Podmínky v call centru mi přijdou regulérní a běžné
26. 10. 2012
Rád bych reagoval na článek: "Jak se do ČR zavádí novodobé otroctví" uveřejněný v Britských listech dne 26.10.2012 a podělil se s vámi o zkušenosti z trochu jiného segmentu,píše Petr Myslivec.
Nevím, v jakých oborech má autor článku dosavadní pracovní zkušenosti, ale vzhledem k tomu, že zde rozebíral příklad pracovního uplatnění, které lze vykonávat prakticky bez nutnosti konkretní studijní kvalifikace, ač nerad musím přiznat, že podmínky zde uváděné mi přijdou naprosto regulérní a běžné.
Podle zkušeností při předčítání nabídek zaměstnání z posledních dnech jsou pro tuto pozici vyhledáváni především studenti, případně čerství absolventi, jejíž dosažené vzdělání, nebo obor, ve kterém vystudovali není zase až tolik podstatný. Jsou tady sice podmínky trochu jiné, jako je příjemné vystupování, bezchybný hlasový projev, či dobrá orientace na internetu, avšak jedná se vesměs o předpoklady, se kterými se člověk narodí, nebo v nich všeobecně vyniká, ač tuto práci nikdy vykonávat nemusel.
Smyslem této reakce není pohlížet na práci pracovníků zákaznických linek jako na podřadné zaměstnání, ale poukázat na to, že v běžném pracovním uplatnění - zejména nižších až středních tříd není v žádném případě zvykem vrozené nadání nijak extra honorovat. Není proto ani příležitost vzhledem k tomu, že výběr zaměstnavatelů ve většině případů neprobíhá podle těchto kritérií, ale dle dosaženého vzdělání, případně délky praxe, což nemusí nutně vždy znamenat, že daná osoba je v tom, či jiném oboru na profesionální úrovni.
Během čtrnáctého roku života se občanům naší republiky zadá za úkol zvolit si volbu povolání, nebo alespoň konkretizovat postup svého dalšího případného studia. Je nutné si zvolit atribut, který nás bude provázet celým aktivním životem. Volba, která není nijak jednoduchá a dle mého názoru předčasná.
Mé zkušenosti pochází ze segmentu veřejného stravování, ale podobné to bude jistě ve většině profesí / služeb. Segment, který se neustále rozvíjí a je nutné na tuto změnu potřebným způsobem reagovat. Služby zde poskytované bývají buďto podřadné, nebo nadprůměrné. Klient, který si může dovolit služby kvalitnější typu si pečlivě vybírá a zavítá do míst, která mají alespoň nějakou záruku kvality, avšak klient, který si zase až tak vybírat nemůže, je nutný spokojit se s nabídkou méně kvalitní. Takového zákazníky je těžké uspokojit, protože se prakticky rozhodují pouze podle jediného kritéria a tím je cena. Vzniká tedy jakýsi začarovaný kruh, v němž je obtížné označit viníka.
V provozovnách veřejného stravování dochází jednak k pochybování, co se kvality nabízeného sortimentu týče, ale především ani zde není práce nijak jednoduchá. Většina řadových pracovníků (kuchaři / číšníci) pracuje více jak 60 hodin týdně (běžně 16h x 4d / týden). Pracovněprávní vztahy bývají řešeny smlouvami na poloviční úvazky, případně v nich bývá uvedena minimální mzda, která pak bývá neoficiálně dorovnávána bokem. O morálních, či lidských aspektech, která tato povolání provází raději psát nebudu.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 26.10. 2012
-
28.10. 2012 / Petr Nečas v r. 2006: "Poplatky ve zdravotnictví zavádět nebudeme, je to ústavně garantováno"26.10. 2012 / Jak se do ČR zavádí novodobé otroctví26.10. 2012 / Podmínky v call centru mi přijdou regulérní a běžné27.10. 2012 / Call centra ještě jednou28.10. 2012 / Práce telefonního operátora byla tvrdá vždy27.10. 2012 / Film "Svobodu pro Smetanu" v Jihlavě27.10. 2012 / Od ledna 2013 není zajištěno financování nemocnic27.10. 2012 / Úroveň vzdělání policistů v ČR27.10. 2012 / Pak mě už samou radostí nepustili ke slovu...27.10. 2012 / Přednáška Petra Uhla26.10. 2012 / Zdeněk Sádecký: "Jihlavská Vyšší policejní škola MV musela být zničena, protože měla kvalitní výsledky a vlastní názor"27.10. 2012 / Eliška Wagnerová (za SZ) v Senátu navrhne zrušení sKaret26.10. 2012 / Útok na životní úroveň nás teprve čeká26.10. 2012 / Odhalil, že rodina "skromného" čínského premiéra vlastní bohatství ve výši 2,7 miliard dolarů26.10. 2012 / Analýza majetkových přiznání: Poslanci nehlasují jen o vládě, ale i o svých hypotékách26.10. 2012 / Úřad práce aneb Drábkovi na rozloučenou27.10. 2012 / Myšlenky čtyř prezidentských kandidátek se setkaly26.10. 2012 / Křest knihy Sociologie stáří a seniorů27.10. 2012 / Inverze opět odhalila nečinnost státní správy25.10. 2012 / Konec nového světového pořádku26.10. 2012 / Zavádějící kritika webu za.komunistu.cz25.10. 2012 / Most opět dusí prach25.10. 2012 / Existuje středostavovská ideologie?25.10. 2012 / Daniel VeselýProč by měla Madeleine Albrightová pykat jen za zločiny spáchané na Balkáně?25.10. 2012 / Zabili JFK disidenti v KGB?24.10. 2012 / Kalousek a jeho hausnumera24.10. 2012 / Mali - nový Afghánistán?25.10. 2012 / Jan ČulíkJe nezadržitelně určeno, že ČR (svět, civilizace, tento vesmír?) směřují k úpadku?4.10. 2012 / Hospodaření OSBL za září 2012