Jak řešit tzv. "romský problém"

31. 5. 2013 / Jan Čulík

Opět přicházejí četné maily o tom, jak jsou mé názory na rasismus v České republice "divné" a jak "nám Čechům nikdo nemůže porozumět, kdo tady nežije" a "kdyby Čulík musel žít v sousedství s Romy, mluvil by jinak."

Opravdu znepokojující je, že soudě podle těchto mailů, mnozí lidé jsou ohledně "zločineckých Romů" ve skutečné hysterii a zmatku. Takhle to nejde.

Velmi jsem ocenil, když před asi deseti dny zabili dva mladíci v Londýně vojáka "na protest proti vraždění žen a dětí, které britští vojáci páchají v zemích, jako je Afghánistán", britská média ve veškerém zpravodajství upozorňovala, že nelze ze zločinu obviňovat islám jako celek. Britský premiér Cameron se v médiích vyjádřil, že vražda v Londýně byla "urážkou islámu", vraždu v médiích odsoudily četné islámské organizace a reportéři opakovaně zdůrazňovali, že je nepřípustné obviňovat ze zločinu všechny muslimy. V případě duchcovského útoku se stal v českých médiích přesný opak. Kolektivní vina se rasisticky rozšířila mediální hysterií na všechny Romy, kteří s tím nemají nic společného.

Upozorňuji, že řešení asociálních a kriminálních problémů není zas tak složité. Většina evropských států, spíš na Západě kontinentu, se s tím vypořádává víceméně bez problémů. Je to všechno spojeno s tím, do jaké míry jsou efektivní státní struktury.

Všude žijí asociální občané, v jejichž sousedství je obtížné žit. V jiných zemích než Česko ovšem toto chování policie trestá. Vy si myslíte, že by Romové v Británii mohli obtěžovat sousedy do noci hlučnou hudbou? Policie by to zatrhla velmi rychle. (Ten problém se ovšem netýká jen Romů. Kdo bydlí na pražském Starém Městě, ví, že je naprosto bezpředmětné stěžovat si na hlučnou hudbu, kterou tam do noci do ulic vysílají místní lokály. Úřady jsou i v tomto případě v podstatě neúčinné. Problémem je v Česku prostě neefektivnost státní správy. Tu zneužívají kriminálníci nejrůznějšího etnického původu, běloši i Romové. Kdyby v Británii vyhrávala restaurace po 10. hodině večer, komunální úřad jí okamžitě odebere licenci a je konec.)

Samozřejmě už nám píší čtenáři a vysvětlují, proč zasahovat policejně proti asociálním jedincům "nejde", že na to "nejsou lidi". Kupodivu, v jiných zemích to jde...

Jednoduše: Asociální a kriminální chování je nutno přísně trestat, ovšem na individuální bázi. Je absolutně nepřípustné, když se někdo dopustí nějakého trestného činu, značkovat to etnicky a přenášet vinu na celou komunitu. To vytváří ve společnosti rasismus, a bariéry mezi etniky, a samozřejmě ten rasismus pak menší komunita opětuje. Tudy cesta opravdu nevede.

Underclass (asociální, nevzdělané a deprivované společenské vrstvy) existují všude v Evropě. Je to problém, na nějž ovšem stát musí vydávat finance. Například v Británii se problémy s asociálními občany, jichž tak existuje obrovské množství (není to omezené etnicky) řeší přísnou legislativou (tresty za asociální chování), zároveň dohledem od sociálních pracovníků na to například, jak se rodiče starají o děti, a přísnou politiku cukru a biče - tresty, když se rodiče chovají asociálně, pobídky, když se chovají slušně.

Má-li být problém s asociálními občany v Česku někdy vyřešen, je nutno, aby občanstvo od politiků vyžadovalo přísnou a efektivní NERASISTICKOU politiku v tomto smyslu. Tedy řešení kriminálních a asociálních problémů na INDIVIDUÁLNÍ bázi.

Nečinnost policie a sociálních pracovníků a zároveň vytváření etnických předsudků vůči celé společenské skupiny a rozdělování společnosti na "nás Čechy" a "nelidské zločince", které jsou zosobněním jinakosti, je naprostou cestou do pekla a skutečně to nakonec povede k občanské válce.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 31.5. 2013