3. Váš názor a váš pohled na věc nás zajímá

11. 6. 2016



Sdílejte na Facebooku!

V polovině května se konalo v Evropském parlamentu ve Štrasburku Evropské setkání mládeže 2016 (EYE - European Youth Event 2016) s mottem "Společně to můžeme změnit". Podrobné informace v angličtině jsou ZDE

Odkaz a témata z předchozích týdnů:

Téma 1. Apatie, nebo účast? Agenda pro dynamickou demokracii ZDE

Téma 2. Válka a mír: Perspektivy pro mírovou planetu ZDE

Díky Britským listům se můžete o tématech, která víří Evropou i světem, dozvědět a diskutovat o nich společně s námi.

V nadcházejících týdnech vám chceme postupně zprostředkovávat otázky z pěti tematických okruhů, o nichž mladí lidé z celé Evropy ve Štrasburku diskutovali. Přijde nám, že otázky, které pro setkání připravili jeho organizátoři, jsou vynikajícím způsobem zformulovány a jsou nesmírně aktuální a důležité. Řeší budoucnost Evropy i světa, který je na rozcestí. Rádi bychom, kdybyste se k nim vyjádřili. Chtěli bychom vyvolal aspoň ozvěnu vynikající diskuse, jaká se konala ve Štrasburku. Chtěli bychom vědět, co si o těchto otázkách myslíte vy. Napište nám svůj názor, na twitteru či emailem. Zajímavou diskusi zveřejníme.

Dominika Švecová k tomu dodává: Čtenáři našich článků se nás ptají na vznik a význam této iniciativy. Je to otevřená diskuse pro všechny. Zajímají nás názory lidí, kteří nejsou normálně slyšet. A tímto jim dáváme prostor. Děláme to proto, aby se v Čechách na tato témata otevřela diskuse. Každý kdo tu žije, tak má právo se vyjádřit k dění v ČR a v EU. Nevěříme, že nikdo nikoho neposlouchá. Věříme, že jen společně můžeme najít odpovědi na otázky, které se nás týkají.

Pokud o těchto tématech nebudeme mluvit, a budeme dělat, že neexistují, tak budou jiní rozhodovat za nás. Aby ti, co neustále křičí, měli možnost vidět, co si lidi opravdu myslí. Když si tyto věci budeme sdělovat pouze osobně už nikdo jiný si je nepřečte nedozví se o nich. Důležité je zapojit se, jakkoliv. Jen otevřenou diskusí si můžeme tříbit názory a na něčem se shodnout, protože věc / téma uvidíme z různých úhlů pohledu. A opravdu nemáme na mysli mít diskuzi pro diskuzi! "have a discussion for the sake of having discussion"! Tak snad touto iniciatiou rozmluvíme lidi, kteří se k těmto tématům normálně nevyjadřují. A přineseme čerstvý vítr do plachet lidem, kteří se nemohou dohodnout, a nabídneme jim diversitu - názory od lidí, se kterými se normálně nesetkávají.

Pěti tématickými okruhy bylo ve Štrasburku toto:

- Válka a mír: vyhlídky na mírovou planetu

- Apatie nebo účast: plán pro živou demokracii

- Vyloučení nebo přístup: jak zasáhnout proti nezaměstnanosti mladých lidí

- Stagnace nebo inovace: pracovní svět zítřka

- Selhání nebo úspěch: nové cesty k udržitelné Evropě

Otázky, k nimž bychom chtěli znát vaše názory, jsou níže. Napište nám na twitter @o_evrope anebo do redakce Britských listů redakce@blisty.cz

Sledujte vyhlášení nových otázek vždy v sobotu. .

Apelujeme nejenom na mladé lidi, aby se vyjadřovali k otázkám současné Evropy i České republiky.

Vyberte si otázku, nebo otázky, které vás nejvíce zaujaly a k těm se vyjádřete. Chceme slyšet váš hlas.

Dominika Švecová a Jan Čulík


Vyloučení nebo přístup: Co podniknout proti nezaměstnanosti mladých lidí

NEZAMĚSTNANOST MLADÝCH LIDÍ / VZDĚLÁVÁNÍ / KVALIFIKACE


Jak snížit nezaměstnanost mladých lidí na nulu? Mladí lidé v Evropě by chtěli kariérně uspět a podílet se na životě společnosti, ale 5 milionů z nich je vyloučených. Jak docílit do deseti let snížení nezaměstnanosti mladistvých na nulu? Podnikne Evropa v této věci rozhodné akce?

Nedostatek kvalifikace. Kvalifikace mladých lidí a volná místa často si navzájem neodpovídají. Co chtějí zaměstnavatelé? Jak přizpůsobit vaši kvalifikaci tomu, co oni potřebují? Připravují vás školy na svět práce? Jak může Evropa dát pravomoci školám a univerzitám, aby vyučovaly správné kvalifikaci a stavěly pro mladé lidi most k úspěšné budoucnosti?

Nečekejte na to, že vám někdo dá dokonalé pracovní místo - vytvořte si ho sami! Co takhle stát se vlastním šéfem a létat si... kamkoliv chcete? Jak založit úspěšný podnik? Jak z podnikatelského nápadu vytvořit výdělečný podnik a uživit se tím?

Výzkum je důležitý: Řetězcem úspěchu jsou vzdělání - výzkum - inovace. Jak může vědecký výzkum přispět k vytváření pracovních příležitostí budoucnosti?

Mladý a nezaměstnaný: Takoví lidé nás nezajímají? Jak mohou podnikatelští manažeři spolupracovat s politiky na vytváření kvalitních stáží, profesního výcviku a dobrých pracovních příležitosti?

Bez peněz, bez práce: Dokážeme změnit poměry v Evropě a dát chudým a nezaměstnaným mladým lidem šanci?

Chodit do učení - první krok k dobrému zaměstnání? Je univerzita jedinou cestou k dobrému zaměstnání s dobrým platem? Může být chodit do učení pro mnoho lidí lepší cestou? Proč potřebuje Evropa víc učebních oborů?

Záruka Evropské unie pro mladé lidi: Je to opravdu úspěch? Všichni mladí lidé pod 25 let mají ve státech Evropské unie dostat nabídku zaměstnání, učňovského oboru nebo pokračujícího vzdělávání. Děje se to skutečně? Jaké nové politické strategie zavedly členské země a jaké jsou jejich výsledky?

Je nemožné získat dnes kvalitní zaměstnání? Jak se změnil svět práce? Jaké to je být dnes mladým člověkem a hledat kvalitní zaměstnání? Zkoumejme různé scénáře, jimiž procházejí dnešní mladí uchazeči o zaměstnání. Zkoumejme problémy, jimž musí čelit Evropa tváří v tvář měnícímu se pracovnímu trhu. Co má dělat stážista, jemuž zaměstnavatel odmítat platit. Jaké je postavení taxíkáře firmy Uber v porovnání s tradičním taxíkářem?

Praktické vzdělávání ve spolupráci s univerzitami. Může se praktické vzdělávání atraktivnějším pro akademické vzdělávání? Může praktické vzdělávání poskytované v součinnosti s podniky otevřít dveře na pracovní trhy?

Komunitní dobrovolníci: Neformální vzdělávání vám dává křídla! Jak může kvalifikace ve sportu být přínosem k rozvoji komunity? Jak mohu nejlépe informovat o své zkušenosti jako komunitního dobrovolného pracovníka svého budoucího zaměstnavatele? Získal jsem jako studentský aktivista použitelnou kvalifikaci? Má cenu se aktivně účastnit na práci mládežnických a sportovních organizací?

Mohou nás něco naučit hry? Co se dokážeme naučit mimo oficiální vzdělávací sféru? Je rok strávený ve škole v zahraničí stejné hodnoty jako rok strávený ve škole doma?

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 10.6. 2016