Ruské "bárky"?
4. 1. 2014 / Karel Dolejší
Izraelský historik Martin van Creveld v knize Supplying War: Logistics from Wallenstein to Patton (2004) poznamenal, že amatéři studují taktiku, kdežto profesionálové logistiku.
Čínské námořnictvo právě zveřejnilo propagační fotografie bojového uskupení (v americké terminologii Carrier Battle Group) soustředěného kolem letadlové lodi Liao-ning (v anglické transkripci Liaoning). Jak na to poukazuje David Axe, poněkud zde zaráží, že během manévrů v Jihočínském moři je čínská letadlová loď obklopena kromě dvou fregat také vyloďovacími plavidly Typ 071 (třída Jü-čao). Ta by se měla normálně zdržovat nedaleko pobřeží, zatímco letadlová loď pluje na otevřeném moři a od pevniny si udržuje odstup. Nelze v praxi očekávat, že by obě kategorie plavidel působily v rámci jediného uskupení. Spíše byla tedy vyloďovací plavidla přidána tak nějak do počtu, náhradou za cosi jiného.
A co tedy na snímku chybí? Jak také píše David Axe, logistická plavidla, která jsou skutečnou páteří každé oceánské flotily. To ona teprve umožňují dlouhodobé mise zahrnující podstatné části zemského povrchu. Čína jich několik málo vlastní, ale zřejmě jsou všechna, jež má zatím k dispozici, právě zaměstnána podporou protipirátské mise u somálských břehů.
Jestliže Rusko staví letos 40 lodí, mezi nimi kromě raketojaderné ponorky řadu nebojových plavidel, amatéři se posmívají, že prý Moskva staví "bárky".
Čtenáři van Crevelda naproti tomu vědí, že (vedle lepší výživy a vzdělání ozbrojeného personálu) právě jasná logistická převaha bývala - a ani ona už dávno není - jedním z hlavních zdrojů vojenské převahy západních států nad zbytkem světa.
Vytisknout