21. 3. 2003
Příspěvek k anatomii impériaFilosof Egon Bondy v loňském rozhovoru pro Sedmou generaci, který je k dispozici ZDE, vyjádřil názor, že většina postmoderních sociálních analýz jsou vlastně empty talks, kterým chybí historická perspektiva. Při četbě řady reakcí na prudce akcelerující iráckou krizi nezbývá než dát mu za pravdu. Ne že by o nic nešlo -- jde o všechno -- ale události se řítí takovým tempem, že adekvátní analýza dnes již patrně není v silách ani toho sebegeniálnějšího mozku.
|
Jenže: jak se historické perspektivy vůbec dopracovat? Jak vůbec uvažovat o celostních strukturách, které jsou v neustálém pohybu? Jednou z nejméně nedostatečných možností, které nám ještě zbývají, je patrně historická analogie. Nelze s ní sice pracovat nijak zvlášť přesně a neradno to s ní přehánět, ale nejde ani o "přesnou" kalkulaci s nepřesnými čísly. Několik posledních týdnů sebou nosím letitou knihu Jamese Williama Fulbrighta "Pýcha moci". Tento bývalý předseda zahraničního výboru amerického Senátu ji napsal v roce 1966, uprostřed sporů o válku ve Vietnamu. Fulbright navrhoval zahájit "exit strategy" -- ne proto, že by považoval Ameriku za slabou, ale proto, že podle jeho názoru byla válka zcela neperspektivní a Spojené státy se do ní dostaly vlastní hloupostí. "Pýcha moci" ale ani zdaleka nepojednává jen o Vietnamu. V úvodu se Fulbright věnuje širším úvahám, které snad stojí za to právě dnes citovat: "Nyní však Amerika, která tolik dokázala a vedla si tak úspěšně, dospěla k historickému okamžiku, kdy je velký národ v nebezpečí, že ztratí svůj smysl pro rozměry toho, co se přesně vejde do rozsahu jeho moci a co tuto moc přesahuje. Jiné velké národy po dosažení tohoto kritického bodu přehnaly své nároky a přepětím sil nastal posléze sestup a pád... velký národ si zvlášť snadno osvojí představu, že jeho moc je znamením Boží přízně... Moc sama sebe zaměňuje se ctností a má sklon pokládat se za všemocnou." Vietnam Američané nakonec ustáli a Fulbrighta o křeslo senátora za Arkansas připravilo židovské voličstvo, jemuž se nelíbil jeho rezervovaný postoj k podpoře Izraele. Ronald Reagan uzbrojil Sovětský svaz a při četbě Fukuyamových esejů se mohlo zdát, že nastává ráj na zemi. Už dávno si to nemyslíme. 11. září 2001 bývá často chápáno jako okamžik, kdy Amerika přišla o iluze. Tehdy se mnozí domnívali, že situace už nemůže být horší. Ale kdepak. "Nedělal si už iluze -- tady teprve začínají" zapsal si kdysi Kafka. Jenže Amerika Kafku nečte -- o to pilněji však poslouchá Pata Robertsona. Pozorujme vyvolený národ naší doby. Vedený sporně zvoleným prezidentem už ztratil téměř všechny vnitřní korektivy -- má jen ministerstvo vnitřní bezpečnosti. Politická opozice se namísto důrazné kritiky vlády omezuje na akci zadního voje, která vždy kryje probíhající ústup. Směrem ven se pak proráží skořápka OSN a na světlo světa se dere nový tvor. Dává okatě najevo, že už nic a nikoho nepotřebuje a bez ohledu na ostatní provede, co se mu zlíbí: nejprve obsadí Bagdád, když to dobře půjde, tak i Teherán, a po pikniku vyrazí pro Kimovy zásoby značkové whisky... Plaveme v pěně zpravodajství CNN a jsme přesvědčováni o tom, že demokracie v Iráku a na celém světě nakonec slavně zvítězí. Kdo ví. Jen jestli při takovém objemu vývozu nějaká zbude pro domácí potřebu. |