7. 8. 2003
PR je legitimní oborMůj dědeček mi kladl na srdce, že vše co je zadarmo, je podezřelé. Asociace public relations agentur chce zdarma kultivovat vlastní předmět své činnosti nad rámec jakýchsi povinností. Škoda jen, že oba autoři reakce na článek Štěpána Kotrby Dekonspirovaná nezávislost nevyjmenovali ty "povinnosti".
|
APRA, jak sis tato zájmová skupina říká, se již léta pokouší omezit svobodný rozvoj této komunikační multidisciplíny a přístup jiných při soutěžích o zakázky. Radí korporacím, jak si mají vybrat tu či onu členskou organizaci, určuje témata k obecné diskusi v oboru, organizuje edukační činnost a rozdává o tom diplomy a potvrzení, lobuje ve státní správě, pověřuje sama sebe zastupováním české školy public relations v nadnárodních asociacích. Má k tomu ještě jeden dobrý důvod, tím je rozdělení si chudobného českého trhu v oblasti vztahů k veřejnosti. Tu a tam se pokouší definovat pravidla pro tuto činnost, opíraje se pokrytecky o tzv. Římskou chartu, což je v podstatě jeden z oněch standardů. Výsledek je chabý a neměřitelný, neboť málokdo z jejích členů, agentur, tyto zásady dodržuje. Povědomí českých firem či médií o této komunikační disciplíně se příliš nezvyšuje, o čemž nakonec svědčí i článek redaktora Britských listů. Standardy není třeba zvyšovat, postačuje je ctít. Jediným skutečným přínosem APRA je snaha o certifikaci, konkrétně řízení jakosti při poskytování této služby veřejnosti. Tak, aby se v tom laici, i pan Kotrba, mohli fundovaně orientovat. Public relations se bohužel stále pohybují v rovině tajemného marketingu, a na některých českých vysokých školách jsou PR řazena dokonce do marketingového mixu. Pan Čulík je řadí do propagandy ZDE, jednoho z mála využívaných nástrojů externích PR. V demokratické společnosti je totiž tento nástroj skoro nepoužitelný. PR poradci, stejně jako jejich kolegové "in house", tápou mezi nebem a zemí, neschopni nabídnout svým klientům profesionální služby, s měřitelnými parametry, či seriózní vyúčtování. Zakladatelé anglosaské školy se obracejí v hrobě, čeští novináři si nasazují před PR poradci plynové masky, redaktoři Britských listů nechápou elementární podstatu tohoto oboru. Smutné. A protože se v českých vodách PR pohybuje velká skupina bývalých či současných novinářů, je zapotřebí kultivovat nejen samotná PR. Já s nimi vřele souhlasím, jen se obávám, že o této činnosti máme každý odlišnou představu. Kotrba i Vítek s Raimondovou dospěli ke stejnému zjištění, totiž že něco není v pořádku, proto tolik síry na obou stranách. Potrefená husa APRA nejvíc kejhá a "laik" Kotrba se pokouší nasadit public relations oslí hlavu. Jeho snaha je však marná, PR tady byla, jsou a budou. Napsal jsem mu to, a očekávám napjatě jeho odpověď. Disciplína stará více než 4000 let prožívá právě teď a právě tady, v nové Evropě, svůj mimořádný rozmach. Ve Spojených státech dokonce vede v žebříčku dynamiky rozvoje, před bankami, pojišťovnami a firmami z IT. Zná ji každý student, manažer, novinář i politik. Některé nástroje PR, jako např. internet relations, lobbying či media relations hýbou denně kapitálovými trhy na celém světě. Média a public relations jsou na společné lodi, obě skupiny usilují o komunikaci s veřejností a ovlivnění jejích názorů i postojů ke konkrétním společenským tématům. Ta však do médií vnášejí jen a pouze zájmové a vlivové skupiny, sama média nejsou s to ovlivnit veřejné mínění výrazným způsobem. Proto právě veřejnoprávní média plní úlohu zcela nezastupitelnou, informační, a jejich nezávislost je alfou i omegou existence public relations. Ostatní jsou vždy závislí, kupříkladu na penězích vydavatelů nebo prostě svém světonázoru. Jakékoliv komerční prezentace do veřejnoprávních médií rozhodně nepatří a lidé z těchto médií zase nepatří do PR, to je doména těch druhých - komerčních. Totéž platí o akademické půdě. Nakonec, česká legislativa to ani neumožňuje. Co se stane, když je toto pravidlo porušováno jsme viděli všichni v České televizi, přesněji řečeno neviděli, protože černá obrazovka ke koukání moc nebyla. Střet zájmových a vlivových skupin a jejich nekomunikace byla skutečnou příčinou tzv. televizní krize. Nedostatek komunikačních dovedností, mezi něž bezesporu public relations patří, způsobuje "srdeční zástavu" u celé společnosti, a nenavozuje atmosféru tolerance a skutečného porozumění. Sladění zájmů všech ekonomicky aktivních s těmi ekonomicky pasivními může zajistit také nastolení všech axiomů environmentální politiky, proto je úloha public relations nezastupitelná. Můžeme proti tomu protestovat, nesouhlasit s tím, ale to je tak vše, co s tím můžeme skutečně učinit. |