BRITÁNIE:
Privatizace železnic vedla k zvýšení nákladů o 39 miliard Kč ročně
29. 8. 2012
Vyplývá to z analýzy Transport for Quality of Life's Rebuilding Rail. Skutečné investice ze soukromých zdrojů do železniční sítě se v Británii odhadují na 1 procento celkových nákladů na provozování železnice. Všechny ostatní železniční systémy v Evropě, které jsou většinou ve veřejné správě, jsou levnější.
V Británii nyní vydávají lidé 15 procent svých příjmů na dojíždění do práce. Na polovině dopravních spojů v Británii je nyní levnější použít letadla než ekologicky méně škodlivé železnice.
Soukromí železniční dopravci v Británii jsou silně dotováni ze státní pokladny. Jejich pět nejvyšších ředitelů dostává plat, který u každého z nich v průměru dosahuje 30 milionů korun ročně.
V důsledku katastrofální privatizace železnic za Johna Majora před dvaceti lety došlo k chaotickému roztříštění sítě, která funguje nespolehlivě a vyžaduje obrovské náklady. Je to obrovský podvod, který umožňuje přesunování veřejných financí do kapes monopolních podnikatelů.
Účelem privatizace bylo snížit státní dotace a podpořit konkurenci, investice a inovace. Výsledek je opačný. Vládní dotace se v reálných číslech více než zdvojnásobily. Jízdné se drasticky zvyšuje, protože privatizace železnice znamenala roztříštění a duplikaci sítě, musejí se platit dividendy investorům a zisk soukromým provozovatelům, je nutno odepisovat dluhy a platit vyšší úroky za státní zadluženost sítě.
V současnosti zuří v Británii kontroverze, protože vláda odebrala koncesi na provozování rychlíků po západním pobřeží Británie (Londýn-Glasgow) železniční společnosti Richarda Bransona Virgin a poskytla ji americké společnosti First Group, která už provozovala dopravu z Londýna na jihozápad Anglie a vyvolala tam široké protesty cestujících.
Odborníci v železničním průmyslu jsou přesvědčeni, že kontrakt, který získala First Group na západní trasu po Británii, je nerealizovatelný. First Group má právo zvyšovat jízdné po dobu 15 let o 11 procent ročně, omezit železnižní provoz, omezit restaurační služby ve vlacích a uzavřít prodejny jízdenek. Podnikatelský plán First Group pro západní trasu po Británii počítá s naprosto nerealistickým zvyšováním počtu cestujících o 10,6 procent každým rokem. Zavázala se zaplatit vládě v posledních letech kontraktu obrovské částky. Je velmi pravděpodobné, že po vytunelování této části železniční sítě firma First Group v posledních letech kontrakt britské vládě vrátí jako nerealizovatelný. Odškodné za neplnění kontraktu je totiž nižší než poplatky, které musí firma First Group vládě v posledních letech kontraktu zaplatit.
Tou dobou však nynější politikové a státní úředníci už dávno nebudou v úřadu, takže za nynější rozhodnutí neponesou osobní odpovědnost.
Odborníci poukazují na to, že k vrácení železničního kontraktu v důsledku nemožnosti splnit jeho finanční podmínky už došlo, na východní železniční trase po Británii (Londýn-Edinburk). Soukromá firma, která byla držitelem tohoto kontraktu, ho vládě vrátila jako nesplnitelný a východní trasa musela být znárodněna.
Podrobnosti v angličtině ZDE
VytisknoutObsah vydání | Středa 29.8. 2012
-
29.8. 2012 / Policejní prezident Lessy skončil29.8. 2012 / ČSSD v ČT: "Odstranění Lessyho připomíná únor 1948"29.8. 2012 / Rekordně taje led v Arktidě a radikálně mění naše počasí. Vlády ani občané nedělají nic29.8. 2012 / Proč z nás dělají blbce?29.8. 2012 / Tutu se odmítl sejít s Blairem28.8. 2012 / Štěpán KotrbaČeská televize není správní orgán veřejné moci, podle Kodexu se musí její zaměstnanci chovat vždy - i na facebooku29.8. 2012 / "Odvážný" Saša Vondra28.8. 2012 / Americký prodej zbraní do zahraničí r. 2011 zahrnoval tři čtvrtiny objemu globálního obchodu se zbraněmi28.8. 2012 / Britská veřejnost netuší, co znamená znásilnění28.8. 2012 / Konopí poškozuje mozek mladistvým28.8. 2012 / Pákistánští muslimové vystoupili na ochranu dívky s Downovým syndromem, obviněné z rouhačství28.8. 2012 / Církevní restituce a Jana Šilerová27.8. 2012 / Konec levné ropy je nesporným faktem27.8. 2012 / Írán nabízí Egyptu jaderné know-how27.8. 2012 / Nejasná motivace masakru 17 Afghánců27.8. 2012 / Cena pohonných hmot pro velké firmy27.8. 2012 / Pozastavte změny v pražské MHD8.8. 2012 / Hospodaření OSBL za červenec 2012