25. 4. 2003
Koncepční zahraniční politika: Priorita vlastních zájmů |
Prvořadým hodnoticím měřítkem kvality zahraniční politiky byla a je její účelnost při sledování konkrétních cílů země; nikoliv její "správnost" ve vztahu k abstraktním principům. V zahraniční politice je "správné" a "pravdivé" to, co funguje dnes a tady. Úlohou a měřítkem úspěšnosti zahraniční politiky není služba obecným principům, nýbrž její příspěvek při dosahování aktuálních cílů většiny společnosti. Úlohou zahraničněpolitické elity je chladně kalkulovat nejenom důležitost, ale i dosažitelnost konkrétních zahraničněpolitických cílů. Geopoliticky důsledně promyšlená zahraniční politika malého státu soustřeďuje své skromné síly pouze na region, v němž leží a na cíle, které může skutečně ovlivnit. Zahraniční politika by neměla být konečná a principiální, ale vždy pouze předběžná a striktně orientovaná na aktuální situaci a potřeby České republiky. Šance pro malý stát tedy nespočívá v síle vyvolat komplexní dlouhodobé procesy, nýbrž ve schopnosti rozpoznat a využít ve svůj prospěch jejich dovršování. Jedním z neměnných cílů účinné zahraniční politiky malého státu by mělo být intenzivní vyhledávání konstelací, které umožnují podílet se na výhodách aktivit, jejichž náklady v nejširším slova smyslu nesou převážně jiní. To tvrdí alespoň hamburský analytik českého původu Petr Robejšek ve své nejnovější studii Výzvy a úkoly české ekonomické diplomacie. Autor se studii ve velmi zhutněné formě pustil do návrhu odvážné koncepce do značné míry potírající dosavadní "tradiční" nahlížení na strukturu zahraniční služby, resp. obou jejích nedílných součástí - politické a ekonomicko-obchodní. Tato část studie zřejmě v zainteresovaných resortech vzbudí největší ohlas, včetně tvrzení "klasická zahraniční politika v tichosti zesnula". Velmi zajímavá myšlenka, která by rozhodně neměla zapadnout, ale naopak měla by být rozvíjena a po posouzení a zpracování projektu i realizována, je "branding" pro Českou republiku, což není nic jiného, než vytvoření "celostní značky" pro naši zemi, nikoliv jen pro vybrané výrobky s prokazatelnou kvalitou "Czech made". Robejškovo uchopení tématu vychází z přísného nadřazení zájmům státu, tedy České republiky, nad všechny ostatní zájmy, ač mohou být jakkoliv oprávněné nebo alespoň pevně zažité. Robejškova pragmatická a místy až machiavellistická představa prolnutí zájmů i struktur resortů zahraničí a obchodu (možná i s důslednějším zapojením regionálního rozvoje) s propojením jejich mediální prezentace, řízení takto vzniklé ekonomicko - zahraniční politiky manažerským způsobem s vysoce kvalifikovanými profesionály a externími experty je lákavá a inspirativní, potřebovala by ale vyměnit některé politické elity, jejich aparáty i jejich stávající poradenské struktury... Potřebovala by také mnohem silnější vládní koalici, než v této chvíli v České republice existuje. Potřebovala by... - ale to už se dočtete ve stostránkové knize, která opravdu stojí za přečtení a jejíž české znění vám exkluzivně přinášíme. KOŠ Petr Robejšek: Výzvy a úkoly české ekonomické diplomacie, Haus Rissen, Hamburg 2003, 105 stran v češtině - MS Word, 558 kb BL |