Předvojem postkapitalismu je poskytování věcí zadarmo

29. 2. 2016

BrewDog, pivovar, který má základnu ve Skotsku, ale jehož pivo se rychle šíří po světě, se rozhodl zveřejnit podrobný recept na výrobu tohoto piva. Je to důkazem, že moderní technologie radikálně pozměňuje podnikatelské modely, píše Paul Mason.

Ekonom Paul Romer, jehož práce publikované v devadesátých letech utvářely naše porozumění informačního kapitalismu, definoval informace jako "instrukce jak věci vyrábět". Protože jsou tyto instrukce kopírovatelné s minimálním množstvím pracovních nákladů a protože se při výrobním procesu nespotřebovávají, Romer dospěl k závěru, že nakonec budou nesmírně levné, anebo budou k dispozici zadarmo.

Poklesu hodnoty informací téměř na nulu mohou dočasně zabránit jen protikonkurenční mechanismu: monopoly, agresivní patentové a copyrightové zákony, uzavřené ohrady technologie, které se snaží učinit sdílení informací obtížným. O to všechno se už 20 let mnozí pokoušejí - ale ono to nepotrvá.

Takže na okrajích korporativního světa začínají stále častěji fungovat podnikatelé, kteří - někdy nevědomky - zaujímají postkapitalistický názor na informace.

Uvažujme na chvíli o festivalech. Dnes existují potravinové festivaly, pivní, obchodní, divadelní, literární i hudební festivaly. Hudební skladby, které jsou k dispozici na iTunes, jsou nesmírně levné. Ekonomika digitální hudby se také pohybuje směrem k ceně nula.

Avšak ekonomika analogových představení zůstává silná. Nejenže lidé jsou ochotni zaplatit velké částky za vstupenky na jeden z megafestivalů, ale ty lístky se okamžitě vyprodávají. Lidé si kupují osobní zkušenost, jedinečnost, lidský kontakt. Tvůrčí pracovníci to vědí už nejméně deset let.

Už dvacet let hučí podnikatelské školy do studentů o mantře "intelektuálního majetku", který je nutno hájit. Ale on není obhajitelný. Takže rozhodnutí pivovaru BrewDog zveřejnit recepty na své pivo je dalším znakem, jak se časy mění.

Firma BrewDog bude vydělávat z hmotné, osobní zkušenosti, která jde ruku v ruce s tím pivem, na atmosféře ve svých hostincích.

Digitální informace mají hodnotu jen potud, pokud si je dokáže zmonopolizovat právní síla. Je ale velmi pravděpodobné, že je déle než dvacet let neuhájí.

Kdyby finanční trhy fungovaly skutečně efektivně, řešily by právě dnes základní otázku jak investovat peníze do podniků, které vyrábějí věci, jež není možné zkopírovat. Namísto toho investují peníze do firem, jejichž copyrightoví právníci vypadají dnes mocně, ale jednoho dne budou tak bezmocní jako lidi, kteří se ještě dnes snaží vydělávat na utajování receptů na pivo.

Kompletní článek v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 1.3. 2016