6. 10. 2006
Mají ženy právo nosit muslimský závoj?"Co kdyby se jedna z našich reportérek vrátila z Pákistánu a oznámila nám, že od nynějška bude vystupovat před kamerou jen zakrytá plným muslimským závojem," ptá se páteční email televizním divákům od šéfredaktora publicistického pořadu BBC Newsnight a dodává: "Problém, co?" Přiznává, že během času zřejmě nějaká reportérka začne v britské televizi vystupovat zakrytá plným muslimským závojem. "Na dva dni to vyvolá palcové titulky a pak si na to všichni zvyknou".
Diskusi o této věci vyvolal bývalý labouristický ministr zahraničí Jack Straw, který přiznal, že při setkáních s voliči ve svém volebním okrsku požaduje, aby si při rozhovoru s ním muslimské ženy závoj sundaly. |
Británie v posledních dnech debatuje o otázkách multikuturalismu a o vztazích s muslimy. Vyskytla se také zpráva, že jeden muslimský policista odmítl hlídkovat před izraelským velvyslanectvím v Londýně z "morálních důvodů" -- má příbuzné v Libanonu a staví se kriticky proti izraelskému bombardování Libanonu, k němuž došlo letos v létě. Vedení britské policie ho skutečně uvolnilo ze služby před izraelským velvyslanectvím s argumentací, že to nedělá z morálních, ale z bezpečnostních důvodů -- v Severním Irsku se také nevysílají z bezpečnostních důvodů katoličtí policisté do protestantských oblastí a naopak. Ale zpět k Jacku Strawovi a jeho odmítání muslimského závoje u žen, které za ním přijdou jako za poslancem na konzultace. Straw ženy vždycky žádá, aby si závoj sundaly, protože, jak uvedl, "rozhovory tváří v tvář má větší hodnotu". Lancashire Council of Mosques, Lancasterský výbor mešit, z oblasti, kde má Straw svůj volební okrsek, se vyjádřil, že Straw prý otázce "nerozumí" a je "hluboce znepokojen" jeho "velmi necitlivým a nemoudrým" výrokem. "Mnoho žen bude jeho výroky považovat za urážlivé a znepokojující." V článku pro regionální noviny ve své oblasti Straw ve čtvrtek napsal, že žádná žena jeho žádost, aby si závoj sundala, neodmítla, a "většina z nich to, jak se zdá, přijala s úlevou". Na dotaz, zda by Straw dal přednost tomu, aby ženy závoje vůbec nenosily, řekl bývalý ministr: "Ano, nechci nikomu nic předpisovat, ale dal bych tomu přednost." Straw uvedl, že se obává vzniku "paralelních komunit v oblastech, kde žijí různé náboženské obce, které spolu nemají žádný styk". Dodal: "Zaujaly mě mé diskuse s muslimskými dámami - je jich jen málo, ale je to přece jen rostoucí trend - o tom, proč nosí závoj a zda uvažovaly nad tím, jaký to bude mít vliv na mezináboženské a mezirasové vztahy - je to jejich rozhodnutí. I sama Muslimská rada Británie dala jasně najevo, že mezi muslimy existuje kontroverze, zda je nošení závoje povinné nebo ne; je nutno respektovat obě tyto školy myšlení." Straw zdůraznil, že respektuje ty ženy, které nosí závoj a že by nikdy nepožadoval, aby ho odstranily, avšak dodal, že v rozhovoru je důležité "nejen slyšet, co lidé říkají, ale taky vidět, co mají na mysli." Oliver Letwin z opoziční Konzervativní strany se vyjádřil, že by bylo "nebezpečnou doktrínou" začít nařizovat lidem, jak se mají oblékat, zatímco předseda Liberálnědemokratické strany Simon Hughes označil Strawovy výroky za "necitlivé a překvapivé". Islámská komise pro lidská práva uvedla, že Strawovy výroky jsou "selektivně diskriminující". Straw prý projevil "základní nepochopení, proč ženy nosí závoj". Nezávislý poslanec George Galloway požadoval, aby Straw rezignoval na svůj poslanecký mandát, a zdůraznil, že Straw v podstatě chtěl od žen, aby "měly na sobě míň oděvů". Dr. Daud Abdullah z Muslimské rady Británie však uvedl, že Strawovy názory chápe. "Závoj je pro nemuslimy dost znepokojující. Lze to pochopit," řekl a dodal, že mezi muslimy neexistuje jednota ohledně toho, zda by ženy měly či neměly nosit závoj. Labouristická strana Strawa podpořila a vyjádřila názor, že jeho požadavek na lidi, kteří s ním chtějí mluvit jako s poslancem, je "naprosto v pořádku". Úřad premiéra Tonyho Blaira uvedl, že Straw vyjádřil svůj soukromý názor. Postupně vyšlo najevo, že Straw už -- asi před rokem -- tuto záležitost konzultoval s představiteli muslimských organizací a i když i ti vyjádřili znepokojení nad praxí žen zakrývat si celou tvář, kromě očí, varovali ho, že jestliže své znepokojení bude Straw medializovat, vyvolá to mezi muslimy hněv. I v souvislosti s kontroverzí ohledně muslimského policisty před izraelským velvyslanectvím mají totiž britští muslimové pocit, že je pořád někdo kritizuje. "To, že byl ten policista stažen ze služby před izraelským velvyslanectvím, byla naprosto obyčejná, běžná záležitost -- přesto však jí byly sdělovací prostředky zcela zahlceny, řekl dr. Reefat Drabu z Muslimské rady Británie. "Totéž nyní s tím zakrýváním tváře. Pořád se musíme bránit a nemáme možnost integrovat se postupně do kultury, v níž žijeme." Muslimští vedoucí představitelé se diví, proč najednou ta mediální "hysterie". Otázka plného zakrývání tváře u muslimských žen se řešila ve školách a na britských univerzitách už před několika lety a muslimským studentkám bylo zakázáno nosit plný závoj, a to z bezpečnostních důvodů. Úřady argumentují, že bezpečnostní pracovníci musejí mít možnost zkontrolovat tvář studentky podle fotografie na průkazu a že to nelze učinit, pokud má tvář plně zakrytou závojem. Po 11. září 2001 například londýnská univerzita Imperial College bez okolků muslimským studentkám z těchto bezpečnostních důvodů nosit plný závoj zakázala. Univerzitní profesoři také poukazují na to, že by byli velmi neochotní učit třídu studentek, které mají zakryté tváře. "Nelze někoho učit, pokud s ním nekomunikujete. Musíte vidět jejich reakci. Učení není jako když cpete do husy šišky. Je plně založené na vzájemných reakcích. Nynější labouristická britská vláda se staví k muslimským požadavkům velmi obezřetně. Odmítla argumentaci čelných britských muslimů, že motivací násilných útoků v Británii je Blairova zahraniční politika a ministr vnitra John Reid uvedl na labouristické výroční konferenci minulý týden, že Británie se nenechá zastrašovat muslimskými fanatiky a že nebude tolerovat vznik čistě muslimských, segregovaných čtvrtí, do nichž by nemohl vstoupit Evropan. Otázka muslimských závojů u žen se stala charakteristickým symbolem práva muslimů prosazovat svou identitu od doby, kdy muslimské závoje Turecko zakázalo, když odmítlo osmanský konzervatismus. Ve Francii, která má největší množství muslimské populace v Evropě, je už od roku 2004 zakázáno nosit ve školách veškeré náboženské symboly. Považuje se to za útok sekulárního státu na islámský fundamentalismus. Feministky muslimské závoje u žen odmítají jako symbol patriarchální společnosti. Zakrývat si úplně tvář je tradice z oblasti u Perského zálivu a nábožensky založené mladé ženy tento závoj používají i přesto, že ho muslimská víra nevyžaduje. |