29. 3. 2006
Jízda z nákupu pohledem tramvajákaJiž téměř rok pracuji jako řidič tramvaje, píše Pavel Fluksa. Jsem si vědom, že to není dlouhá doba, přesto jsem se rozhodl reagovat na článek pana Bureše "Jízda z nákupu". Pro upřesnění, jezdím v Ostravě a ne v Praze, což však není v tomto případě rozhodující. Autor v článku popisuje situaci, při níž byl ve dveřích tramvaje přivřen člověk. |
Z textu je zjevné, že k tomu došlo v některých dveřích druhého vozu soupravy. I kdyby se jednalo o první dveře, tak je to 16 metrů (jednalo li se o vůz T3) od kabiny s řidičem. Jak sám píše, byla tma. Troufám si říci, že je nemožné rozpoznat u osoby, která je oběma nohama (a tudíž celým tělem) na ostrůvku zastávky, že jí zůstala ve voze ruka. Vzdálenost, tma a skutečnost, že se jedná o pouhý odraz v zrcátku, něco takového vylučují. To že se tramvaj nerozjela i se skřípnutou rukou, čemuž se autor podivuje, bylo způsobeno zablokováním rozjezdu. Pokud nejsou všechny dveře uzavřeny, nesepne se linkový stykač a tím není uzavřen vysokonapěťový obvod. U modernějších vozů je systém obdobný. Že se tramvaj nerozjede s nedovřenými dveřmi, je všeobecně známá informace, vzhledem k množství pubescentů a opilců, kteří se držením dveří baví. Souprava by se tedy s rukou člověka nerozjela. Řidička by nepochybně dveře znovu otevřela a pokusila se je opět zavřít. Ke zlomenině by jistě také nedošlo, dveřní mechanismus je z bezpečnostních důvodů vybaven třecí spojkou. Autor udělal chybu, že si do kabiny nesedl, když mu to řidička nabídla. Mohl vidět, že neuvidí nic. Ale zařval si a o to mu zřejmě šlo. Řidička zřejmě byla po odpolední směně, tzn. po 8-10 hodinách práce. Spousta lidí se domnívá, že řidič tramvaje nic nedělá. Jenom sedí a vozí se. Kdo si však dovede představit, jak stresující je projíždět centrem města, kde tramvaj nejede po vlastním tělese. Okolo je spousta aut a ne každý řidič ví, že v průjezdném profilu tramvaje nemá co dělat. Chodci se zase domnívají, že když mají na přechodu přednost před auty, mají ji i před tramvají. Tramvají neuhnu ani rychle nezabrzdím. Navíc hlídám jestli něco neleží v kolejišti, jestli mi výhybkou projely oba vozy apod. Doporučuji každému, aby využil dnů otevřených dveří, nebo poprosil některého řidiče na konečné a do kabiny si sedl. Zřejmě by si mnozí pozměnili názor o tom co všechno je z kabiny vidět. Článek na mě působí dojmem, že se autor chlubí, jak seřval řidičku tramvaje. Unavené, vystresované děvče, které mu stejným neodpoví, protože je v práci. Snadný cíl. Kdo bude příště na řadě? Důvod se nějaký najde a ono se tak uleví. |