7. 8. 2003
Jsou české dráhy horší než německé? - reakce čtenářů |
Dobry den,
dovolil bych si reagovat na Vas clanek "Desi me ten kontrast" ZDE uverejneny na Britskych listech. Predem podotykam, ze jsem bezny uzivatel CD a obcas me nastvou jeste mnohem vic nez Vas:-). 1) Ten vlak do Berlina a Hamburku byl evidentne EuroCity a tudiz je dost podivne srovnavat nemecky vlak vyssi kvality a cesky regionalni rychlik. Krome toho je dost bezne, ze v nemecke souprave z 8 vagonu dvema nefunguje klimatizace apod. (bezna zkusenost z EC Vindobona Berlin - Wien). Podle meho nazoru, pokud chcete srovnavat CD a DB, udelejte to na urovni regionalni dopravy, to je mnohem vetsi rozdil. 2) Rozlozeni jizdnich radu vlaku a oznaceni rezervaci provadi vlakova ceta z vychozi stanice, tj. v tomto pripade ona Vase chvala domnele posilana nemeckym zeleznicarum patri vlakove cete z Prahy. 3) Jinak s Vami ve vetsine veci souhlasim, CD je socialisticky moloch a kyselych ksichtu tam clovek potka (hlavne mezi "zaslouzilymi zamestnanci") vic nez dost. Jen jsem Vas chtel upozornit, ze Vas clanek byl misty uplne nepatrne tendencni (aspon dle meho skromneho nazoru novinarskeho laika) a nektere informace by si chtelo obcas i overit. S pozdravem Mgr. Jakub Gregor, Pardubice
Vážená redakce Britských listů,
zaujaly mě Vaše články z poslední doby na téma Českých drah a úrovně jimi poskytovaných služeb. Sám jsem měl možnost (bohužel), ještě jako student, služeb Českých drah využívat. Nejvíc mně vadilo (a vadí), že musím platit daně na České dráhy a nemůžu tyto peníze dobrovolně použít na jiný způsob dopravy. Tato možnost zkrátka neexistuje. Ale když už si ČD platím, chci pořádné služby (pane ministře dopravy a spojů a pane generální řediteli ČD)! Vedle vysoké úrovně špinavosti vlaků a pravidelně se opakujících zpoždění jsou další lahůdkou (mj.) pro cestujícího fronty lidí (alespoň ještě loni bývaly) na Hlavním nádraží v Praze. Byl se zde vůbec někdy pan ministr dopravy a spojů podívat? Jednou už jsem nevydržel zařadit se do jedné z front o cca. 30 lidech. Vlak bych stejně nestihl, protože mi jel za 10 min. a příplatek za nákup lístku ve vagónu jsem nechtěl platit. I vydal jsem se po rozlehlé budově Hlavního nádraží pátrat po zodpovědné osobě. Na "informacích" mi řekli, že za provoz odpovídá Dozorčí přepravy. V jeho (její) kanceláři opatřené mnoha televizními obrazovkami, kde se mohl(a) bavit pohledem na jednotlivé fronty u pokladen mě "přivítal" pán v modrém pracovním oděvu a se zamaštěným sáčkem se svačinou v ruce slovy, co jako chci. Když jsem se ho zeptal, jestli si už z lidí dělají na Hlavním nádraží s těmi frontami srandu, řekl, že paní dozorčí přijde za chvíli, abych počkal. Za chvíli opravdu přišla paní dozorčí a se zoufalým výrazem ve tváři mi řekla, že na pokladnách nemá dost lidí. Odešel jsem odevzdaně k jedné z front na pokladně a zanedlouho se dokonce jedno další okénko otevřelo. I vlak jsem stihl, měl totiž zpoždění. Co se týká nedostatku lidí na pokladnách, okamžitě jsem si vybavil, že tou dobou (v polovině roku 2002) jsem ve sdělovacích prostředcích napočítal nejméně tři tiskové mluvčí Českých drah! Kéž by kvalitě poskytovaných služeb vedení Českých drah a odpovědné ministerstvo věnovalo stejné úsilí jako Public Relations! Prezentovat v tisku výsledky hospodaření Český drah jako zisk a zároveň z prostředků daňových poplatníků miliardy Kč ročně je pak další nehorázností vůči daňovému poplatníku. Nemůžu si pomoc, ale mít (v rámci jedné země) jednu z největších hustot železniční sítě na světě s ostudnou kvalitou poskytovaných služeb je zároveň tak trochu luxus. Pane ministře dopravy a spojů a drahé (doslova) vedení Českých drah, zajděte třeba čas od času alespoň na Hlavní nádraží v Praze (nejlépe na začátku letních prázdnin) nebo se projeďte vlakem druhé třídy po nějaké trati (je z čeho vybírat, železniční síť ČD je opravdu hustá). Bude to pro Vás určitě hluboký zážitek. S pozdravem, Pavel Janský
Vážený pane Čulíku,
přečetl jsem si článek [Ilony Bílkové] "Nebát se - a nejde zdaleka jen o vlaky" ZDE a v něm odkázaný článek "Děsí mě ten kontrast" ZDE a jelikož si vážím objektivity Britských listů, nedá mi, abych na tyto články nereagoval, neboť je jednoduché odsuzovat bez znalostí problému. Rád bych předem upozornil, že nejsem zaměstnancem ČD ani jiné dopravní společnosti, ani lobbistou, jenom člověk, který poměrně často cestuje vlakem a jelikož ho tato problematika zajímá, poněkud hlouběji vidí do problémů. Především, je třeba mít na paměti, že Vaše dcera cestovala do Hamburku vlakem kategorie EC (pravděpodobně EC 174 Alois Negrelli s odjezdem z hlavního nádraží v 8.55), tedy žádný "taky rychlík". (Ne, vlakem ve 12.55, pozn. JČ) Takovýto vlak se především odlišuje příplatkem, který na ČD stojí 60 Kč (nemluvě o ceně na německém území, jízdenka do Hamburku není zrovna levnou záležitostí). Mimochodem, přesné oběhy neznám, ale bystrý pozorovatel si možná všiml, že celá souprava, nebo jen některé vozy, nemusely být Deutsche Bahn (bílo-červené zbarvení), ale také vlastnictvím ČD. Mezi zahraničními železnicemi funguje totiž něco, čemu se říká "vyrovnávka výkonů" já pojedu s tvými vagony po svém území, a ty zase pustíš mé vagony, a jsme si kvit, vzájemně si tak nemusíme nic platit. Obdobné vozy, které popisujete, najdete kupodivu nejenom na cestě do Hamburku, ale také na ostatních vlacích EC a IC jezdících u nás, a také na řadě vlaků kategorie Ex (zde v poněkud "chudším" provedení, ale často s uspořádáním šest míst v kupé a s alespoň nuceným větráním). Co se týče Vaší anabáze při cestě z Uherského Hradiště, nemohu se s Vámi přít, jelikož jsem se cesty nezúčastnil, nicméně ještě jsem se nesetkal s místenkovým vozem, který by nebyl označen číslem, a to alespoň zevnitř. Jinak na vagónu, kterým jste cestoval, se už poněkud podepsal zub času, jelikož byl s největší pravděpodobností vyroben ještě ve východoněmeckém Bautzenu, v horším případě v maďarském Györu. Proč to vlastně píši - z toho důvodu, že vše je zase a jenom o penězích. Až by ČD dostávaly tolik, co němečtí dopravci (pro nás jsou to pohádkové sumy), a ne tolik, co pražská MHD (obě částky jsou kupodivu stejné), mohou si též dovolit koupi nových moderních vozidel, či rekonstrukci stávajících, a podstatně tak zvýšit cestovní komfort. Leč peníze stačí tak akorát na základní údržbu. A v jedné věci vás poněkud musím vyvést z omylu - nevím, co myslíte pojmem "socialistické platy", ale vězte, že bych chtěl být placen tak dobře, jako obyčejný průvodčí, jejich platy jsou víc než slušné, "naběhnuté" hlavně různými příplatky, v tomto případě odbory pracují nekompromisně. Vždyť mzdové náklady čini 50% všech nákladů! Takže tržby z osobní a nákladní dopravy pokryjí pouze mzdy. To je ale ostatně problém řady jiných správ, včetně té německé. Jinak v ostatním s Vámi nelze než souhlasit, ostatně řada lidí u nás vůbec "netrpí" ochotou, není to problém jenom u ČD, ale můžeme se s tím setkat prakticky kdekoliv v obchodě. To ostatně víte sám lépe než já. Smyslem tohoto článku, jak jste asi poznal, tudíž není obhajovat ČD (to si opravdu nezaslouží a všelikých nešvarů tu najdeme víc než dost), ale poukázat na jisté omyly a nepravdy. S pozdravem Váš čtenář Jiří Mazal
Dobry den,
sam jsem se chtel ozvat ohledne Turecka:-). Jezdili jsme do nej (a po
nem) radu let, manzelka mluvi plynne turecky, zemi zname docela
dobre. Turecke vlaky se daji skutecne srovnat spise s nemeckymi, nez s ceskymi (a to samozrejme VUBEC nemluvim o srovnani dalkovych autobusu, ty jsou zcela na zapadoevropske urovni). ČD se ovsem nemuze cistotou a urovni zdaleka srovnavat ani s indoneskymi rychliky (jezdil jsem po Indonesii v roce 2001 po Jave a po Sumatre), iranskymi...pravda CD ma daleko hustsi sit... Inu, jak pravil Jara Cimerman: "Pracoviti lide, policka hezky upravena, inu Turecko". S pozdravem, Pavel Cincera |