27. 1. 2004
Sdělovací prostředky v Evropě |
Euromedia Research Group vydává v únoru třetí vydání užitečné a a v předchozích vydáních silně využívané příručky The Media in Europe ZDE (společně redigovali Mary Kelly, University College Dublin, Gianpietro Mazzoleni, University of Milan a Denis McQuail, profesor emeritus na universitě v Amsterdamu), Sage Publications, London, 2004, ISBN 0-7619-4132-0, brožované vydání $46.95, vázané $115.00. Na 274 stranách obsahuje kniha základní informace o sdělovacích prostředcích ve 23 zemích Evropy. Jednotlivé statě, informující o "národním profilu" každé země, se zabývají historií, strukturou a vlastnictvím médií, tiskovými sdělovacími prostředky (deníky, časopisy a knižními publikacemi), elektronickými médii (televize, rozhlas, film, video, internet) a právními aspekty činnosti sdělovacích prostředků. Každá stať je doplněna podrobnými statistikami o struktuře médií, vlastnictví, sledovanosti, objemu reklamy, atp. Heslo o České republice (str. 31-41) vypracoval - s laskavou pomocí RRTV, Svazu českých knihkupců a ministerstva kultury ČR - Jan Čulík, autorem hesla o Slovensku je slovenský mediální teoretik Andrej Školkay, o polských médiích píše známý odborník na tuto problematiku Karol Jakubowicz, o Maďarsku Bálasz Kiss, o ruských médiích Elena Vartanova. Pro uživatele, navyklé rychlosti internetu, vadí snad jen to, jak dlouho trvalo editorům knihu vydat. Materiály byly totiž dodány nakladatelství v březnu roku 2002, takže ačkoliv jsou údaje v nové příručce pozoruhodně podrobné, bohužel už nyní, začátkem roku 2004, trochu zastarávají - situace v médiích se vyvíjí příliš rychle na to, aby si vydavatel mohl dovolit u publikace luxus dvouleté výrobní lhůty. Nicméně, příručka se bezpochyby stává základním pramenem v angličtině o poměrech v médiích v jednotlivých evropských zemích a jedním z mála knižních pramenů v angličtině o situaci v médiích v České republice a na Slovensku. |