Ženy v burce jsou mloci, čmoudi kradou, cigáni jsou paraziti a já chci v ČR vládu pevné ruky

9. 2. 2017

Jan Kapusta:

S velkým zájmem jsem si přečetl Váš komentář k semináři o Čapkově Bílé nemoci. Musím s Vámi souhlasit, ano, Čapek byl vizionář a uměl předpovídat. Já bych se zaměřil spíše na Válku s mloky. Pokaždé, když potkám na Karlově mostě nějakou osobu v burce, či jinak zahalenou, vybaví se mě scéna, kdy p. Povondra vidí na hladině Vltavy mločí hlavu. Spolu s ním si vždycky řeknu, ano. Už jsou tady. MLOCI !!!!

K vašemu přání vyvolat diskuzi o tom, proč jsou Češi tak xenofobní a nenávistní. Víte, problém vás, akademických intelektuálů je ten, že váš pohled na svět je nesmírně složitý. Jenže, život nás, toho plebsu má naprosto jednoduchá pravidla. Snažit se zaplatit všechny složenky a hypotéky, najít krám, kde mají zrovna slevu na potraviny, uhlídat děti tak, aby pokud možno nehulily trávu a když už, tak ne ve škole. Pohlídat to, co se děje na jejich facebookových stránkách. Najít v sobě dostatek trpělivosti, aby jste nerozbili hubu sousedovi od vedle, který je neustále nalitý, ačkoliv už 20 let nepracuje. Zrovna dostal od sociálky novou televizi. V tramvaji vidíte cigány, jak se revizorovi vykazují průkazkou, že mohou jezdit zdarma. Do toho se podaří zhlédnout pár záběrů z parlamentu a nějakým nedopatřením nějakou diskuzi na ČT 2 , to stačí, aby jste celou tu t.z. "parlamentní demokracii" začal hluboce nesnášet.

Následně vám volá bratr, že jeho vnuky, co už 8 let žijí v Německu, zmlátili na hřišti muslimští spratci. Jeho dceři ukradli kolo, které, následně uviděla před ubytovnou těch čmoudů.

Ještě stále máte pocit, že by jste se měl obklopit všeobjímají láskou a milovat své bližní, jako sebe samého?

Víte, já jsem starý muž a troufám si tvrdit, že pokud jsem pracoval, patřil jsem svým sociálním statusem k tomu, čemu se říká střední třída. Bohužel, mám nedokončené vysokoškolské technické vzdělání a 2 střední školy. Tudíž, nemyslím si, že bych byl úplný analfabet. Také mé znalosti historie si myslím, že jsou víc, než nadprůměrné. Proto jsem se vždy divil, jak nejkulturnější národ Evropy mohl následovat Hitlera. Jenže, sám, na sobě pozoruji, že pokud by se našel muž, který zaručí, že tu parlamentní pakáž pošle někam do detence, stejně tak zatočí se všemi příživníky a bude vládnout tvrdou rukou, bez zbytečných "pindů", budu jej volit.

I s vědomím všech negativ, co by taková vláda se sebou nesla. Já vím, není na tom "zbla" racionálna. Jenže, emoce v mnohém z nás jsou převládající. Proto ještě uvedu příklad ze svého dětství. Vyrůstal jsem na vesnici. Vlevo, od nás, žila rodina s dominantním otcem. Měli všude pořádek, děti byly řádně vychovávané, mnohdy pomocí tělesných trestů. Tenkrát, běžná věc. Statek jen vzkvétal. Děti všechny našly v životě významné uplatnění. Ze strany druhé byl pravý opak. Vládla selka, hašteřivá a líná. Hospodář slaboch a jejich děti byli grázlové, kterých se obávala celá vesnice. Také podle toho skončili. Shrnutí, na jedné straně disciplína a pořádek, na straně druhé bezbřehá demokracie.

Tolik tedy podobenství. Já to vidím tak.

K tomu Jan Čulík: Vážený pane Kapusto, je mi líto, že jste obětí několika právě nejničivějších nenávistných stereotypů, které škodí nejen vám, ale i celé společnosti. Vaše názory respektuji, mohl byste se však prosím zamyslet nad mými připomínkami?

"Ženy v burce jsou jako Čapkovi mloci." - Je pozoruhodné, jak ochotně mnozí z nás propadáme touze odlidštit osoby, které se od nás nějak odlišují. Jak to, že snížíte člověka, o jehož individuálním osudu a jeho postojích nic nevíte, automaticky na úroveň zvířete jen proto, že se obléká jinak než vy, tedy na základě úplně náhodného vnějšího rysu? Jak by se líbilo vám, kdyby vás někdo taky takhle ponížil na úroveň zvířete na základě nějakého náhodného rysu, třeba že mluvíte jen česky? V české společnosti je to dnes velmi rozšířené - z muslimů, lidí, se tak v řeči mnohých stali slimáci - tedy vlastně nelidská, odporná havěť, kterou je nutno zašlápnout. Myslíte si, že je férové nazývat lidské bytosti výrazem "čmoudi" a urážet tak jejich barvu kůže, kterou nemohou změnit? Je to také dehumanizace. Vždyť o těch lidech nic nevíte. Není tohle cesta do koncentračních táborů? Přesně takto se lidé chovali ve třicátých letech dvacátého století k "smradlavým židům". Víme, kam to vedlo.

"V tramvaji vidíte cigány, kteří se prokazují průkazkou invalidity." - Podstatou rasismu je rozšířit jednání, které se mi nelíbí, jehož jsem byl svědkem u jednotlivce, na základě vnější podobnosti, třeba barvy kůže, na celou etnickou či náboženskou skupinu. Jak pěkně vysvětlila v jednom z Rozhovorů Britských listů Saša Uhlová, romistka, která "cigány" zná po mnoho let z první ruky, "Romové jsou tak strašně různí, jako jsou Češi". Často se taky děje, že lidé říkají, "Lájoš, kterého osobně znám, ten je fajn a je pracant, ale Romové jako celek jsou póvl". Ten celek ale lidi neznají. - Mimochodem, není možné, že "Romové" mají tu průkazku invalidity z dobrých důvodů? Nebo si opravdu myslíte, že ve společnosti a na úřadech, které jsou vůči Romům systematicky nepřátelské, dostali ti "Romové" tu průkazku invalidity z protekce? Nebo jak k ní přišli?

Kdyby vašeho vnuka na hřišti zmlátili bělošští anebo němečtí "spratci", začal byste taky nenávidět celou bílou rasu nebo všechny Němce?

Když někdo spáchá nějaký trestný čin, jako že třeba ukradne kolo, je to jeho individuální trestný čin a je nelogické z něho obviňovat celou komunitu muslimů. Ze statistik vyplývá, že mezi muslimskými uprchlíky v západních zemích je o něco menší množství kriminality než je ve většinové společnosti.

Závěrem své reakce píšete o tom, nastolujete falešný kontrast mezi přísným rodičem, který děti bil, a vyrostli z nich proto úspěšní a slušní lidé, zatímco vedle byla dezorganizovaná sousedka, jejíž potomstvo splakalo nad výdělkem. Existuje skutečně jenom tento kontrast? Úspěšný výsledek proto, že někdo děti bije, a neúspěšný proto, že někdo je dezorganizovaný chaotik? Jiné možnosti neexistují? Nemohlo být to, že z dětí mlátícího otce vyrostli schopní lidé, důsledkem něčeho jiného? Psychologové potvrzují, že kdo je fyzicky týrán v dětství, stává se v dospělosti sám násilníkem.

Vyjadřujete také svou touhu po vůdci silné ruky. Dnešní politická scéna v Česku vás irituje, ale opravdu by vám nevadilo, kdyby "vůdce silné ruky" vás třeba nechal zatknout tajnou policií a nechal vás mučit, jak to dělá syrský prezident Asad desetitisícům lidí? Ano, za Hitlera prý jezdily vlaky načas, ale vyvraždil v koncentračních táborech šest milionů lidí a desítky milionů zemřely v důsledku jeho války po celé Evropě. Je to skutečně uspokojivější řešení než dnešní česká politika, která vás irituje?

Mirna Šolić: Všichni, kteří se trochu vyznají v literární vědě a komparativní literatuře, vědí, že Čapek částečně založil Válku s mloky na britské tradici tzv. koloniálního románu a cestopisných a avanturistických žánrů, na filmech na tato témata. Právě odtud přejímá stereotypy a pohrává si s nimi. Srovnejte například jeho román s filmovou verzí King Konga z roku 1933 nebo s etnografickými filmy z tohoto období, ze kterých je vidět, že vůbec není jednoduché zjistit, kdo je mlok/zvíře a kdo je člověk.. Čapek by se určitě převracel v hrobě, kdyby se dozvěděl, že jeho čtenáři myslí, že ženy v burce jsou mloci.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 10.2. 2017