Lidé věřící hoaxům o Romech se zároveň považují za dobře informované.
Slovo „Rom“ v titulku přináší českým médiím čtenost
20. 2. 2015 / Bohumil Kartous
„Podle části mladých lidí je projevem rasismu jakákoli
trestná činnost, které se dopustí Rom na příslušníkovi majority, což je
samozřejmě nesmysl,“ říká Jaroslav Valůch z iniciativy HateFree, kterou
zaštiťuje Agentura pro sociální začleňování (odbor Úřadu vlády). Průzkum, který
byl v rámci kampaně za otupení xenofobie mezi mladými lidmi proveden,
poukazuje na fakt, že řada mladých rasismus rozezná, ale zároveň ho aplikuje. A
taky na značnou asymetrii v posuzování rasismu majority a minority. Své
postoje podle všeho získávají v největší míře od rodičů. Rasismu se dopouštějí
i čelní politici, podle Valůcha ale nejsou pro mladé lidi opinion makery. Máme
se z toho radovat?
V rámci vašeho projektu HateFree jste si nechali udělat průzkum, který měl
ověřit, do jaké míry jsou mladí Češi pod vlivem stereotypů a xenofobie.
Výsledky jsou přinejmenším zarážející. Varovné je, jak výrazně a v jakém poměru
jsou mladí lidé vyhranění vůči Romům. Ochotně věří hoaxům o tom, že Romové
požívají nějakých zvláštních sociálních výhod, ochotně by je diskriminovali na
právech. Zkoušeli jste hledat kořeny tohoto přesvědčení?
Pro nás to zase tak úplně překvapivé
nebylo, vcelku to kopíruje náladu v celé společnosti a odpovídá i jiným
průzkumům veřejného mínění. Šlo nám především o to, pokusit se rozkrýt
mechanismy, které k takovým představám a náladám přispívají.
Kořeny důvěry v takové informace
částečně pramení z toho, odkud lidé berou informace a jaký zdrojům
důvěřují. Nepřekvapí, že jsou to klasická média, u mladých lidí jsou to ale
především sociální sítě. V obou případech člověk samozřejmě získává
zkreslené informace, neboť jakákoli negativní zpráva, která má v titulku
slovo Rom, přináší výrazně větší čtenost a sledovanost. Na sociálních sítích je
zase problematická otázka důvěryhodnosti zdrojů a jejich motivace. Bezpochyby se
ale na tom podílí i reálně existují problémy v soužití v některých, zvláště
sociálně vyloučených lokalitách a jejich sousedství, nicméně z našich dat
a dalších výzkumů také vyplývá, že ti, kteří mají Romy ve své blízkosti,
soužití hodnotí pozitivněji než ti, kteří se k informacím dostanou
zprostředkovaně. Průzkum ukázal, že ti, co nejvíce hoaxům věří, zároveň
uvádějí, že o tématu mají dostatek informací, tedy se ani moc nesnaží pátrat po
tom, jak to je ve skutečnosti.
Svou roli sehrávají také projevy některých
politických zástupců a jejich snaze získávat body na citlivých tématech, která
ve společnosti rezonují.
Ten průzkum pracoval i s velmi silným agentem sociálních nálad a postojů,
jímž je humor. Zajímavé je, že ačkoliv
vtipy, které jste mladým lidem předložili, většinově považují za rasistické,
tzn. jsou schopni rasismus rozpoznat, velká část z nich je zároveň považuje za
trefné. Co to znamená? Že je pro ně rasismus přijatelný?
Je tam ještě jeden velmi zajímavý
moment. A to je právě to rozpoznání rasismu. Překvapilo nás, že přes 6 lidí
z 10 uvedlo, že projevem násilí z nenávisti (kam rasismus patří) je také
loupežné přepadení taxikáře Romem. Dochází evidentně k smíchání různých motivů:
jednak trestné činnosti, jejímž motivem je nelegální osobní obohacení, a pak
trestné činnosti, jejíž motivem je nenávist, útok na jedince jen proto, že je
příslušníkem nějaké skupiny. Podle části mladých lidí je projevem rasismu
jakákoli trestná činnost, které se dopustí Rom na příslušníkovi majority, což
je samozřejmě nesmysl.
Dalším zajímavým zjištěním bylo, že
mladí lidé uvádějí, že projevy rasismu existují více ze strany Romů, než ze
strany většiny. Statistiky toto však vůbec nepotvrzují. Nejspíše to souvisí s
výše zmíněním vnímání toho, co je projev rasismu.
Co se týče těch anekdot, u všech platí,
že je většina považovala za urážlivé a rasistické. Velká část z těchto hodnotitelů
je ale zároveň označila za vtipné, odvážné či vystihující podstatu věci. Vtip o
nesmyslnosti představy, že by si Rom přivydělával při studiu (či naopak), je
třemi čtvrtinami respondentů považován za „vystihující podstatu věci“. Část z
tohoto hodnocení vychází ze subjektivního hodnocení informace jako pravdivé.
Třetina respondentů však hodnotí jako „vystihující podstatu věci“ i vtip, který
nemá nijak sociálně kritický kontext, což naznačuje, že jako vystihující
podstatu věci mohou považovat jakékoli sdělení orientované proti Romům, bez
ohledu na jeho faktický obsah.
Zdá se, že rasismus už nadále není u
nemalé části mladých lidí vnímán jako něco nepřijatelného, ale jako nálepka pro
tzv. nekorektní, ale dle nich pravdivé informace.
Výsledky vašeho průzkumu potvrzují to, co ukazují jiné dílčí průzkumy na
podobné téma. Váš projekt si bere za cíl to změnit. Co míníte dělat?
Skrze iniciativu HateFree se chceme těmto
tématům věnovat, vyvracet nejčastější stereotypy jejich konfrontací s fakty. Na
webu hatefree.cz jsme zřídili tzv. „hejtomat“, kde jsou nejčastější mýty a
nenávistné stereotypy, kdokoli se na nás může obrátit s dotazem, a my pak
v řadě případů zajistíme fundovanou odpověď od důvěryhodného zdroje a
publikujeme ji v hejtomatu. Proti anonymitě autorů hoaxů stavíme odborníky
a zástupce institucí, kteří tím dávají k dispozici svou pověst.
Z četných rozhovorů s mladými lidmi, které jsme během příprav
absolvovali, se ukázalo, že zde, a zvláště na sociálních sítích, doposud chyběl
silný a důvěryhodný zdroj, který by se tématu násilí z nenávisti věnoval
komplexně a měl reálnou šanci zasáhnout velkou část mladých v ČR. Jsme velmi
aktivní na sociálních sítích, kromě svého obsahu se snažíme také zviditelnit
relevantní obsah dalších iniciativ či jedinců, kteří by jinak těžko dosáhli
takové pozornosti.
Na vašem webu je také přehled různých legend, řekněme urban myths, které
posilují xenofobní postoje. Jaké jsou největší evergreeny mezi nimi?
Samozřejmě ty o dávkách, jak Romové mají
nárok na speciální dávky, pak takové ty místní klasiky jako MHD či koupaliště pro
Romy zdarma.
Na vašem webu běhá několik rasistických výroků, řada z nich pochází od
vysoce postavených politiků, senátorů a poslanců. Řada z nich jsou lži. Jak
měnit postoje mladých lidí, když jsou v parlamentu rasisté v barvách tzv.
demokratických stran, kteří se neštítí vymýšlet si, aby se zavděčili stejně
smýšlející části společnosti?
Politici nejsou pro mladé lidi opinion makery,
takže nějaké přímé riziko ovlivnění tam není. Nebezpečnější je trend, kdy se
takové projevy stávají součástí mainstreamu a získávají prostor v médiích a
veřejném prostoru obecně a zprostředkovaně (např. skrze rodiče, kteří podle
výzkumu patří také mezi nejčastější a nejdůvěryhodnější zdroje informací
mladých) tak oslovují i mladší generaci. Jinak co se opinion makerů týče, ti
jsou u mladých jinde, a s těmi v našich aktivitách pracujeme.
Setkali jste se sami s projevy nenávisti za to, co děláte?
Jistě. Je to citlivé a kontroverzní
téma. Věděli jsme, že když s ním půjdeme otevřeně do prostoru sociálních
sítí, vyvolá to řadu reakcí a to se také stalo. Naším cílem ale není lidi
obviňovat z rasismu či xenofobie, to jsme doposud ani jednou neudělali,
takové nálepkování stejně ničemu nepomůže. Do projektu jdeme pod vlastními
identitami tak, aby měl každý možnost hned vidět, kdo za ním stojí. Nejen
anonymní instituce, ale konkrétní lidé s konkrétními názory. To je podle
nás v dnešní době jediná cesta, jak získat důvěru. Lidé s námi nemusí
ve všem souhlasit, to je koneckonců normální, ale měli by vědět, kdo jsme. Tím
jsou pak ovšem i ty projevy nenávisti osobnější. Zvláště v době, kdy vám
smršť nenávisti zajistí byť jen pouhá zmínka o tom, že není možné odsuzovat
všechny lidi muslimského vyznání za činy extremistů a teroristů.
Vytisknout