Jaký je rozdíl mezi osvětou a podívanou

1. 9. 2014 / Boris Cvek

Pravidelně sleduji facebookovské stránky Pink Ribbon Blues, což je komunita, která vznikla kolem stejnojmenné knihy Gayle Sulik (Oxford University Press 2012) o tom, jak "osvětové kampaně" na podporu pacientek s rakovinou prsu de facto falšují obraz této nemoci a odvádějí pozornost od reality a skutečné pomoci.

Dnes, zřejmě pod vlivem kampaně na podporu ALS, se na Pink Ribbon Blues objevuje snaha vysvětlit, jaký je rozdíl mezi osvětou (awareness) a podívanou (spectacle).

Osvěta se soustředí na reálné problémy pacientů s danou nemocí a na to, jak jim konkrétně pomoci, jak opravdu pochopit jejich situaci.

Samozřejmě to vede k nepříjemným pocitům. Je mnohem snazší udělat nějakou podívanou, kdy se lidé smějí a baví a dají peníze "na výzkum", než přemýšlet nad konkrétní situací tisíců žen, které právě teď umírají na metastazující rakovinu prsu, více než 40 let poté, co president Nixon vyhlásil "válku rakovině" (v roce 1971).

I když se v USA (podle National Cancer Institute) investuje do výzkumu rakoviny prsu asi 16,5 miliardy dolarů ročně, stále na tuto nemoc v této zemi umírá -- přes mírný pokles za posledních 20 let -- USA asi 40 tisíc žen ročně.

Pink Ribbon Blues na Facebooku: ZDE

National Cancer Institute: A snapshot of breast cancer ZDE

Bilance "války proti rakovině" z pohledu roku 2010 (časopis Science) ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 1.9. 2014