Anketa Romano hangos:

Co se vám na romském festivalu Khamoru nejvíc zamlouvalo a co byste na něm rádi viděli příště?

3. 7. 2013 / Pavel Pečínka

Milan Klempár
Kapelník přerovské hudební skupiny Imperio
Festival Khamoro má už za sebou rozsáhlou historii a samozřejmě dosahuje úrovně, kterou těžko někdo překoná nějakým jiným festivalem. Khamoro, to je prostě mezi Romy TOP. I pro muzikanta bývá velká čest a pocta, když si může na Khamoru zahrát. Naší kapele Imperio se to podařilo při jednom ročníku v doprovodném programu na vernisáži obrazů. Potom jsme byli čestnými hosty ve VIP. Na Khamoru bych příště chtěl vidět hlavně skupinu Ciganski Diabli nebo Gipsy Kings. A samozřejmě bych se rád dostal i se svou kapelou do hlavního programu.

Jiřina Šiklová
Socioložka, publicistka, Praha
Khamoro především dokazuje, že romská kultura je mezinárodní, že mezinárodní kontakty zůstávají nadále živé a udržují se. Tento festival celkově přispívá ke snížení předsudků vůči Romům v naší republice. Měl by být podle mě více propagován v médiích, nezaškodilo by na něj víc upozorňovat v rozhlase. Záběry z Khamora by se hodilo zařadit do hlavního televizního vysílání.

Robert Sutorý
Pracovník Městského úřadu v Hranicích na Moravě
Na Khamoro jezdím každý rok. Jsem rád, že něco takového ještě existuje, že Khamoro stále pokračuje. Na letošním festivalu se mi nejvíc zamlouvala romská hudební skupina Kale. Myslím si ale, že máme kvalitní muzikanty i tady v Česku a rád bych na Khamoru viděl příště více českých nebo moravských kapel. Třeba Imperio z Přerova. Jen mě mrzelo, že se defilé a Khamoro party na Vltavě nekonaly kvůli nepříznivému počasí.

Tomáš Hejzlar
Úředník, Praha
Festival Khamoro chápu jako podnětnou myšlenku, jak předcházet hlubším celospolečenským problémům, jak informovat o kulturních vazbách i rozdílech mezi různými etniky. Bohužel se tak neděje právě nejefektivněji.

Během festivalu mi chybí například programy všestranné hudebnice Idy Kelarové. Osobně bych tam rád viděl díla typu Dvořákových Cikánských melodií na slova básníka Adolfa Heyduka, ale i houslové Cikánské melodie Sarasateho, orchestrální díla s romskou melodikou Liszta atd. Ty by totiž funkčně poukázaly na propojenost "gádžovské" a romské kultury. Khamoro je však výsostně potřebná a ojedinělá událost, kterou by nemělo ministerstvo kultury oklešťovat jako letos. Akce by se podle mě mělo víc využívat ve spojení se školami. Snad by se tak předešlo vývoji rasistických předsudků ještě v kritickém předpubertálním údobí. Stavěl bych se taky za větší medializaci Khamora.

Jestliže se pořadatelé Khamora namísto propagace musí stále potýkat s elementárními ekonomickými problémy, dokazuje to nesoustavnou péči tohoto státu o mezilidské vztahy. Khamoro by mohlo částečně společnost ochraňovat před vznikem agresivních projevů. Je přece známo, že kde chybí kultura, tam posléze nastupují právní řešení či dokonce složky ozbrojené. Obrazně řečeno: Zdánlivým ušetřením pětikoruny leckdy ztrácíme nesrovnatelně mnohem víc! Namísto historií osvědčeného systému "chléb a hry" leckdy nastupují pěsti či dokonce zbraně...

Vyšlo v Romano hangos 6/2013 ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 3.7. 2013