7. 8. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
7. 8. 2003

Je srovnávání českých a německých vlaků neférové?

Jen stručnou poznámku k celé řadě těch čtenářů ZDE, kteří v reakci na mé články, srovnávající perfektní německý rychlík, jedoucí z Prahy do Hamburku, s děsivým českým rychlíkem, jedoucím z Uherského Hradiště do Prahy, poukazují na to, že německý vlak je přece daleko dražší než ty špinavé a pomalé české, a vůbec, "srovnávám nesrovnatelné". Nejsou však tyto argumenty, s prominutím, trochu zmatené?

Proč se lidi stávají obětí propagandy, která tvrdí, že když je něco levnější nebo "jiného druhu" než např. tzv. "vlaky vysoké kvality", musí se člověk smířit se šlendriánem a špatnou službou?

Potíž je, že české vlaky, navzdory nedávným letním slevám, vůbec nejsou pro lidi v ČR levné. Projevuje se i zde, silně, syndrom zešílevšího kapitalismu, který účtuje lidem horentní částky, avšak přitom jim za jejich peníze neposkytuje služby odpovídající kvality.

Cožpak to, že jedu jen "obyčejným" českým rychlíkem, a tedy nemusím platit příplatek 60 Kč, znamená, že musím tolerovat, že sedadla, okna a záchody jsou nesmírně špinavé, že při označování vozů vládne šlendrián a na dotaz se na mě průvodčí utrhuje? Pokud přijmeme, že "vysoká kvalita" bude k dispozici jen těm, kdo budou schopni za ni platit horentní částky, dostáváme se přesně do oné rozvojové situace, o níž jsem psal v původním sloupku ZDE, totiž do kultury, v níž jsou drahé služby zaměřeny jen na úzkou vrstvičku majetných a o ostatní - drtivou většinu občanů - nemají podnikatelé ani společnost zájem.

V žádném případě nejsem ochoten přijmout, že protože je nějaký dopravní prostředek jen "český" vlak, musí být špinavý a zanedbaný a musí mít v každém případě zpoždění.

Rozdíl mezi mezinárodním rychlíkem a místní lokálkou přece nesmí spočívat v tom, že mezinárodní rychlík je dokonalý a lokálka špinavá a nespolehlivá. Jediným rozdílem smí být, že lokálka zastavuje na více místních stanicích - rychlík jimi jen projíždí. To, že je vlak lokálka a ne rychlík, přece neznamená, že v něm nemá být na záchodě toaletní papír a že záchod nemá být čistý!

Vlak, jímž odjížděla ve 12.55 má dcera z pražského Hlavního nádraží do Berlína, byl skutečně absolutně německý, byl ve všech ohledech vybaven německým materiálem - byl daleko vyšší kvality, než zmodernizované české vlaky IC, jezdící např. mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou (za něž právě platíte ten příplatek 60 Kč).

Pokud ho z pražské stanice vypravovala česká posádka, je to o to otřesnější. Dokáže-li slušně vybavit posádka ČD vlak, jedoucí do Německa, proč není schopna téže péče ve vlacích pro domácí české občany.

Nebo snad v ČD myjí jen ty vlaky, v nichž se očekávají němečtí cestující? :)

                 
Obsah vydání       7. 8. 2003
7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
7. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - reakce čtenářů
7. 8. 2003 Jak stát nechrání zaměstnance
6. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy Jan  Čulík
7. 8. 2003 Úřady, raný kapitalismus a ti bývalí Václav  Prochor
6. 8. 2003 Proti hlučné restauraci lze zasáhnout - snad Jan  Čulík
7. 8. 2003 O svobodu slova česká média už zřejmě nemají zájem Karel  Mašita
7. 8. 2003 PR je legitimní obor Zdeněk  Verner
6. 8. 2003 Česká pošta: "Peníze nevyměňujeme" Jan  Čulík
7. 8. 2003 Česká pošta: škrtli mou adresu a dopis doručili jinam Jindra  Vavruška
7. 8. 2003 Za 120,- Kč byste chtěl po kurýrovi EMS docela dost...
6. 8. 2003 Česká digitální média VII.
Změna vládní koncepce
Zdeněk  Duspiva
7. 8. 2003 Digitalizace: bude se veřejně diskutovat? Zdeněk  Duspiva
6. 8. 2003 Nebát se - a nejde zdaleka jen o vlaky Ilona  Bílková
7. 8. 2003 Jsou české dráhy horší než německé? - reakce čtenářů
7. 8. 2003 Kdo je větší žrout peněz než České dráhy?
7. 8. 2003 Je srovnávání českých a německých vlaků neférové? Jan  Čulík
7. 8. 2003 Hlučné akce Ondřej  Prokopius
7. 8. 2003 O významu slova Eduard  Vacek
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
6. 8. 2003 Krize české kinematografie? Jan  Lipšanský
7. 8. 2003 "Poučení z krizového vývoje" bylo demokratickým čajíčkem Pavel  Mareš
4. 8. 2003 Hospodaření OSBL za červenec 2003