Zastydlá puberta "Evropanů" z iDNES.cz, aneb Kdo ho má většího?

3. 10. 2011 / Karel Dolejší

Jistá životní období a jisté mody existence se vyznačují nekritickým zbožňováním kvantity a nadměrnosti. Dočasní i věční puberťáci, někteří techničtí fandové, jisté sorty sportovců, bankéři i velmoci jsou fascinováni počty a rozměry (často v nějakém smyslu adlerovsky kompenzačně). Pouze část těch úplně prvních časem přichází na to, že život je příliš komplexní, než aby v něm kvantita hrála jinou než obecně limitující roli... Ostatní to zpravidla neobjeví až do hořkého konce.

Prvenstvím a velikostí ve všech oblastech byl zejména, i když vůbec ne výhradně, posedlý někdejší Sovětský svaz. Ten, jak si někteří ještě vzpomenou, dal světu jako první nejen raketomet Kaťuša, pšenici naroubovanou na pýru nebo koksagyz, ale podle rádia Jerevan také ropu ve skutečnosti původně objevil ruský vědec Benzin Petrolejovič Naftěnko. Na sklonku éry supervelmoci se pak používala všelijaká kouzla, aby se nezbytné sovětské prvenství udrželo. Například nosná raketa Proton (výška 53 m, průměr 7,5 m, nosnost na nízkou oběžnou dráhu 20,7 t, na geostacionární dráhu 5 t) byla soustavně označována coby největší kosmická nosná raketa na světě, jakoby americký Saturn 5 (výška 110,6 m, průměr 10,1 m, nosnost na nízkou oběžnou dráhu 119 t, na Měsíc 45 t) nikdy neexistoval.

Redaktoři technické přílohy iDNES zvolili v oslavném článku nazvaném bombasticky Všechno, co potřebujete vědět o největším dopravním letadle světa obdobný postup. Podle nich zřejmě vůbec nezáleží na tom, že dodnes existuje skutečně největší dopravní letoun světa jménem Мрия (ukrajinsky "Sen"; délka 84 m, rozpětí křídel 88,4 m, plocha křídla 905 m). Pro jejich vlastní potřebu je zkrátka největším dopravním letounem nikoliv zmíněný Antonov, ale nový Airbus A 380-800 (délka 73 m, rozpětí křídel necelých 80 m, plocha křídla 845 m).

Eurotriumfalismus s tváří stalinské propagandy je ovšem neobyčejně legrační. Už proto, že zatímco letoun Mrija vznikl ze skutečné potřeby (přeprava raketoplánu Buran), A 380-800 má na prvním místě "dohnat a předehnat" americký Boeing 747-8. To se sice podařilo - nicméně tvrzení, že nový Airbus je největším dopravním letounem světa, je i tak pouze průhledná lež.

Zmírající nacistické Německo vyvíjelo obrovský, 1 500 tun těžký a naprosto nepoužitelný tank Monster. Stejně jako bitevní loď Bismarck, o jejímž osudu rozhodly zastaralé palubní dvouplošníky Fairey Swordfish, ani tento megaprojekt nacisty nezachránil a nemohl zachránit. Japoncům zase nepomohly masivní bitevní lodě Musaši a Jamato. A upadající SSSR nezachránil Mrija, raketoplán Buran ani celá řada dalších technických megaprojektů. Hlavní problémy všech zmiňovaných totiž ležely úplně jinde než v nedostatečné velikosti.

Pokud si někdo myslí, že servírováním podobných Viager a prodlužovačů evropského sebevědomí, jaké předvedla redakce Technetu.cz, dosáhne lepších výsledků než předchozí modloslužebníci nadměrnosti, doopravdy krutě se mýlí...

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 3.10. 2011