24. 7. 2003
Blahopřeji ke kalhotám...s příliš dlouhou poznámkou Štěpána Kotrby Ale teď vážně, připadá mi dost nepravděpodobné, že by po případném zrušení vietnamských tržnic nebylo možné sehnat rozumnou alternativu k drahému značkovému oblečení. Naopak, je docela pravděpodobné, že by mohly znovu ožít místní textilní firmy, pro které jsou právě tržnice největší konkurencí. |
Navíc některé z firem, které zmiňujete jako drahé jsou české (Hannah) nebo mají na území ČR sídlo a veškeré zaměstnance, jenom majitel je cizinec (Kenvelo) - takže je vidět, že některé firmy se s konkurencí pašovaného zboží vyrovnaly po svém. Koneckonců, problém s možnou budoucí dírou na trhu jste rozpoznal docela s předstihem, tak proč nechytit příležitost za pačesy a nezkusit tu díru zaplnit, třeba byste i vydělal nějakou tu korunu. Máte šanci, o tom je kapitalismus. Ale ať to nakonec dopadne jak chce, určitě je to pořád lepší, než stát tříhodinovou frontu na polské džíny (v ceně třetiny průměrného platu mimochodem) před TUZEXEM, či jak se ta prodejna pro rovnější mezi rovnými v socialistické společnosti jmenovala. Příliš dlouhá poznámka ŠOK: Do podnikání v textilu bych se opravdu nehrnul, do poradenství firmě, která by chtěla zaplnit díry na trhu, klidně. Vzděláním jsem totiž designer. Polofunkčnost či řízená životnost mnoha výrobků mi díky tomu pije krev jako člověku, jehož povoláním bylo dříve vymýšlet věci nově - tak, aby fungovaly, nikoliv a by se co nejčastěji pokazily či rozpadly a pak si člověk musel koupit nové... Vzhledem k tomu, že ARMY shopy dovážejí většinou pouze armádní výprodeje druhé kategorie, je na trhu outdooru opravdu díra. V oblasti profesionálního či poloprofesionálního oblečení za přijatelnou cenu bez módních výbojů, zato s vysokou mírou praktičnosti, testovanou v extrémním provozu. Kdysi dávno jsem vybavoval jednoho kolegu na tůru do exotické země s polostepním a polobažinatým terénem. Parametry té cesty si nezadaly s výpravami Ramba do pralesa a tak i komplet, který jsme mu tenkrát zakázkově designovali a kolegyně šily, tomu odpovídal. Na výběru materiálů spolupracoval tehdy jeden výzkumák. Technické tkaniny střídány s bavlněnými; kovové doplňky v nekorodující úpravě; pancéřování - kolena, lokty a zadní část kalhot opatřeny ochranou z jemné ale nesmírně pevné ocelové tkaniny, všité a prošité mezi dvě vrstvy krycího textilu (vnější a vnitřní - ocelová výstelka kvůli pádům bez následků na kamenitém terénu); mnohé přesně umístěné "teleskopické" kapsy se suchými zipy, vyztužením nejnamáhanějších švů a patentními pojistkami; kovové zipy s vyztužením konců; odepínací rukávy, nohavice a kapuce; osobní moskytiéra; rychlovázání; záda, rozkrok a podpaždí s odvětráváním, krytým proti dešti; pevné technické nitě. Speciální opasek s úchyty pro popruhy, vnitřními voduvzdornými kapsami na doklady, KPZ a peníze. Spacák do mrazu v podobě kevlarové pozlacené fólie, který se vešel do kapsy. Kevlarové rukavice, ve kterých se dalo slaňovat, opatřené úchyty na opasek. Větrovka s kapucí, svařovaná z papíru laminovaného PVC, která se vešla do druhé kapsy. Vakuově lisované spodní prádlo v hermetických obalech - na jedno použití. Dnes už se dají přidat různé další survival doplňky, včetně ohebných srolovatelných solárních panelů na nabíjení baterií GPS, pro provoz PDA či satelitního telefonu. :))) Oděv a batoh tehdy splnily očekávání při provozních zkouškách v Česku a splnily pak i účel v džungli. Bohužel skončily jen jako prototypy. A takové oděvy a doplňky dnes chybí na trhu. Vymyšlené a přitom řemeslně poctivé. Vývoj trval půl roku a podílel se na něm tým lidí. Dodnes se nenašel výrobce, který by chtěl (pro lovce, rybáře, lesníky, pracovníky bezpečnostních firem, pracovníky v terénu, či extrémní cestovatele) podobnou soustavu PROFI outdoorového oblečení s doplňky vyvíjet, vyrábět, kompletovat se stejně prověřenými PROFI doplňky a takto nabízet a prodávat. Prodává se pouze oblečení a obuv pro vyskokohorskou turistiku, horolezecké a lyžařské či snowboardové zboží. A i to už je poznamenáno více módou, než užitnými vlastnostmi. Alespoň už zdomácnělo použití materiálů GORE TEX. Jiný příklad: neexistuje žádná pláštěnka s krytem na objektiv pro použití profesionálního fotoaparátu v silném dešti. Výroba stojí přitom cca 300 Kč i se skleněným krycím filtrem, vstupní materiály jsou k dispozici od českých výrobců v korunových cenách. Profesionálních či poloprofesionálních fotografů jsou jen v ČR tisíce. Neexistuje žádný mobilní telefon v ARMY otřesuvzdorném a nárazuvzdorném provedení, vhodný pro použití v rukavicích či pro lidi s artrózou kloubů (důchodce). To není věc elektroniky, ale velikosti a rozteče tlačítek, ergonomie tvaru a vhodně volených materiálů, úchytů baterie a povrchové úpravy. To samé platí pro počítače a PDA. Existují sice v nárazuvzdorném, otřesuvzdorném a vodotěsném provedení, ale jsou na trhu prakticky nedostupné. Další příklad: Žádný mobilní telefon nenabízí speciální programovatelné "emergency" tlačítko pro přivolání první pomoci či rodinného lékaře, případně s doplňky na sledování tlaku či jiných hodnot, vhodné pro staré lidi, těžce nemocné či invalidy. Žádný mobilní telefon nemá příslušenství handsfree pro konferenční hovor více účastníků v kanceláři. Žádný mobilní telefon neumožňuje standardizovaný audiovýstup pro externí digitální nahrávání hovoru, vhodné pro novináře. Neexistuje profesionální minidisc, který vydrží denodenní provoz po celou záruční dobu. Neexistuje jediný profesionální digitální diktafon. Na celém světě existuje pouze jedna firma, vyrábějící profesionální digitální reportážní magnetofon pro studiovou kvalitu nahrávky. Výrobek stojí 100 000 korun... Domnívám se, že zájem o podobné segmentově uzpůsobené výrobky by byl, neboť "klasické" "spotřební" zboží, jehož spotřebitelské parametry se musí dotvářet a přetvářet "do it youself", či jehož fyzická životnost je kratší, než záruční doba, není řešením ani pro výrobce, ale především ani pro spotřebitele. |