6. 10. 2008
Cyklisté ve Zlíně mají zelenou -- jedou-li za opicemiPod mým kolem ubíhají kilometry cyklistické stezky vedoucí ze Zlína k zoologické zahradě v Lešné. Jediné dokončené trase pro milovníky jízdy na kole v baťovské metropoli. Proč se nedokážeme opičit (uvažuji v duchu etapového cíle) a proč tak zaostáváme proti jiným státům v budování těchto užitečných dopravních magistrál? Vždyť jinak bychom museli mít už dávno v našem „zeleném“ městě k dispozici slušnou síť dopravních cest určených jenom cyklistům. Jak je to běžné v řadě zemí Evropy. |
A patří k nim právě ty nejvyspělejší. Kam už desetiletí jezdíme a se závistí pozorujeme, jak ekologicky, levně a sociálně spravedlivě je tento druh dopravy využíván. Ať už se jedná o studenty v Holandsku, úředníky v Bruselu, prodavačky v Norimberku či dělníky v Innsbrucku. Zejména rakouský příklad si zaslouží naši pozornost. I tam mají kopcovitý terén, na který se stále vymlouvají naši radní. Jak si nevšimnout těch stovek kol u tyrolských nádraží! Žádná nákladná parkoviště pro auta, která devastují životní prostředí. Stačí mít bezpečnou síť cyklistických stezek pro občany. A funkční technické služby města, aby se člověk nemusel obávat, že si na kole zláme vaz. Jedinou dokončenou stezku tak máme ve Zlíně jen pro zábavu - k cestě za opicemi. Údolí zlínské řeky Dřevnice není, bohužel, lemováno vinohrady. Tam kde jsou, na jižní Moravě, v údolí Wachau podél Dunaje atd., si totiž už dávno spočítali výhody plynoucí z rekreačních jízd na kole pro ekonomickou prosperitu zemědělců. Desítky zlínských firem jsou však nesrovnatelné svým potenciálem s možnostmi vinařů. Ale jak dosáhnout, aby se podél řeky vinula potřebná magistrála osvobozující město od exhalací? Zmenšující požadavky na dotovanou hromadnou dopravu. Přispívající k potřebné fyzické zátěži v dnešní době sedavých zaměstnání. Nebo snad i v tomto případě je brzdou výstavby lobbování agentů farmaceutických koncernů? Pro které jsou nemoci pověstným zlatým prasátkem. Jak dlouho se radnice bude vymlouvat na problémy s výkupem pozemků a na všechny další překážky, které snad jinde neexistovaly? Jsou opravdu nutnější stamilionové investice do podnikatelských „inkubátorů“ než zmíněné dopravní cesty pro majitele kol? Přitom už před 13 lety ( v létě 1995 ) přijel do Zlína ex-ministr zahraničních věcí Jiří Dienstbier, aby podpořil snahu zdejších propagátorů cyklistiky. Chtěl pomoci - jenže iniciativa zůstala nevyslyšena. Ve volebních kampaních se nás stále znovu snaží místní politici přesvědčit, jak právě oni musejí být zvoleni, aby se město rozvíjelo tím správným směrem. Obvykle po mítincích nasedají do aut s povolenkami na vjezd do centra Zlína, využívají bezplatného parkování na jinak placených parkovištích a už dávno je pryč doba, kdy jste je mohli potkat v prostředcích veřejné dopravy. A bavte se s nimi o kolech, mladých cyklistech a zdravém životním stylu! To raději opět zamířím za opicemi. |