POZVÁNKA:
Jan Paul / "Světlo, které nevrhá stín"
14. 10. 2013
Po třinácti letech vystavuje Jan Paul (nar. 1956) opět v Praze, a to pouze tvorbu vzniklou po roce 2004, kdy se rozhodl malovat prsty bez použití štětců. Rok 2004, v němž prožil umírání matky, když si ji vzal z nemocnice zemřít domů, byl pro autora nejen zásadním předělem jeho tvůrčího úsilí a změny přístupu k tvorbě, ale i mezníkem jeho života. Obé propojil a silný osobní prožitek zhodnotil ve svém díle.
V prvních obrazech, malovaných prsty (cyklus deseti obrazů Mezi životem a smrtí, 2004 ), zachytil jednotlivé etapy a stavy umírajícího člověka, bolest, strach, beznaděj, vzepření a prosbu, přijetí a smíření, naději a duchovní přesah smrti. Pokusil se v nich vyjádřit proměnu duše odpoutané od těla, snažil se zachytit i tvář, proměňující se fyzickou nezvratností smrti, destrukci těla, ztrátu vitality, úmrtí a výraz očí, odrážejících duševní stav umírání.
Cyklus obrazů Mezi životem a smrtí byl především autentickou intimní výpovědí, snahou vymalovat se z osobního prožitku a uzavřít ho, pozdější obrazy, malované v pozdějších letech, přivedly autora k širším otázkám, v nichž smrt není jen výlučným tématem osobní zkušenosti. Co smrt člověku bere a co mu ponechá? Paul k tomu v roce 2006 napsal: "Hnětu dlaněmi temnotu, onu obávanou nicotu, a prsty v barevné vrstvě zažehuji světlo věčnosti, abych vzkřísil naději v temných stínech smrti". Autor tím posunul téma smrti do roviny obecně lidského údělu, z něhož je však možné se duchovně vyvázat. Na jedné straně nezvratný fyzický zmar člověka, na straně druhé možnost nového života. Tělesnost, která v těchto plátnech ještě vyjadřuje bolest spojenou s faktem fyzické konečnosti, se pomalu a jistě vyčerpává, a tím i téma z posledních let malířské a sochařské práce je logicky posouváno k námětu naděje, jejímž ústředním motivem je světlo.
Cyklus Mezi životem a smrtí otevřel Janu Paulovi dveře k zobrazení smrti jako možnosti osvobození člověka. Přiblížil jej k vyjádření toho, co v posledních okamžicích života matky cítil a vnímal v hmotném zániku, ono podstatné sdělení Božího světla. K této zkušenosti si poznamenal :
"Stojím do budoucna před velkým úkolem - namalovat světlo, jež nevrhá stín, odnikud nikam nesměřuje, ale věčně trvá, a jež se v malbě uskuteční vlastní kvalitou. Světlo ne jako stopa barvy zanechaná na plátně, ale jako duchovní energie vyzařující z prostoru malby".
Za pozornost stojí i jeho tvorba sochařská. Malba unáší autora do imaginace světla a tmy, modelování ho fascinuje novou možností vyjádřit jinými prostředky téma. Jan Paul se ptá a současně si odpovídá: "Jak zachytit v hlíně těkavou atmosféru letních par vznášejících se krajinou, či záblesk světla v korunách stromů? Sochařství je o člověku, a mě zajímá odlišnost dvou rozdílných cest v jednom tématu, jejich prolínání". Autor cítí hmotu v celé šíři tradičního sochařského chápání objemu, ale cítí v něm také malbu a kresbu, a to ho vzrušuje. Jestliže v malbě může nechat volně plout prostorem lidskou figuru, nechat ji vznášet v imaginárních sférách obrazu, rozpouštět ji a znovu zjevovat v magickém světle či tmě, při modelování nemá nic, co by ještě mohl dopovědět, o co by se mohl opřít, žádné valéry a tóny, jen neúprosně ohraničenou hmotu, které musí vtisknout tvar, protože hmota svým objemem začíná a svým objemem končí. To, co je mezi tím, je třeba naplnit jasným a srozumitelným gestem modelace.
Jan Paul si malbou prsty vytvořil svébytný a neopakovatelný malířský rukopis, a stal se na české výtvarné scéně výrazným solitérem, jehož nelze zařadit do žádného současného názorového okruhu či uměleckého proudu. Přesto jeho tvorba navazuje svým významem a naléhavostí na všechno hodnotné, co známe z tradice českého výtvarného umění.
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 14.10. 2013
-
14.10. 2013 / O falešných historických paralelách14.10. 2013 / Viktor VerešKarel Kratochvíle, ČSSD, Jan Marušiak, TOP09, Vítězslav Blažek, TOP09, Helena Vrzalová, KSČM14.10. 2013 / Jan Paul / "Světlo, které nevrhá stín"13.10. 2013 / Daily Telegraph: "Gang Čechů" odsouzen v Nottinghamu za pokus okrást sociální stát o 30 milionů Kč12.10. 2013 / Jak se vyrábí lumpenproletariát12.10. 2013 / Jan ČulíkMIlan Štěch: "Ekonomika je v zahraničních vztazích důležitá, avšak nesmíme zapomínat na kulturní diplomacii ve prospěch ČR a střední Evropy"12.10. 2013 / Předvolební propaganda TOP 0911.10. 2013 / MPSV nad osobami v hmotné nouzi láme hůl11.10. 2013 / Jan ČulíkFascinující: Pražský magistrát neřeší krádeže a podvody v pražských ulicích, zato vytáhl do boje proti filmařům, kteří na ně poukázali11.10. 2013 / Napodobujme Dánsko!15.9. 2013 / Hospodaření OSBL za srpen 2013