Z Klause by měla jít na právníky hrůza
30. 8. 2012 / Jiří Jírovec
Jan Hnízdil s kolegy lékaři před nějakým časem nadhodil otázku duševního zdraví prezidenta republiky. V podstatě šlo o platonický pokus vyčíst diagnózu z Klausových veřejných projevů.
Prezidentem se může stát každý, to víme již z vtipu o Antonínu Novotném. V ČR je samozřejmě nutné mít podporu mocných a sejdou se i hlasy zavrhovaných komunistů. Nicméně i za takových okolností by měla být dodržena kvalita poradců.
Jakkoli Klausovo počínání přestalo zajímat lékaře, jeho nejnovější kousek by měl pobouřit právníky. Dopis, který poslal trojici Nečas, Schwarzenberg a Peake ohledně církevních restitucí totiž končí takto:
Klaus se zde vydal na tenký led. Český právní řád nezná pojem "osobní garance", takže jde o nesmyslný požadavek. Vláda neodpovídá prezidentovi, ale parlamentu. Známe ovšem pojem imunita, tedy mechanismus, který chrání jak poslance, tak i prezidenta před následky nekompetentního počínání.
Striktně vzato, Klausův požadavek osobní garance má svoji logiku, pokud je chápán v kontextu mafiózní společnosti. Klaus ze špičky mocenské pyramidy upozorňuje trio pod sebou, že je nutné alespoň vzbudit zdání, že je všechno košer, aby se lid nadměrně nevzrušoval a nezbavil pravici v příštích volbách moci. Dělal to již dřív, když rozpory v trojkoalici hrozily pádem vlády. Navenek byl pod jeho kontrolou uzavřen smír, i když existence dohody byla samým Klausem později popřena.
V čem (pro plebs či lůzu) spočívá princip osobní záruky? V propadnutí hrdla katu v okamžiku, kdy se v zákonu najde první skulinka? A jak dlouho ta osobní garance bude platit? Do konce funkčního období nebo doživotně? Jakým způsobem má Nečas a spol. osobní garanci vyhlásit? Bude přenosná na příštího prezidenta? V neposlední řadě se lze ptát i na to, co se stane, když president za pár měsíců prohlásí, že vlastně žádné záruky nepožadoval.
Klaus měl svůj postoj k restitucím vyjádřit v době, kdy se zákon připravoval a parlament mohl do jeho znění vsunout příslušné formální záruky. Mohl protestovat proti jednání koalice, která potlačovala jakoukoli diskusi o důsledcích restitučního zákona. Neudělal to, asi mu zabírá příliš času jeho přednášková činnost.
Církevní restituce jsou tak absurdní záležitost, že i sám Klaus vidí, že by byla škoda, kdyby měly ovlivnit příští volby do parlamentu a případně vést ke ztrátě kontroly pravice nad penězovody odvádějícími pramínky ze státního rozpočtu.
Náboženství vzniklo jako mocenský nástroj kontroly. Protože se vždy našli takoví, kteří chtěli vládnout a při tom mít moc krást, smilnit, zabíjet a nebát se boha té které provenience, vznikl konflikt mezi mocí světskou a církevní.
Považovat Únor 1948 za kvalitativně odlišný mezník v těchto střetech je nesmyslné a je zatím pro (katolickou) církev přijatelný z čistě pragmatických důvodů. To, že se Duka s někým dohodl, že nebudou chtít víc pro budoucnost, nic neznamená. Nikde není řečeno, že Masaryk a Beneš nemohou být v budoucnosti označeni za stejné gaunery jako komunisti, kteří církvi brali. Nedotknutelnou hranicí je pro (katolickou) církev doba, kdy sama získávala majetek na úkor druhých.
Církevní restituce ovšem svým způsobem ohrožují i českou světskou moc, protože propaganda, zdůvodňující restituce, přisuzuje církvi "významnou úlohu" ve společnosti. Proboha proč, když byly sociální služby oproštěny od náboženského balastu? Potřebujeme Duky, aby žehnali přístrojům v nemocnici a nebo helikoptérám a vojákům na křižácké výpravě v Afghánistánu či jiné pohanské zemi? Potřebujeme feldkuráty, aby uklidňovali vojáky znepokojené pohledem na zabíjení? Otázka samozřejmě je, kolik moci má připadnout povídkářům, kteří si kdysi vymysleli dobrý scénář pro manipulaci s lidmi pomocí biče na zemi a cukru na nebesích. Tedy spasení a nebo věčného zatracení.
Pro úplnost je nutné dodat, že president napsal dopis i Dukovi a předsedovi Ekumenické rady církví Joelu Rumlovi ZDE . Na nich ovšem garance nepožaduje:
Je jistě i ve Vašem zájmu, především však v zájmu našeho státu, aby v této věci do budoucna nemohly vzniknout žádné pochybnosti.
Upozornění, že (neprolomení) je v i v jejich zájmu, je zdvořilé až k bezzubosti. Asi ví, že slovo hodnostářů mizí s jejich odchodem.
VytisknoutObsah vydání | Čtvrtek 30.8. 2012
-
30.8. 2012 / Proticizinecká hysterie má novou oběť30.8. 2012 / Jan ČulíkŽena za pultem: Reprezentativní vzorek oficiální filozofie gulášového socialismu sedmdesátých let30.8. 2012 / Budou čeští stoupenci Pussy Riot protestovat?30.8. 2012 / Cizinci, zaměstnávaní v Rádiu Svobodná Evropa a Rádiu Svoboda, nemají zaměstnanecká práva30.8. 2012 / Nedostatek informací o důvodech odvolání policejního prezidenta podlamuje důvěru veřejnosti30.8. 2012 / Nekorektní výpad proti kandidátům na prezidenta?30.8. 2012 / Video Romana Týce o zdevastovaných lázních Kyselka30.8. 2012 / Jana Lorencová: Je to vina každého z nás30.8. 2012 / Zkoušky jsou nástrojem omezování přístupu ke zboží29.8. 2012 / "Odvážný" Saša Vondra29.8. 2012 / ČSSD v ČT: "Odstranění Lessyho připomíná únor 1948"29.8. 2012 / Rekordně taje led v Arktidě a radikálně mění naše počasí. Vlády ani občané nedělají nic29.8. 2012 / Proč z nás dělají blbce?28.8. 2012 / Štěpán KotrbaČeská televize není správní orgán veřejné moci, podle Kodexu se musí její zaměstnanci chovat vždy - i na facebooku28.8. 2012 / Americký prodej zbraní do zahraničí r. 2011 zahrnoval tři čtvrtiny objemu globálního obchodu se zbraněmi8.8. 2012 / Hospodaření OSBL za červenec 2012