24. 10. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 10. 2007

Pražská doprava a nápady těch, co ji mohou ovlivnit

Naposledy – a také poprvé - jsem o komunální politice psal, když jsem na konci sedmdesátých let minulého století se spolužáky na stockholmské vysoké novinářské vyráběl jakousi kolektivní diplomovou práci, již představovaly lokální noviny jedné větší městské čtvrti. Nebyl to výrobek profesionálů, přes některé nedostatky měl ale celkem slušnou úroveň a zdarma se distribuoval místním občanům, kteří o náš produkt projevovali neskrývaný zájem. Komunální politikou jsem se nikdy nezabýval ani jako občan a politik. Nedávno jsem si ale v českém tisku přečetl další porci kritiky dopravních poměrů, nejen v Praze, a také některé názory pražských radních jak problémům poměrně rychle alespoň částečně odpomoct. To mi připomnělo, že jsem konec konců také občan a obyvatel Prahy a dopravy se nejen účastním. Také mne trápí a vím, že takových nás je většina. Bez ohledu na stranické sympatie.

Nemíním se kriticky pouštět do názorů pražských radních – v každém je určitě něco užitečného. Napadlo mne ale, že vyjadřovat se umím také a i názory na dopravu, v Česku obecně a v Praze především, mám. Před loňskými pražskými krajskými a obvodními volbami jsem je dokonce, jako disciplinovaný člen mé místní organizace ČSSD, nabídl s mnohaměsíčním předstihem mým spolustraníkům jako součást naši pražské volební kampaně. Schůze vedení obvodní organizace mé návrhy bez námitek schválila, ale nikdy nepoužila, ani nepředložila krajské programové komisi (pokud nějaká vůbec byla). Z toho jsem si vyvodil důsledky.

Pravdou zůstává, že na rozdíl od skvěle promyšlené a uskutečněné volební kampaně ODS na všech úrovních , sociální demokracie v Praze prakticky žádnou skutečnou volební kampaň nevedla. Není pak divu, že bez ohledu na trvalou dominanci v hlavním městě, ODS volby drtivě vyhrála. Pan primátor si přitom pomohl nabídkou 'Dejte mi pět minut, já vám dám čtyři roky‘, aby si po volebním vítězství vzal dvouměsíční dovolenou a odjel se na vrchol světa rekreovat. Asi si musel po namáhavé a vítězné kampani odpočinout horolezením, slovo ovšem porušil dost rychle. Nemíním mu to vyčítat, to by měla dělat například sociální demokracie v Praze. Ta ale po prohraných volbách dál odpočívá.

Pokud jde o trvalou pražskou dopravní kalamitu, ta sužuje především prosté občany všech kategorií, ať chodí, nebo jezdí čímkoli. Pár relativně prostých opatření by jistě všem výrazně ulevilo. Jde mi o vymýcení nejméně dvou obtížných nešvarů:

  1. Praha patří mezi světové metropole nejnavštěvovanější turisty zvenčí – domácími i zahraničními. Velká část jich přijíždí autobusy, které se pak zabývají masovou osobní dopravou městem. Zabírají také neuvěřitelné množství parkovacích ploch, rezervovaných výhradně pro ně po celém městě, včetně nejfrekventovanějšího centra. Zabírají také část práce těm, kdo se živí individuální osobní dopravou i část příjmů dopravnímu podniku. Město si jistě za takové parkování „přespolních“ vybírá poplatek, ovšem na úkor utrpení svých obyvatel. Znám řadu turisticky frekventovaných měst ve světě, do nichž autobusy zvenčí – kromě linkových, jež mají stanoviště na svých konečných – vůbec nesmí. Místo toho mají turistické autobusy, domácí i zahraniční, zřízená velká parkoviště na hlavních příjezdových trasách za městem. Tam samozřejmě také musí zaplatit poplatek. Do města k ubytování pak vozí turisty místní minibusy, ať už městské, či soukromé. Ty pendlují podle svého jízdního řádu, parkovat mohou tam kde místní doprava, ve městě se vytvoří nové pracovní možnosti, poněkud se uvolní dopravní stres i mnoho míst k parkování pro obyvatele a občany vůbec. Zmizí též nešvary jichž se běžně a většinou beztrestně dopouštějí řidiči zájezdových autobusů a většina z nás, včetně odpovědných politiků, si poněkud oddechne. Je možné, že kvůli vytvoření okrajových parkovišť bude nutné pozměnit územní plány – nejen Prahy ale třeba i předměstských obcí. Ale s takovou věcí by si zvolení správcové hlavního města měli být schopni relativně lehce poradit. Nejednou si poradí i se složitějšími problémy a třeba i přes hlavy svých voličů. Kdyby tato má úvaha měla padnout na živnou půdu, mám též živě před očima počínající honbu minipapalášů s „dobrými kontakty“ o vykupování vhodných pozemků u hlavních tahů za městem. Ale to by se snad i dalo uhlídat a udržet v mezích – konec konců, na co máme zákon?

Praha není moderní město, vybudované se širokými víceproudými tepnami v  řídce obývané zemi, ale historický skvost s dopravními omezeními, jež tomu odpovídají. Rád bych věděl, jak si městští radní a zastupitelé představují pořádání olympiády za stávajících okolností, kdy navíc k popsaným problémům zažíváme neustálé uzávěry, objížďky a přestavby všeho druhu. A to jsem se ani nezmínil o průjezdech kamionové a jiné užitkové dálkové dopravy hustě obydlenými částmi města. I zde totiž platí, že nákladní doprava si nemá rutinně zkracovat cestu obytnými čtvrtěmi, což je v Praze prakticky bez výhrad tolerováno.

  1. Tím se dostávám k jinému trpěnému nešvaru, k parkování užitkových vozidel, mimo jiné autobusů a těžkých nákladních automobilů, včetně tahačů s návěsem v rezidenčních čtvrtích, nejednou i na rezidenčních parkovištích. Kdokoli projde s fotoaparátem sídliště a kdysi klidné rezidenční části Prahy, může zasypat média průkazným materiálem. K věci patří, že zmíněná vozidla jsou běžně zaparkována v rozporu s předpisy, zcela nebo částečně zakrývají rozhled a nevím o jediném případě, kdy by takové vozidlo bylo odtaženo, či aspoň registrováno a řidič, majitel, nebo oba byli potrestáni. Kdyby se to totiž dělo, tyto nešvary by relativně rychle vymizely, úplně nebo aspoň částečně. Jsem přesvědčen, že by ubylo stresu a všem občanům Prahy by se žilo o dost lépe. Městská i státní policie by tak prospěly občanům víc, než když někteří jejich příslušníci posilují své ego šikanováním řidičů soukromých osobních automobilů za drobné, často nesmyslné a nevýznamné prkotiny.

A pokud by média věnovala zmíněné problematice pozornost, veřejnost by jistě tento užitečný druh „investigativní“ žurnalistiky, prosazující dodržování zákonů a předpisů v zájmu obyvatel, náležitě ocenila. Takový investigátor by dělal své řemeslo v zájmu celé společnosti a nemusel by přitom sám požadovat výjimky ze zákonů a předpisů, k nimž stejně není oprávněn.

                 
Obsah vydání       24. 10. 2007
24. 10. 2007 Vyberte si - buď s USA, nebo s Ruskem -- teď hned! Bohumil  Kartous
24. 10. 2007 Bloomberg: Spojené státy se podle Rusů "snaží vycouvat z plánů na raketovou obranu"
24. 10. 2007 Boston Globe: Dilema chudých Američanů: topit v zimě, či jíst
24. 10. 2007 MFD a další psavci: "Objektivita přece neexistuje" Michal  Vimmer
24. 10. 2007 Proč dávají Britské listy prostor extremistům?
24. 10. 2007 Bush: Raketová obrana je naléhavě nutná. Gates: Uvedeme ji do provozu když tak až později. Rusové: Americké návrhy jsou pozitivní, ale nejdou dost daleko
24. 10. 2007 Deset pražských překvapení
24. 10. 2007 Byl informován o vládní zakázce MAFRY Karl Hans Arnold?
24. 10. 2007 Provozuje iDnes vládní proradarový server skutečně kvůli zisku?
24. 10. 2007 Pražská doprava a nápady těch, co ji mohou ovlivnit Egon T. Lánský
24. 10. 2007 ČT: "Vy nemůžete tvrdit, že vzdělaní lidé [nemluví pravdu]" Jan  Motal
24. 10. 2007 Michael  Marčák
24. 10. 2007 Neonacionalisté chtějí 28. října zakládat Národní gardu
24. 10. 2007 Proč jsem odpůrcem amerického radaru Čestmír  Jemelka
24. 10. 2007 Občanský odpor proti neonacistům: mobilizace slušných lidí plánovaná na 10. listopad Štěpán  Kotrba
24. 10. 2007 Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy? Antonín  Sova
24. 10. 2007 Liga starostů měla na konferenci v Březnici úspěch Jan  Šlemenda
24. 10. 2007 Konference v Březnici: Tak trochu naivní Pavel  Čámský
24. 10. 2007 Za noční razii policistů do bytu zatím jen omluva
24. 10. 2007 Krásný příklad pravicové politiky, aneb Ať žije diskriminace! Uwe  Ladwig
24. 10. 2007 Che Guevara byl tyran, ale i Britské listy ho oslavují Fabiano  Golgo
24. 10. 2007 Hrdina Petr  Wagner
24. 10. 2007 Každá, krvavým režimem vynucená násilná revoluce, má oběti na životech
24. 10. 2007 Vážení zákazníci, vážení přátelé! Michal Z. Čenko
24. 10. 2007 Pět milionů a kulturní rozhled vlastního nosu, aneb není podstatné to, co je podstatné Pavel  Zoch
24. 10. 2007 Nic zásadního Jan  Lambert
23. 10. 2007 Greenpeace: Odpovědnost za zpoždění a nevyváženost propagační kampaně k radaru nese vláda České republiky
24. 10. 2007 Diagnóza vražda Josef  Vít
24. 10. 2007 Čekání na lékařský zákrok je ve státním zdravotnictví normální
24. 10. 2007 Už sis dnes kopnul do Paroubka? Miloš  Štěpánek
23. 10. 2007 Zoufalství Bohumil  Kartous
23. 10. 2007 iDnes dělá novinářskou historii: PRODÁVÁ SE VLÁDĚ
23. 10. 2007 Kampaň ve prospěch amerického radaru běží přímo na serveru iDnes Petr  Nachtmann
23. 10. 2007 Dotaz
23. 10. 2007 Prosté vysvětlení neuvěřitelné věci
23. 10. 2007 Kábele z iDnes: Musíme vydělávat (=jsme strašně chudí) Jan  Čulík
23. 10. 2007 Že iDnes spolupracuje s vládní propagandou, se ví už měsíc Jakub  Rolčík
23. 10. 2007 O radaru: Nebát se a nekrást Václav  Hála
23. 10. 2007 Projede Nezákladňák historickými městy? Jana  Maříková
23. 10. 2007 Aféra jménem Andula (VIII. část) Josef  Brož
20. 10. 2007 Hospodaření OSBL za září 2007