24. 10. 2007
Pražská doprava a nápady těch, co ji mohou ovlivnitNaposledy – a také poprvé - jsem o komunální politice psal, když jsem na konci sedmdesátých let minulého století se spolužáky na stockholmské vysoké novinářské vyráběl jakousi kolektivní diplomovou práci, již představovaly lokální noviny jedné větší městské čtvrti. Nebyl to výrobek profesionálů, přes některé nedostatky měl ale celkem slušnou úroveň a zdarma se distribuoval místním občanům, kteří o náš produkt projevovali neskrývaný zájem. Komunální politikou jsem se nikdy nezabýval ani jako občan a politik. Nedávno jsem si ale v českém tisku přečetl další porci kritiky dopravních poměrů, nejen v Praze, a také některé názory pražských radních jak problémům poměrně rychle alespoň částečně odpomoct. To mi připomnělo, že jsem konec konců také občan a obyvatel Prahy a dopravy se nejen účastním. Také mne trápí a vím, že takových nás je většina. Bez ohledu na stranické sympatie. |
Nemíním se kriticky pouštět do názorů pražských radních – v každém je určitě něco užitečného. Napadlo mne ale, že vyjadřovat se umím také a i názory na dopravu, v Česku obecně a v Praze především, mám. Před loňskými pražskými krajskými a obvodními volbami jsem je dokonce, jako disciplinovaný člen mé místní organizace ČSSD, nabídl s mnohaměsíčním předstihem mým spolustraníkům jako součást naši pražské volební kampaně. Schůze vedení obvodní organizace mé návrhy bez námitek schválila, ale nikdy nepoužila, ani nepředložila krajské programové komisi (pokud nějaká vůbec byla). Z toho jsem si vyvodil důsledky. Pravdou zůstává, že na rozdíl od skvěle promyšlené a uskutečněné volební kampaně ODS na všech úrovních , sociální demokracie v Praze prakticky žádnou skutečnou volební kampaň nevedla. Není pak divu, že bez ohledu na trvalou dominanci v hlavním městě, ODS volby drtivě vyhrála. Pan primátor si přitom pomohl nabídkou 'Dejte mi pět minut, já vám dám čtyři roky‘, aby si po volebním vítězství vzal dvouměsíční dovolenou a odjel se na vrchol světa rekreovat. Asi si musel po namáhavé a vítězné kampani odpočinout horolezením, slovo ovšem porušil dost rychle. Nemíním mu to vyčítat, to by měla dělat například sociální demokracie v Praze. Ta ale po prohraných volbách dál odpočívá. Pokud jde o trvalou pražskou dopravní kalamitu, ta sužuje především prosté občany všech kategorií, ať chodí, nebo jezdí čímkoli. Pár relativně prostých opatření by jistě všem výrazně ulevilo. Jde mi o vymýcení nejméně dvou obtížných nešvarů:
Praha není moderní město, vybudované se širokými víceproudými tepnami v řídce obývané zemi, ale historický skvost s dopravními omezeními, jež tomu odpovídají. Rád bych věděl, jak si městští radní a zastupitelé představují pořádání olympiády za stávajících okolností, kdy navíc k popsaným problémům zažíváme neustálé uzávěry, objížďky a přestavby všeho druhu. A to jsem se ani nezmínil o průjezdech kamionové a jiné užitkové dálkové dopravy hustě obydlenými částmi města. I zde totiž platí, že nákladní doprava si nemá rutinně zkracovat cestu obytnými čtvrtěmi, což je v Praze prakticky bez výhrad tolerováno.
A pokud by média věnovala zmíněné problematice pozornost, veřejnost by jistě tento užitečný druh „investigativní“ žurnalistiky, prosazující dodržování zákonů a předpisů v zájmu obyvatel, náležitě ocenila. Takový investigátor by dělal své řemeslo v zájmu celé společnosti a nemusel by přitom sám požadovat výjimky ze zákonů a předpisů, k nimž stejně není oprávněn. |