Vrána vráně prý nikdy oči nevyklove
2. 11. 2016 / Ivo V. Fencl
První nesmělá úvaha nad sborníkem „ PLZEŇ HLAVNÍ MĚSTO KULTURY“ v souvislostech. Podtitul: „Otevřeno, pojďte dál! Open, come inside!“ Tisk: EUROVERLAG,s.r.o., Bolzanova 5, Plzeň, květen 2016, ISBN 978-80-88102-14-4. Vydal zapsaný ústav Plzeň 2015, www.plzen2015.cz, náklad neuveden
Jen „píárový“ příběh?
Tři
ženy a a tři muži ( Mirka Reifová, Zdeňka Kubalová, Jiří
Sulženko, Jiří Suchánek, Milan Svoboda, Petra Vomelová ) a víc
jak třicet fotografů na skoro dvou stech padesáti stranách
vytištěných zrcadlově česky i anglicky barevně s vysokým
rozlišením a s autorskými texty miniaturní sazbou,
předložili artefakty, fotky,obrázky, grafy, statistiky, definice,
závěrečná shrnutí ( abstrakty) včetně (sebe)hodnocení ( tzv.
evaluace na čtyřiceti stránkách). Není to první interní
„pí-ár-ový“ objektivizační příběh o jejich
dramaturgii a režii a uměle vytvořeném a do gradace
naplánovaném přílivovém ( a odlivovém) vlnobití celoroční
zábavy, (SUB)KULTURNÍ (RE)PRODUKCE V ZÁPADOČEKÉ METROPOLI
A KRAJI. Pokouší se toto „tsunami“ zdokumentovat krok za krokem
cílevědomě s důrazem na zaplněnost veřejných prostranství
a sálů, novátorské využití fasád budov, náměstí, ulic,
náplavek a opomíjených zákoutí a dvorečků v převážně
průmyslově vnímané aglomerace proslulé hlavně pivem Prazdroj,
fotbalovou VIKTORKOU či hokejovými INDIÁNY.
Editoři Sborníku
s diplomatickým rozmyslem servírují čtenářům díla
i svoje zkušenosti s (ne)úspěchy a (ne)předvídatelnými
překážkami nebo zádrhely. Také závěry a dílčí postřehy o
(ne)udržitelnosti dosažených výsledků s ohledem na možnosti
jejich dalšího financování. V knize převláda výtvarně
fotografická a dokumentační vizualizace a důsledně konkuruje
textům. Je to příklad obecnější tendence současného
civilizačního odklonu od slovem sdílené podoby sdílení a
sdělování. Jen na první pohled tu jde „jen“ o první
bilanci zhruba desetiletého kulturně politicky koncepčního a
manažerského usilování.
O pokus změnit k post-modernímu a
údajně lepšímu dosavadní místní zvyklosti a tradice zhruba
sto padesáti tisícového města a jeho celkovou tvářnost,
„rozpohybovat" a „přesměrovat“ jeho (sub) kulturní
priority novými podněty, lákadly v nabídce tak, aby se pro
životní styl občanů staly neodolatelnými. Přesto v první
řadě vystupuje z tohoto tematického mixu či koktejlu
centrální motivace v zadání od objednavatelů HMEK Plzeň 2015:
Přilákat zahraniční a domácí mohovitou klientelu a průměrně
zámožné turisty , kteří by zejména v Plzni mohli a chtěli
přenocovat a utráceli zde mnohem více, než si mohou zatím
dovolit domácí. To se podařilo! Stamiliony údajně protekly
z vložených městských, krajských a evropských zdrojů do
kapes mnohočetných podnikatelských subjektů zdaleka ne jen
domácích.
Zde nezkoumáme všechny souvislosti. Jde o vzhled a povahopis této sebevědomé marketinkové publikace. Kladem budiž zjištění, že se zbavila manažerské hantýrky, její slovní zásoba, věty a souvětí jsou už bez nadbytečně přejímaných termínů z angličtiny nelibozvučných v naší mateřštině. Texty jsou gramaticky i stylisticky precizní na rozdíl od předchozích rychlo-publikací z dílny této autorské firmy. Čteme tu s povděkem střízlivé úsudky a popisy řešených problémů, jak v průběhu let vyvstávaly, když se několikrát změnil celý řídící tým, než se dospělo ke kompromisu. Je to riskantní čin opět za mnoho peněz vzhledem k typograficky výtvarnému pojetí, ale nesrovnatelný s celkově místy velkolepě a místy rozmařilými náklady na efekty při nakládání s finančními zdroji.
Humor, ironie, sebeironie?
Nápaditý grafik Sborníku prohodil stránky knihy žlutými kolečky jakoby zlaťáky s českými a anglickými někde až šokujícími informacemi. Bylo by nyní zapotřebí, aby se „ Sborník“ stal východiskem pro definitivní detailní audit nezávislými hodnotiteli. Možná budou z akademického světa, jako tomu bylo v jiných obdobných případech, možná aktivuje ke komplexnímu vyhodnocení specializované kontrolní zpětnovazební mechanismy tohoto státu. Tyto sondy byly zatím jen dílčí.
Čas
ukáže se, zda Plzeň 2015 HMEK a navazující koncepty speciálně
zřízené navazující a „ zapsané společnosti 2016 “ budou
po dost problematicky vybojovaném multikulturně unifikačnímu
experimentu profesionálně věcně objektivně a spravedlivě
vyhodnoceny. Bohužel se v průběhu až na výjimky
nepřipouštěly kritické názorové texty a mediální prezentace.
Vznikal možná milný dojem, že všichni byli koupeni. Například
v porovnání s konkurujícím projektem města Ostravy
nebo s belgickým Monsem. Tam byly obdobně (post) industriální
struktury, ale s odlišnými lidskými, hodnotovými a etnickými
tradicemi a potížemi s VLASTNÍMI VELKÝMI A MALÝMI DĚJINAMI
I KULTURNÍ TRADICÍ A JEJICH VÝKLADEM.
Až po tomto porovnávání, pokud k němu vůbec dojde, se budeme moci přihlásit ke zvolené dramaturgii a režii eklekticky nastartované,obhájené a zrealizované. Byla nejen evropské ale globalizující se post- kulturní politikou hédonistického životního stylu. Přesto dílčí korektury musely být ad hoc provedeny už v průběhu roku 2015. Odpor proti těmto cizokrajným pokusům byl prokazatelný, ačkoliv v knize je odvoditelný jen nepřímo nebo se o nich mlčí.
Nevyloučil bych proto možnost, že časem půjde Plzeň spíše svojí tradiční česky domácí konzervativnější cestou. Za deset let, kdy záměry a vize projektů tzv. evropských měst kultury vznikaly a soutěžily, se na naší Planetě Gaia (neboli Sličná) podmínky pro život lidí s ohledem na východiskovou situaci dramaticky změnily. Nejvyšší programoví manažeři ale už od počátku museli vědět, že souběh významných výročí spadajících do roku 2015 v České republice by jejich rozhodnutími mohl způsobit mezinárodní ideologicko-politické a organizační potíže, pokud by bylo prestižní vyvýšení v soutěži připadlo městu Ostrava s přibližně tři sta tisíci obyvateli a metropoli Slezska, již osvobodila sovětská armáda.
3.Vedlejší (nebo podstatné) efekty?
Také
další dominanty vizualizovaných kulturně politických témat
v knize se budou líbit kulturním projektovým aktivistům a
poradcům z EU: Koncepce světsky občanská s odkazy na
barokizující tradice tím nebyly filosoficky, tematicky a
interpretačně v rozporu, stranilo se tělesnosti a hojnosti
darů života. Odkazy na dějiny a zvyklosti města Plzně (a
širokého zázemí) byly zjednodušovány jsouce podřízeny
moderním technologiím s cílem je maximálně využít. Byla
tu přece jen nová zkušenost. Bylo na čase konfrontovat
regionálně provinční poměry s novými technologiemi a
předvést zde stroje, když už byly nakoupeny a putují po Evropě
od města k městu.
Odtud také některé leitmotivy z
produkce akrobatů a nového cirkusu! Elitních čistě národních
a duchovnějších vzepětí tryskajících z genia loci a jejich
prezentací bylo méně a musely, jak jsem naznačil, bojovat o
místo na pódiích. Stručné informace a sporadické soudy o tom ve
Sborníku to dokazují. Garanty knihy jsou přece už na vstupu
politikové, manažeři, producenti, lobbisté. Nikoliv vědecké,
náboženské, umělecké, duchovní a neformální autority. V
profesionálně nákladné a graficky i kosmeticky starostlivě
ohlídané repre-publikaci za mnohé podněty k zamyšlení
vděčíme jmenovitě Martinu Buškovi. Nejzajímavější na
Sborníku je KOUZLO NÁHODNÉHO A BEZDĚČNÉHO. Vtipný je už
přebal. Tvoří jej velkoplošná fotka nádvoří a technických
budov bývalého dopravního DEPA získaného EMK Plzeň 2015 DÍKY
DOPRAVNÍM PODNIKŮM MĚSTA.
Jeho prostory a budovy v krajní
nouzi nahradily zkrachovalý projekt se sporným názvem KULTURNÍ
FABRIKA SVĚTOVAR. Zasloužilo by si to zvláštní analýzu
v souvislosti s předchozím vývojem a projekty ústavu a
umělecké fakulty v Západočeské universitě v Plzni. Ve
Sborníku nalezneme i další opatrné formulací NAZNAČENÉHO nebo
ZAMLČENÉHO. Propásnutých příležitostí bylo totiž povícero!
Jejich popis by mohl popudit mentory a donátory protěžované
„vize“ inženýrsky unifikační euro-kultury? V ní
filosofie post-modernity dává přednost kumulaci a vrstvení
ZÁBAVNOSTI a „jednohubkové“ ZÁŽITKOVOTI provázené např.
salvami laserových kanonád nebo frontálními ztečemi PUDŮ,
POCITŮ A PUDŮ DAVU.
Psychologicky a sociologicky promyšleně
ohromovala až ochromovala OKÁZALE SPEKTAKULÁRNÍ PRODUKCÍ naše
ČASTO otupělé smyslové vnímání. Někdy virtuální
rafinovaností, jindy primitivně KVANTITATIVNÍ AŽ INFANTILNÍ
MASIVNOSTÍ a POHÁDKOVITOU OBROVISTOSTÍ ! Ve stylu Hrnečku vař,
ale jen mě, probůh, neuvař. Dost často šlo o (POD)KULURU ÚNIKŮ
A JEN CHVILKOVÉHO POVYRAŽENÍ AŽ DO SEBEZAPOMENTÍ, NĚKDY I
S ADRENALINOVÝMI RYZIKY LIDSKÉHO NEBO TECHNICKÉHO SELHÁVÁNÍ
A SEBEOHROŽENÍ. To názorně dodnes působí rozpaky a
nedorozumění např. v provozu NOVÉHO DIVADLA nebo ve vnímání
a nového zvykosloví extrémně stylizované sochy GENERÁLA
PATTONA či trapností v příbězích kolem PAMÁTNÍKU
OSVOBOZENÍ na Americké třídě.
Asi proto bylo stydlivě vynecháno
vše, co mohlo a mělo být v roce HMEK 2015 lépe a odvážněji
rozhodnuto k trvalém povznesení a obohacení úctyhodných
tradic města. Není ale všem dům konec a leccos dožene možná
Plzeň a Plzeňský kraj v nastaveném čase přímou střelbou
na bránu. NEJSPÍŠE s jinou garniturou komunálních politiků?
Toho se já už dožiji sotva. Metaforickou nadsázkou řečeno je
tomu tak jako u každého slavnostního lidového kroje ( nejen
plzeňského, plaského či chodského).
Ten se každý den nenosil a posvícení nemohlo být každý den v týdnu! Ani v roce 2015 nabylo! „ MOJE LÁSKO, MADAME PLZNI, MĚSTO MÝCH PŘEDKŮ NA ROUDNÉ: PERSONIFIKOVANÁ BÝVÁŠ SOUTOKEM TŘÍ ŘEK – Radbuzy, Úhlavy a Úslavy. Vypadáš vždy tím lépe, čím více si navlékneš spodniček pod SVOJI SVRCHNÍ PARÁDU a nebo to jinak ŽENSKY ZAONAČÍŠ. I v tomto díle s tak skromným názvem od ŠESTICE AUTORŮ se jen chlubíš GENDEROVOU SYMETRIÍ …“
(Poznámka: Text odmítl šéfredaktor Práva a předtím i editor přílohy Salon po zdůvodnění)
Obsah vydání | Čtvrtek 3.11. 2016
-
3.11. 2016 / O žabomyších bojích v České republice v angličtině28.10. 2016 / Etnicky se nepovažuju za Čecha3.11. 2016 / Jan ČulíkMy, nudní Češi: Zkoumejme, co chování Čechů znamená. Jaký význam má ten narativ?31.10. 2016 / Hospodaření OSBL za říjen 20163.11. 2016 / Blížící se katastrofa. S přicházející zimou bydlí v Řecku 60 000 uprchlíků stále ve stanech3.11. 2016 / Volte Trumpa3.11. 2016 / Vyšší vzdělání omezuje dogmatismus3.11. 2016 / Ředitelka ukrajinské knihovny v Moskvě byla obžalována z "vyvolávání nenávisti vůči Rusům" a postavena před soud3.11. 2016 / Znečištění ovzduší: Řidiči aut na naftu zřejmě budou v Británii muset platit za vjezd do měst2.11. 2016 / Lék proti Alzheimerově chorobě je "na dosah"2.11. 2016 / Co vyvolalo nástup populismu na Západě?2.11. 2016 / Tohle je skutečné televizní zpravodajství2.11. 2016 / Nesouhlasím s kritikou "tatíčkovství TGM"2.11. 2016 / Angličané: Narcistický národ2.11. 2016 / "Norsko bude trpět": Rusko hrozí jadernými zbraněmi2.11. 2016 / Hospoda na obrazovce1.11. 2016 / Petr KužvartK prvému listopadu 1755 v Lisabonu - strašné přírodní katastrofě na svátek Všech Svatých1.11. 2016 / Rusko by plně okupovalo pobaltské země za 36 hodin1.11. 2016 / Kanada přijme v roce 2017 300 000 imigrantů