29. 5. 2002
O podvodech s kreditními kartami: Hospodářské noviny informovaly čtenáře nedostatečněVážené Hospodářské noviny,
váš článek "Zneužívání karet na Webu působí velké škody" z sekce Podniky a trhy dne 23.května 2002. Váš článek uvádí čtenáře v omyl. Namísto analýzy, jak se kreditní karty zneužívají a jak a kde je tedy potřeba je chránit, jste zjevně bez dalšího opsali zprávu Gartner Group. Údajná vyjádření internetových obchodů nemají žádnou vypovídací hodnotu, otázka (kterou jste neotiskli) zřejmě mířila mimo podstatu. Otištěné údaje jsou tak jen skrytou reklamou. Hlavní problém kreditních karet a internetu je v tom, že se čísla kreditních karet po tisících kradou, přes internet, z databází ze sítí firem (nejen internetových obchodů, ale i kohokoliv, kdo ukládá takové údaje), pokud nebyly buď z neznalosti anebo z nedbalosti zabezpečen před zneužitím řady známých bezpečnostních děr webových serverů. Správná otázka pro obchodníky tedy zní: Jak chráníte data svých zákazníků? |
Mohl by se Richard Branson odvážit nakupovat na Vltavě.cz? Jak vypadá tato stránka praxe ochrany osobních údajů? V porovnáním s tím není riziko placení kradenou kartou pro internet nijak specifické, spíš naopak. The Wall Street Journal Europe uveřejnil 14. května zajímavý článek na stejné téma (ovšem v jemu vlastní informační kvalitě), který vám doporučuji, a to s fakty FBI, společnosti Visa a popisem východoevropských internetových burz kradených karet, kde se cena stanovuje v dolarech za sto čísel. V oblasti internetových plateb jsou zákazníci velmi nepoučení, a to zjevně i díky přístupům, jako je ten váš. Nerozvinutá poptávka pak dovoluje například GE Capital Bank, aby neoprávněně a bez řádného vysvětlení odmítala autorizovat platby provedené jejími kartami MasterCard. Vedoucí pobočky této banky v ulici Dukelských hrdinů mi po zavedení restrikce před rokem vysvětlila, že si jeden klient, dokonce s Gold Card (sic!), něco objednal a "oni mu pak dál strhávali měsíční částku". Pro banky je neinformovanost zákazníků velmi výhodná - nemusí se o nic snažit, nenesou žádnou odpovědnost za krytí ztrát klientů zneužitím karty, jak je to běžné v EU, a ještě jim projdou výmluvy na údajnou obtížnost ochrany. Rozvoj českého trhu a potenciální růst maloobchodního obratu nikoho příliš nezajímá. Je mi líto, že HN tuto důležitou problematiku takto odbyly. Přičleňujete se tak k ostatním tiskovinám, které hledají růst nákladu pomocí fotografií poloodhalených žen a bulvárních historek o nehodách slavných. Pro mne je to dalším důvodem si namísto kupování českého tisku prodloužit, po internetu, předplatné WSJ. |