28. 12. 2004
Dálnici D8 ve Středohoří mohou ohrozit sesuvyGeologové varují o možných problémech povrchové trasyTisková zpráva Dětí Země. Výstavba uvažované varianty dálnice D8 s tunelem Kubačka délky 3,35 km v Českém středohoří je podle vyjádření odborníků z České geologické služby reálná. U této varianty ale doporučují v každém případě provést ražbu průzkumné štoly k získání podrobnějších informací. U schválené povrchové varianty dálnice pak upozorňují na rozsáhlé sesuvné území v její trase kolem lomu Prackovice, které si vyžádá náročné technické řešení a vysoké finanční náklady. |
"S průzkumnou štolou samozřejmě počítáme, neboť by šlo o nejdelší dálniční tunel u nás. U tunelu Panenská v Krušných horách délky dva kilometry byla také nutná," komentuje závěry geologů Miroslav Patrik z Dětí Země. K obdobnému hodnocení obou variant dálnice D8 došel již v lednu 2001 i RNDr. Vladimír Cajz z Geologického ústavu Akademie věd ČR. Děti Země odhadují, že by se průzkumná štola pro tunel Kubačka razila asi rok souběžně se zpracováním podkladů pro vydání stavebního povolení. "Nyní je ale nutné přerušit ražbu průzkumné štoly pro tunel Prackovice u povrchové trasy dálnice, dokud nebude zcela jasné, zda se bude či nebude stavět trasa s tunelem Kubačka," upozorňuje dále Patrik na zbytečné vyhazování peněz. Co geologové napsali k tunelové variantě dálnice D8:
Stavba tunelu Kubačka délky 3,35 km by znamenala:
Další informace: RNDr. Pavel Kopecký -- Česká geologická služba Praha: secretar@cgu.cz |