Štěpán Kotrba ve svém článku CzechTek 2005: Hranice pozemku Italinvestu nebyla hranicí zásahu uvádí:
"Orgán státu nemůže nevědět, kde končí jeho pověření k zásahu, dané
trestním oznámením majitele jiného pozemku. Policie měla jediný důvod k
zásahu: ochranu majetku ostatních majitelů. Tak to sama uvedla. Policie
zasáhla - podle tiskové mluvčí - "na ochranu zájmů majitelů ostatních
pozemků" - i když například Pozemkový fond České republiky žádné trestní
oznámení nepodal a k žádnému se nepřipojil. Zasáhla i na jeho pozemku.
Zasáhla na VŠECH pozemcích JEDNÉ LOUKY, ale na pozemcích DRUHÉ LOUKY
(přes polní cestu k vysílači GSM), kde parkovala stovka nákladních i
osobních aut, už NE."
K tomu by stálo za to uvést:
-
Chránit bezpečnost osob a majetku je povinností policie podle § 2
odst. 1 písm. a) Zákona o policii ČR. Jestliže policie zjistí
poškozování majetku, je povinna přiměřeně zakročit vždy, když nelze
předpokládat, že vlastník s takovým poškozováním souhlasí. Policisté
však při tom musí dodržovat ustanovení § 6 Zákona o Policii ČR:
- Při provádění služebních zákroků a služebních úkonů je policista
povinen dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní a
nepřipustit, aby osobám v souvislosti s touto činností vznikla
bezdůvodná újma a případný zásah do jejich práv a svobod překročil míru
nezbytnou k dosažení účelu sledovaného služebním zákrokem nebo služebním
úkonem.
- Policista je povinen při provádění služebního zákroku a služebního
úkonu spojeného se zásahem do práv nebo svobod osob poučit je o jejich
právech, pokud to povaha a okolnosti služebního zákroku nebo služebního
úkonu dovolují; v opačném případě je poučí dodatečně.
-
Trestní oznámení je neformálním podnětem občana, který může policii
nebo státnímu zastupitelství podat každý, kdo má za to, že byl spáchán
či je páchán trestný čin, případně, že někdo spáchání trestného činu
připravuje . Ten, kdo podává trestní oznámení, nemusí být sám
poškozeným. Rozdíl je v tom, že poškozený má postavení účastníka řízení
podle trestního řádu, kdežto jiný oznamovatel má pouze právo, aby mu na
jeho žádost orgán, který trestní oznámení prošetřuje, sdělil, jaká
opatření na jeho základě učinil. Povinností orgánu, který trestní
oznámení přijal, je zajistit jeho prošetření policejním orgánem místně a
věcně příslušným.
- V případě, že zjištěné skutečnosti dostatečně
odůvodňují závěr, že byl spáchán trestný čin, a je-li dostatečně
odůvodněn i závěr, že jej spáchala určitá osoba, rozhodne policejní
orgán neprodleně o zahájení trestního stíhání této osoby jako
obviněného, není-li trestní stíhání nepřípustné nebo neúčelné a nejsou
dány podmínky pro podmíněné odložení trestního stíhání. Povinností
oznamovatele, který trestní oznámení podal písemně, je na
vyžádání policejního orgánu, který věc prošetřuje, poskytnout mu k němu
potřebná vysvětlení, přičemž povinností policejního orgánu je
oznamovatele upozornit na právní následky hrozící mu v případě, že by
uváděl nepravdivé informace nebo podstatné informace úmyslně zamlčoval
(podává-li oznamovatel trestní oznámení ústně, musí být takto poučen
před sepsáním záznamu).
- Policejní orgány však jsou povinny konat i bez trestního oznámení,
jestliže skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán či je páchán
trestný čin, případně, že někdo připravuje spáchání závažného trestného,
zjistí jinak (viz § 7 Zákona o Policii ČR).
- Policie není povinna za podmínek, že vstoupit na soukromý pozemek je
nezbytné k dosažení účelu sledovaného služebním zákrokem a že jde o
naléhavou situaci, zjišťovat vlastníka a žádat ho o souhlas, neboť
vlastník má povinnost toto strpět podle ustanovení § 128 odst. 1
Občanského zákoníku.
- Zároveň má však vlastník pozemku podle téhož ustanovení vůči policii
nárok na náhradu veškeré újmy, která mu tím prokazatelně vznikla, a to i
v případě, že šlo o zákrok oprávněný a přiměřený, nejde-li o
újmu způsobenou mu v důsledku jeho vlastního protiprávního jednání nebo
o zákrok v jeho zájmu, kdy škoda zákrokem způsobená není větší než
hrozící škoda zákrokem odvrácená.
- Trestný čin poškozování cizí věci (§ 257 tr. zák.) je trestným činem
úmyslným, muselo by tedy být důvodné podezření, že někdo chtěl škodu
vyšší než 5000,- Kč způsobit nebo byl srozuměn s tím, že jeho jednáním
taková škoda vznikne. Pak ovšem by bylo spíše namístě vést zákrok
vůči konkrétním osobám, nikoli paušálně. V případě nedbalostního
jednání by se jednalo o trestný čin (obecné ohrožení z nedbalosti dle §
180 tr. zák.) jen tehdy, pokud by hrozilo, že celková škoda může
přesáhnout 5 000 000,- Kč.
Autor je advokát
|