Wisconsin: Počátek americké vzpoury?

21. 2. 2011

Mezitím vzniká ještě další hnutí zaměřené na obranu chudých a střední třídy. Města po celé zemi chystají na 26. února Akční den "zaměřený na korporátní daňové podvodníky".

Chvíli to trvalo, ale události ve Wisconsinu ukazují, že chudí a střední třída v USA jsou možná připraveni vracet rány. Madison může být pouhým počátkem, napsala Sarah van Gelder pro magazín Yes! o protestech proti omezování práv zaměstnanců.

Vzpoura, která zasáhla Tunisko, Egypt a některé části Evropy, jeví známky toho, že se uchytila ve Spojených státech. Zaměstnanci veřejného sektoru a jejich příznivci ve Wisconsinu dělají čáru přes rozpočet plánu guvernéra Scotta Walkera zrušit kolektivní vyjednávání a jednostranně seškrtat odměny. Učitelé, univerzitní studenti, hasiči a další přišli v desetitisícových počtech do hlavního města. Protesty proti podobným protiodborářským opatřením se rozbíhají v Ohiu.

Mezitím vzniká ještě další hnutí zaměřené na obranu chudých a střední třídy. Města po celé zemi chystají na 26. února Akční den "zaměřený na korporátní daňové podvodníky".

Strategie vychází z britské kampaně Uncut, která začala tím, že skupina lidí v londýnské hospodě - hasič, zdravotní sestra, student a další - přišla s nápadem, který zahrnuje zčásti taktiku náhle se srotivšího davu (flash mob) a zčásti nenásilnou blokádu v sedě (sit-in). V článku publikovaném listem The Nation Johann Hari vypráví příběh o frustraci této skupiny vládními škrty. Pokud by Vodafone, jediná korporace s obrovskými daňovými úlevami, zaplatila podle standardního daňového tarifu, škrtů by nebylo třeba. Skupina tuto zprávu šířila sociálními médii a pořádala hlasité nezdvořilé demonstrace. Nápad rychle získal virální charakter, blokující davy se objevovaly v nákupních střediscích po celé Británii a mnohé z poboček musely přerušit provoz.

Teď se zformovala americká větev Uncut a oznámila, že akční den 26. února bude sladěn s plánovanými protesty britské kampaně. Některé skupiny zatím o svých cílech mlčí, ale některé se zaměřily na Bank of America. Cílem je podle webové stránka kampaně "přitáhnout pozornost k faktu, že Bank of America obdržela z vládního sanačního fondu 45 miliard, zatímco převedla své daně do 115 zahraničních daňových rájů... A zdůraznit fakt, že chudí a střední třída nyní za tuto velkorysost platí drastickými vládními škrty."

Podrobnosti v angličtině: ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 21.2. 2011