Bezohledná reklama

14. 10. 2013 / Boris Cvek

Už dlouhou dobu nesnáším reklamy a vyhýbám se jim. Už to není ani věcí názoru, nýbrž silného, téměř fyzického odporu k něčemu, co mne chce zmanipulovat, podvést, zneužít, co mi nutí věci, které nepotřebuji, a co se tváří, jako bych já byl ten, o koho tu jde na prvním místě, a přitom jde jenom o to, jak ze mne dostat peníze.

Existují výjimky, kdy se sám, dobrovolně přihlásím k odebírání informací o novinkách, ale to pouze v případě, že jsem byl nadmíru spokojen s produktem a cítím, že je i v mém zájmu nakupovat na tom samém místě znovu. Nicméně běžná bezohlednost reklamního průmyslu je patrná na všech místech, kašle na lidi a jejich potřeby, chce prodat nikoli na základě kvality a dobré vůle, nýbrž vnucováním se a manipulováním (je to v zásadě ten samý přístup jako v případě tzv. "šmejdů", kteří zneužívají staré lidi na předváděcích akcích). Jednou když jsem stál na zastávce v Bostonu, všiml jsem si reklamy na zdravotní péči, která zřejmě nahradila mapu města, jež tam byla předtím. Text reklamy, umístěné na průhledném plastovém skle, zněl takto: "Potřebujete zdravotní pojištění tak průhledné (transparentní) jako tohle sklo?" Někdo tam vepsal fixou: "Ne! Potřebujeme naši mapu zpátky!" Tím přesně vystihl můj pocit z bezohledné reklamy.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 14.10. 2013