Jaký je objektivní popis reálné situace?
30. 12. 2011 / Pavel Urban
Radovan Baroš cituje chomutovskou primátorku Řápkovou:
"Ono stačí, když v jednom domě žije jedna, dvě, maximálně tři nepřizpůsobivé rodiny mezi například ostatními padesáti. Oni svým chováním dokážou v podstatě těm ostatním lidem znemožnit normální slušný život... Je tam v podstatě strašný rámus, ti, kteří pracují, tak v podstatě do práce jdou absolutně nevyspalí. Oni ti nepřizpůsobiví většinou poté, co zaberou sociální dávky, tak mají několik večerů takzvaný velký mejdan. I když tam jezdí městská policie, tak může dávat pouze pokuty, takže policie zakročí, ale oni si z těchto pokut nic nedělají. V podstatě se vysmívají ať už městské policii, nebo městu, nebo těm ostatním slušným občanům."
A následně komentuje: "V tomto citátu je etnický druhý příznačně nositelem jakéhosi libidózního excesu (bez problémů dokáže flámovat několik dní v kuse, a když se policie jeho řádění pokusí učinit přítrž, vysměje se jí, stejně jako všem řádným občanům, aby se dál oddával divokým orgiím), zatímco příslušník většinového etnika se naopak vyznačuje jakousi libidózní anémií (jedna jediná nepřizpůsobivá rodina dokáže proměnit život v peklo padesáti normálním, jejichž členové dřou přes den do úmoru, aniž by se jim alespoň v noci dostalo zaslouženého odpočinku). Toto není objektivní popis reálné situace, nýbrž subjektivní projekce fantazijního scénáře."
Dejme tomu, že jsem příslušníkem jedné z padesáti (nebo raději deseti či patnácti) "normálních" rodin a onen strašný rámus mi vadí. Jakožto neznalce díla pánů Lacana a Žižeka by mě zajímalo, zda
a) etnicky druhá rodina je díky kapitalismu nositelem libidózního excesu. Až dojde k radikální změně systémového paradigmatu, začnou se tito lidé chovat vůči okolí ohleduplněji;
b) jako příslušník většinového etnika trpím díky kapitalismu libidózní anémií. Až dojde k radikální změně systémového paradigmatu, usnu i v rámusu;
c) žádný rámus není ve skutečnosti slyšet. Je to jen halucinace, subjektivní projekce fantazijního scénáře;
d) faktor, který činí problém společensky citlivějším byl prohlášen za původce problému. Tím se z původně správného postřehu stala kapitální ... no, řekněme, nepřesnost;
e) objektivní popis reálné situace filozofa-psychoanalytika nemá nic společného s praktickou (byť jednostrannou) zkušeností laika. Připomíná drakologii z Lemovy Kyberiády. ("Je všeobecně známo, že draci neexistují. Laikovi toto vysvětlení postačí, nemůže však uspokojit vědce. Vysoká škola nulity se ostatně tím, co existuje, vůbec nezabývá. Banalita bytí byla již tolikrát prokázána, že je škoda o tom ztrácet slov.")
VytisknoutObsah vydání | Pátek 30.12. 2011
-
1.1. 2012 / Jan ČulíkKlaus v novoročním projevu: Hospodářská krize je vítanou záminkou k ožebračení národa1.1. 2012 / Jak Nečasova vláda likviduje českou ekonomiku1.1. 2012 / Jsem v klidu1.1. 2012 / Je rozdíl mezi vládou lidu nebo jistých lidí31.12. 2011 / PF 201231.12. 2011 / Etiopie zahájila novou intervenci v Somálsku30.12. 2011 / Několik mírně šokujících údajů z britské historie30.12. 2011 / Irsko: státní škrty nefungují31.12. 2011 / Předsevzetí: Musíme něco vyrábět30.12. 2011 / Spojené státy "hluboce znepokojeny" poté, co egyptská policie provedla razie do egyptských prodemokratických organizací30.12. 2011 / Argentina omezuje svobodu médií30.12. 2011 / Zeť španělského krále je vyšetřován kvůli korupci31.12. 2011 / Nejčtenější články v Britských listech za rok 201129.12. 2011 / Každé pětačtyřicáté americké dítě je bezdomovcem29.12. 2011 / Británie v případě rozpadu eurozóny uzavře hranice26.12. 2011 / Soutěž o nejhloupější text k úmrtí Václava Havla24.12. 2011 / List Diognetovi17.4. 2012 / Zprávy, které nemají názor2.4. 2012 / Hodně klesající tendence24.12. 2011 / Vánoční a novoroční vydání Britských listů29.12. 2011 / Karel DolejšíTen "proklatý" asijský úsměv, aneb Výraz emocí u Severoameričana a u zvířat29.12. 2011 / Miloš KalábŽadatelům o kanadské občanství, kteří nepřistoupí k přísaze s odhalenou tváří, nebude občanství uděleno14.12. 2011 / Hospodaření OSBL za listopad 2011