16. 1. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 1. 2007

POZNÁMKA NA OKRAJ:

Rovnost! Co, prosím?

Ze školy asi všichni známe požadavek Volnost, rovnost, bratrství. Když to slyšíme takto spojené, myslíme na Francouzskou revoluci a víme, že to tehdy tak nějak nevyšlo. Často máme také ten dojem, že vlastně všechno je s těmi třemi hodnotami jasné, že je jen těžké je současně spojit, a to hlavně v každodenním politickém životě. Ale je nám to opravdu tak jasné? Pokusím se trochu blíže se podívat na rovnost, tady a teď.

Je nám jasné, že na příklad rovnost a rovnocennost mají stejný jazykový původ, ale už s původem je to taková věc. Stejnost a totožnost jsou přece odlišné pojmy. Ani jedno z dvojice jednovaječných dvojčat není totožné s druhým. Mohlo by se říci ale, že jsou obě dvojčata stejná, kdežto lidská dvouvaječná dvojčata si jsou jen podobná. A nehledě na jednovaječná dvojčata, každý člověk je sám, samostatně zcela jedinečnou osobností. Biologický základ pohlavního rozmnožování je zárukou nejen odlišnosti, ale také evoluce. A když společenský a možná také duševní vývoj vedl Francouze v Paříži k tomu, aby psali v roce 1793 na zdi města požadavek Volnost, rovnost, bratrství, tak už tehdy věděli, že nejde o to, aby měli stejná práva sobě rovní lidé, ale právě také lidé, kteří si vlastně nejsou rovni, ani ne biologicky a sociálně a taky ne společensky.

Tak, jak je to s tou rovnosti nerovných? Počátkem našeho života není buněčné dělení. Proto máme také jiné geny než naši rodiče a sourozenci. Potom vytváří rozdíly také naše výchova a naše osobní zkušenost a s tím naše socializace. K tomu přijde, že i naše materiální dědictví je velice rozdílné. Připomínám na příklad na to, že rozdílem nebyla a také není ještě dnes jen otázka bohatství různých rodin, ale že existovalo a v některých případech dodnes v Evropské unii existuje dědické právo prvního syna.

Pro některé lidi je touha po rovnosti základem politického požadavku nejen sociálně vyvážené výchovy, ale také drastického zdanění dědictví. Chtějí tím docílit, aby si byli lidé více rovni než bez odpovídajících zákonů. Často ale jde lidem o rovnost jen před soudem. Ale i s touto rovností je to problém.

Náboženské cítění a s ním spojená socializace jsou často velice odlišné - například mezi německým křesťanem a německým muslimem tureckého původu.

Morálka není jednoznačně definována pro všechny lidi žijící v téže společnosti, a tak lze rozlišovat jen osobně pociťovanou povinnost spoluobčanů. Zákon ovšem existuje jen jeden, při tom ale také existují lidé, jejichž odpovědnost je úplně nebo částečně omezena.

Z toho vyplývá, že formální všeobecná rovnost vlastně před soudem nerovných lidí jako taková vůbec neexistuje, jde i v tomto případě vlastně také jen o rovnost těch, který si už nějak rovní stejně jsou.

Ale mělo by to být otázkou nezávislého soudu a ne vlivu obžalovaného, jeho moci nebo konexí, jak by měl být potrestán za individuální porušení zákona. Ale aby se takové rovnosti před zákonem vůbec dalo docílit, bylo by ovšem zapotřebí nekonečné námahy, a to nejen v Německu.

                 
Obsah vydání       16. 1. 2007
16. 1. 2007 Lidská práva a Česko Egon T. Lánský
16. 1. 2007 Korupce je účinnější než válka Bohumil  Kartous
16. 1. 2007 Rozvědka MI6 zpochybnila Blairovo tvrzení o "bezpečnosti státu"
16. 1. 2007 Problémy utváření, nebo změna paradigmatu? Sir Roderic Lyne, Strobe  Talbott, Kodži  Watanabe
16. 1. 2007 Tanzánský "prostředník" obdržel úplatek ve výši 12 milionů dolarů
16. 1. 2007 Německo chce zakázat nacistické symboly v celé EU
16. 1. 2007 Sterilizace Heleny Ferenčíkové
16. 1. 2007 Vějička evropské lidskoprávní politiky a vějička boje proti terorismu Štěpán  Kotrba
16. 1. 2007 Rovnost! Co, prosím? Uwe  Ladwig
16. 1. 2007 Guantánamo - americký gulag naší doby Jiří G. Müller
16. 1. 2007 ■ ■ ■ Michaela  Chrobáková
16. 1. 2007 Povolební krize a ústava III. Zdeněk  Jemelík
16. 1. 2007 V Somálsku nejde o "islamský terorizmus" Matúš  Holý
16. 1. 2007 V nedělních TV-otázkách bylo dost dvorných úsměvů, aniž se ozvalo "Obušku, z pytle ven!" Miloš  Dokulil
16. 1. 2007 Věcná nepřesnost Miloše Dokulila
16. 1. 2007 Věcná nepřesnost Miloše Dokulila
16. 1. 2007 Věcné nepřesnosti pánů Vagery a Marka Jakub  Žytek
16. 1. 2007 Prima lunaparium Pavel  Kopecký
16. 1. 2007 Povrchní reakce Patrik  Nacher
15. 1. 2007 Jak se chodí po vodě? Martin  Škabraha
15. 1. 2007 Je v Čechách právo více než politika? Jiří  David
15. 1. 2007 Když měl Martin Luther King svůj sen
15. 1. 2007 Oriana Fallaci a umění rozhovoru
20. 4. 2006 V celách smrti ve světě čeká přes 20 000 osob
15. 1. 2007 Policie v Evropě bude mít přístup k dababázi DNA evropských občanů
15. 1. 2007 Dvě nové vysoké školy ekonomické v Českých Budějovicích Michal  Giboda
13. 1. 2007 Irák, Bush, pozitivní a negativní svoboda a ta pravá legrace
16. 1. 2007 Impérium chystá úder Daniel  Veselý
22. 11. 2003 Adresy redakce
31. 12. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2006