době rozhoduje? Daly by se popsat někeré takové "výnosy" nebo "rozsudky"?
Tak třeba někdy když se některý chlap zadívá na některou ženskou -- dají mu pokutu 20 nebo 40 tisíc korun. Za "krále" Lipy nesměli např. lízat zmrzlinu a párek, vydal takové rozhodnutí. Na Slovensku zas nesměli Olaši nosit kraťasy. Další takovou sankcí je vyloučení z komunity.

Olašští králové působí dneska trochu jako rarita. Jak tomu bylo dřív? Pamatujete si o nich něco třeba z doslechu od vašich předků?
Starší Cikáni si dobře pamatují, kdo byl kdo před 50 -- 60 lety. Král Cikánů po válce se jmenoval Báno, někde v Komárně ho zavraždili a zašili ho do koně. Znal jsem jeho zetě, co se jmenoval Chypalo. Ten byl víc než král Cikánů. Neznal jsem Cikána, který by měl větší honor. Můj brácha Jirko byl jeho zeť, to považuju mezi Cikánama za největší šlechtu, co kdy byla mezi Olachama. Našlápnuto na krále měl Berci alias Bilko, byl to mladší syn Chypala. Ale dneska je v jednapadesáti letech závislý narkoman. Pomohla mu k tomu ženská Čaja, sama brala a přivedla ho k tomu.

V posledních letech byli dva olašští "králové" dva, Ján Lipa v Ostravě a ..... Horvátko v Brně. Jaký byl mezi nimi rozdíl?
Lipa žil v USA, Horvátko ve Švédsku, ale odtamtud kvůli nějaké krevní mstě musel odejít.

Rozdíl mezi nimi byl byznys. Ale stávalo se, že pokud se mohli dělit mezi sebou, dělili se o ty zaplacené částky mezi sebou. Podle toho, kdo to byl, jak vysoko byl ten, který měl zaplatit, tak vysoká se mu stanovila částka. Jindy se třeba pokuta 200 000 korun zvedne na 270 000 korun. "Král" je mezi Olachy něco jako ústavní soud.

Nejdřív existoval "olašský král" jeden, potom několik let dva, oba umřeli, teď není zatím žádný. Jak to vypadá s volbou nebo jmenováním teď, jaká jména se rýsují a na co všechno se můžou vaši lidi i veřejnost těšit ve volební kampani?
Současná generace na to nemá. V Ostravě když se vyskytl problém, Lipa to řešil po svém. Lipa byl proti drogám, udělal Ostravu čistou, v Ostravě Olaši neprodávají tak jako v Brně.

A efektivně. Než Lipa umřel, řekl svému synovi, aby celý rod vedl. Říká se mu Báninko, není to přeložitelné do češtiny, má asi 36 let. Nejstaršímu synovi Lipy je asi šedesát. V dubnu si ale Lipova rodina v Ostravě řekla, že už nebudou dál čekat, že si zvolí Thula. Většina ostravských olašských Cikánů patří k rodině Lipy, byl to jejich strýc.

Jan Horvátko byl osobností světového formátu, rodiče Horvátka i Lipy podle mě byli známí v celém světě. V současnosti nejsou autority, před 50 lety se to dělilo z generace na generaci. Teď půlka bratranců Báninka chce, aby se "králem" stal on, ale tak čtvrtina nesouhlasí.

Vy sám jste s "králi" Lipou i Horvátkem vycházel jak?
Já s žádným králem neměl spory, podnikal jsem.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 8.11. 2013