17. 9. 2002
"Nová" Česká televizeJe symbolické, že velín (studio - redakce zpravodajství ČT) byl nyní úplně přestavěn. Podobně jako bylo zcela změněno osazenstvo zpravodajství i koncept celé redakce zpravodajství, takže také zmizely barvy takzvané "vánoční krize". Velín, kde kdysi přespávali někteří politikové, je nyní už jen historií. Během léta byl velín rekonstruován tak, aby odpovídal novému projektu novinářské práce v České televizi.
Výsledkem je daleko modernější studio, které se naučilo několik nových triků z evropských televizních stanic (zejména ze stanice BBC World). Konečně se České televizi podařilo sesynchronizovat moderátorovo rozloučení se závěrečnými titulky. Ale znělka je příliš rychlá, není dostatečně dramatická, ani dostatečně charakteristická. Vytváří dojem triviality, je příliš neformální, neobsahuje žádný význam, nevytváří atmosféru. Všeobecnou zvyklostí zpravodajských znělek po celém světě je to, že znělka hudebně vytváří dramatický efekt, který vyvrcholí tím, že divák se soustředí na nadcházející, důležité zprávy, předkládané s kvalitní dramaturgií. |
Alespoň je nyní zpravodajství České televize trochu rychlejší, dynamičtější a trochu víc se přiblížilo normální evropské úrovni. Televize je umění. Ve dnech Jakuba Puchalského se Česká televize naučila opustit Mathého éru, kdy ČT vysílala rádio s doprovodnými obrázky. Avšak Česká televize je stále trochu zaostalá, protože její vedoucí představitelé nemají sdostatek talentu. Jiří Balvín není vedoucí osobnost. Dává přednost sabotáži svých podřízených, než aby s nimi šel do otevřené konfrontace. Balvín patří k charakteristickému typu lidí, jakých se najde v české společnosti dost. Poskytl nám reprízu Zelenkovy normalizace ze sedmdesátých let. Pomalu ale jistě eliminoval ty, kteří mu mohli ztěžovat jeho plány. Už to, že zrušil tolik minut už tak nedostatečného množství zpravodajství a publicistiky, by mělo stačit k tomu, aby byl donucen odstoupit. Národ, který o víkendu jezdil na chatu a přenechával moc v rukou komunistům - ten vážně potřebuje víc - nikoliv méně hodin dobrého zpravodajství a publicistiky. Potíž je, že Balvín a jeho ředitel zpravodajství Zbyněk Honys, muž, jehož zkušenosti vznikly v redakci marxismu-leninismu Československého rozhlasu, dávají přednost beztvaré, bojácné, krotké redakci zpravodajství. Oba muži do České televize pomalu přivádějí lidi z komerční sféry a tím rozmělňují vážnost ČT - jako by si někdo v zemi přál postupnou likvidaci televize pro intelektuální elitu. V českém prostředí se považuje prohřešek užít slova "elita" za něco ještě horšího, než když v latinskoamerické zemi urazíte svou matku. Balvín není intelektuál, takže, podle všeobecné společenské normy, jestliže není součástí společenské elity, proč by měla existovat televize pro elitu? Proč by měli občané financovat elitní televizi? Balvínova ČT je nenáročná televize, která vysílá zábavné filmy, povrchní zpravodajství a seriály z Husákovy éry. Balvín nenabízí lepší sledovanost než televize Nova, ale jen levnější verzi televize Prima (což by měl považovat za urážku...) Vladimír Železný má možná všechny charakteristické vlastnosti podvodníka, ale nikdo nemůže popřít jeho talent dělat televizi tak, aby to odpovídalo mainstreamovému českému vkusu. Balvín je ve srovnání s Železným jen trapný vtip. Byl zvolen do funkce generálního ředitele jednak proto, že na první pohled odpovídal požadavkům vzbouřenců - byl jedním z ČT - ale zároveň projevil vůči oposmluvním politikům loajalitu a ochotu postupně a tiše z České televize odstranit vánoční vzbouřence. Postupně Balvín znemožnil práci těm, kteří znepokojili o Vánocích roku 2000 představitele opoziční smlouvy. I nejostřejší kritikové Marka Vítka, Martina Mrnky a jejich spojenců musejí uznat, že tito lidé nebyli nahrazeni lepšími profesionály. Ve snaze vytvořit v ČT další pořad "lidové" televize pro masy nyní uvádí pořad Fakta Markéta Fialová, z nehlubokého zpravodajství televize Prima. Současný tým zpravodajství v České televizi má stále ještě celou řadu dobrých novinářů, jako je vzorný chlapec Jan Němec a velký objev Veronika Sedláčková. Avšak Jiří Ovečka si před třemi týdny stěžoval, že se "jeho" Fakta nemohou věnovat určitým tématům, protože Balvínovi by se to nelíbilo. Ovečka se víceméně přizpůsobil Balvínovi a Honysovi - nedělá příliš velký hluk, aby si zachoval své zaměstnání. Je oportunistou, což je v dnešní české společnosti běžné - tak jako mnoho lidí, kteří kolaborovali s mocnými v jiných, vážnějších obdobích české historie. Tito lidé nepůsobí nikomu žádnou vážnou, přímou škodu, takže nemusejí mít pocit viny, avšak jsou to nicméně osoby, které se neodváží riskovat. Honys je typický příklad. Když se snažil ospravedlnit svou práci v redakci marxismu-leninismu, argumentoval, že už to bylo v období glasnosti a perestrojky a že ve skutečnosti v komunismus nevěřil. Neuvědomuje si, že tím říká, že kolaboroval s něčím, čemuž nevěřil, a podporoval tím zkorumpovaný režim. Nic proti němu nemám - mnoho lidí dělalo to, co dělal on. Mám ale problém s tím, že takový člověk stojí v čele zpravodajství veřejnoprávní televize. Které většina z nás platí 75 Kč měsíčně za to, aby ta televize poskytovala českým občanům kvalitní, seriózní, vyvážené pořady. Namísto toho se nám dostává jen levné verze už tak levné komerční televizní stanice č. 2, Primy. Samozřejmě, že je v mnoha ohledech zpravodajství České televize lepší než cokoliv jiného, co se servíruje české veřejnosti ve virtuálním, neskutečném televizním světě v České republice, ale mohlo by to být lepší. Většina televizních profesionálů dělá dobrou práci, ale celkový výsledek je pořád ještě několik kroků pozadu za tím, co by to mohlo a mělo být. V čele zpravodajství veřejnoprávní televize musí stát člověk s jasnou vizí, s jasnými schopnostmi vést, člověk, znalý nejmodernější televizní praxe, člověk bez politických vazeb, s čistým životopisem. A v případě ČT tomu tak není. Jestliže byl Honys schopen kolaborovat s lidmi a s myšlenkami, v něž, jak se sám přiznává, nevěřil, kdo mě ujistí, že jeho nynější praxe nemůže být ovlivněna lidmi, kteří jsou u moci? Je velmi obtížné pochopit, jak je možné, že veřejnoprávní televize snížila svůj týdenní objem zpravodajství a publicistiky o tolik minut. Je obtížné brát vážně tým, který umístil na obrazovku Jakuba Železného, jako moderátora jediného politického, analytického pořadu na celé stanici! Železný ušel při prvním vydání pořadu Špona, ale tuto sobotu páchal jednu chybu za druhou. Šestkrát se pokusil zformulovat otázku na jedno téma a pak se zeptal na něco jiného. Čtyřikrát vyplodil nesmírně dlouhé věty (to je při televizním vysílání vážný poklesek, to by snad měl přece vědět každý student žurnalistiky!) a v podstatě jsme ho přistihli, jak neví, jak ten dlouhý monolog ukončit otázkou. Dvanáctkrát opakoval různými způsoby tutéž otázku, kterou už předtím položil. Zatímco při prvním týdnu vysílání byl nervózní a trochu nejistý, tentokrát ho kamera dvakrát přistihla s euforickým, sebejistým výrazem - což vysvětluje jeho rozvláčné komentáře-otázky. Je možné, že se Železný časem zlepší, naučí se připravovat si pořádné otázky a nebude se snažit zastiňovat své hosty (a nebude jim pořád tolik děkovat). Avšak je veřejnoprávní televize, placená z poplatků občanlů, laboratoří pro amatéry? Neměla by mít mezi svými zaměstnanci ty nejlepší lidi na trhu? Cožpak se někdo může vážně domnívat, že je Jakub Železný nejkvalifikovanějším politickým moderátorem v České republice? Co takhle Václav Moravec? Problém je, že Balvínova a Honysova redakce zpravodajství je utvářena tak, aby se lidi nezajímali. Aby neprojevovali iniciativu. Aby neobtěžovali ty, kdož jsou u moci, a aby neobtěžovali nový management. Jako za starých časů. Jinou změnou, kterou přinesl Balvínův tým, je nová verze zrušeného pořadu Katovna. Jmenuje se Síto. Argumentovalo se, že je třeba zlikvidovat měsíční sebelichotivé produkce pánů Justa a Rejžka, protože byl jejich pořad nudný, zastaralý, omezený, zaujatý. Všechno to bylo pravda. A tak ČT připravovala nový pořad, v němž bude o kulturním životě v České republice debatovat širší spektrum myslí. Bude to dynamičtější a interaktivnější pořad. No, a čeho se nám dostalo? Ještě komičtější verze staré Katovny. Rejžek a Just byli při svých vystoupeních daleko inteligentnější než je toto! Nový pořad má moderátora, Martina C. Putnu, který hovoří k divákům hlasem hlasatele při Večerníčku. Opravdu hovoří po celou dobu jako učitel na základní škole a celé to ještě zhoršuje, že se celou dobu šťastně usmívá (vy jste nevěděli, že skuteční intelektuálové jsou přímo posedlí štěstím?) Nové pojetí přidalo k diskusnímu stolu mladého studenta a dva "lidové" intelektuály. A tak smíme strávit celou hodinu posloucháním toho, co si myslí o Janu Třískovi a Králi Learovi a dalších trivialitách... Ano, Balvínovi se podařilo kulturní pořady České televize tímto novým programem o dost zhoršit - debata je nezaostřená a plná frází. Slibovanou "interaktivitou" je emailová adresa, kde diváci smějí hlasovat o nějaké otázce. Když se v pořadu četly výsledky, jaksi se takticky zamlčelo, kolik lidí se tohoto emailového hlasování účastnilo (jeden známý z televize mi sdělil, že reagovalo jen 11 lidí). Další inovací je, že tvůrci Síta se rozhodli přidat do pozadí zvuk tikání. Pokaždé, když se na obrazovce objeví jméno hosta, anebo když se objeví emailová adresa, kam mají diváci posílat své odpovědi, na uši nám zaútočí tikání. Je to pěkně otravné. Studio je zařízeno kýčovitě - z čehož vyplývá, že tvůrci jeho dekorací jsou v kulturních záležitostech negramotní - a dynamika pořadu je stejně pomalá jako ve staré Katovně. V podstatě měli konspirační teoretikové pravdu: Balvín jen dělal čistku mezi televizními rebely. A Justa a Rejžka stejně většina lidí neměla moc ráda, takže málokdo bědoval, že byl jejich pořad zrušen. Avšak Balvín nedokázal nabídnout nic lepšího. Síto je horší než byla Katovna. Někdo, kdo omylem přepne kanály, si může myslet, že je to parodie anebo repríza Kaizerovy a Lábusovy Zeměkoule. Škoda přeškoda, že v této zemi nesmějí být řediteli České televize skuteční nejlepší profesionálové v České republice, jako je Petr Sládeček či Kateřina Fričová. Že, jako obvykle, jsou u moci lidé, kteří nejsou kompetentní. (Právě proto nebyly uzavřeny protiatomové dveře pražského metra a bylo zaplaveno.) Je to českou pohromou, že se v této zemi k moci vždycky dostávají jen ti, kdo vědí, jak lézt kamsi mocným. Rozhodují neumětelové. To bylo jedním z hlavním důvodů, proč se položil komunistický režim. |