Supermarkety, které platí zaměstnancům víc a zacházejí s nimi slušně, mají podstatně vyšší zisky

7. 1. 2014

I ti nejkrutější kapitalisté, jimž jde jen o hromadění peněz, by si měli uvědomit, že zaměstnat větší počet zaměstnanců, zvýšit jim platy a zacházet s nimi slušně znamená, že budou spokojenější jejich zákazníci, zaměstnanci budou firmu, v níž pracují, víc považovat za svou a to - překvapivě - vede k podstatně vyšším podnikatelským ziskům, píše Zeynep Ton, profesorka na americké MIT ve své nové knize The Good Jobs Strategy. Studie Marshalla Fishera, profesora v oboru studií maloobchodního managementu, to potvrzuje. U jednoho supermarketu vedlo zvýšení rozpočtu na platy zaměstnanců o 1 dolar k zvýšení příjmů o 10 dolarů. U supermarketů, kde byl daleko menší počet zaměstnanců, než je k normálnímu provozu zapotřebí, vedla investice každého jednotlivého dolaru na platy zaměstnanců k zvýšení příjmů o 28 dolarů.

Problém je, že v dnešní době používají supermarkety počítačové programy, které určují, kolik zaměstnanců který provoz potřebuje - a počítač jejich počet omezuje na minimum. Software totiž považuje zaměstnance za náklady a ty se snaží snižovat co nejvíce. Důsledkem je, že když přijedete nakoupit do velkého supermarketu, jako je třeba Ikea, naleznete tam nekonečné množství zboží, ale skoro žádného prodavače, který by vám zodpověděl vaše dotazy.

Tonová však poukazuje na to, že zaměstnanci nejsou jen náklady, mohou být i zdrojem zisků, a to podstatným zdrojem zisků. Lépe zaplacený a lépe kvalifikovaný prodavač bude ochotněji pomáhat zákazníkům. Největší zisky zaznamenávají ty supermarkety, které platí svým zaměstnancům více než konkurence a zaměstnávají větší počty prodavačů než konkurence.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 7.1. 2014