3. 12. 2001
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 12. 2001

Je skutečné nutné definovat lidi etnicky?

Autor nesouhlasí s kritikou veřejného označování Romů; Jan Čulík argumentuje, že je definovat lidi podle jejich etnické příslušnosti nesprávné a nespravedlivé: zkusme za "Romem" "židem" či "černochem" vidět člověka.

Nedávno informovala ČT o premiéře muzikálu Cikáni jdou do nebe v myslím plzeňském divadle a moderátor či komentátor pravil, že režisér obsadil do některých rolí cikánů i skutečné Romy. Paní Daniela Iwashita v Lidových novinách se velmi pohoršila - vyvodila z toho, že nepovažujeme Romy za lidi, když zároveň neuvádíme, že v představení hrají také skuteční Češi. Podobně se hněvala i Jana Bobošíková...

Nu, mne osobně to opravdu nepohoršilo a domnívám se, že se moderátorka vyjádřila přesně - zrovna tak si dovedu představit a za běžné pokládám, bude-li se v Americe hrát Prodaná nevěsta a noviny se zmíní, že v této české opeře vystoupí také jedna skutečná Češka (real Czech)... Je to výraz amerického opovržení Čechy? Mnohokrát jsem už četl, že v roli Othella vystoupil skutečný černoch a umím si představit, jak napíši, že ve hře japonského autora Kobó Abeho hraje jednu postavu také skutečný Japonec pan Iwashita.

Chovám podezření, že reakce typu paní dr.Iwashity nebo mnou jinak vysoce profesionálně hodnocené paní Bobošíkové se blíží onomu přehnanému political correctness, které k nám plíživě přichází z Ameriky, přinášeno jednak hysteričtějším druhem feministek, jednak přehnaně opatrnými publicisty. Nedávno mě srdečně rozesmál komentátor sportovního přenosu: šlo o boxerský zápas, jeden z dvojice soků byl nigerijský rohovník, opravdu černý jako bota (vyhrál, mimochodem)a druhý byl zrzavý běloch, evidentně hodně irského původu a politicky korektní moderátor pravil, že je rozeznáme podle žlutých a modrých trenýrek.

Nechci se dočkat toho, že mi nějaká vášnivá sufražetka nafackuje ve dveřích, protože jsem jí dal přednost, nechci taky, aby se jednou přejmenovávali Máchovi Cikáni a docela rád zůstanu skutečným Čechem. Toto píši proto, že bych rád vyvolal v BL na to téma debatu - Lidové noviny o ni totiž nestály.

Poznámka JČ: Pan Bernard nemá pravdu, a to z těchto důvodů: Rasa se skutečně ve slušné společnosti nezmiňuje. Lidé jsou lidé, ne "Romové, "negři", "Číňané". To je poučením z multikulturní společnosti. Pracuji na univerzitě v mezinárodním prostředí. Mám dobrému příteli a kolegovi, který má kancelář vedle mé, říkat "Rusák"? Nebo studenty, které učím, označovat národností?

Černošská hudební show, známá z Ameriky z třicátých let, anebo tzv. gollywogs (černoušci jako trademark) už skutečně ze západních společností zmizely.

Ještě doplňuji: potíž je, že jde o LIDSKOU, nikoliv RASOVOU zkušenost. Proto zdůrazňování rasové příslušnosti skutečně připomíná nacismus (filmy o zvrácených vlastnostech židů) - bohužel, české sdělovací prostředky se tím proviňují pořád, když např. označují pachatele trestných činů za Romy, ale české kriminálníky nikoliv za Čechy.

Je skutečně úplně vedlejší, jakou má barvu kůže daný herec, neboť ve hře musí jít o lidskou, nikoliv o "etnickou" zkušenost.

Obsadí-li v New Yorku do představení Prodané nevěsty Češku, je to opravdu vedlejší - neboť jde o to, zda je to dobrá zpěvačka a umělkyně, "češství" není pro vystupování v té opeře důležité. Umělecké dílo totiž má platnost hlavně potud, pokud sděluje obecnou esenci lidství a dovedu si představit nadaného umělce jakékoliv národnosti, který podstatu díla bude schopen zprostředkovat daleko lépe než někdo, kdo je pouze "Čech".

Mimochodem, nahrávky českých oper se zahraničními zpěváky bývají (až na výjimky) lepší než nahrávky se zpěváky českými (týká se to hlavně Janáčka) z toho prostého důvodu, že mezinárodní operní zpěváci se rekrutují z daleko většího výběru a je mezi nimi daleko větší konkurence.

České společnosti - a hlavně Romům - by velmi prospělo, kdyby se dokázala přestat defenzivně definovat etnicky a jazykově a dokázala vnímat u lidí společné lidství.

Neviděl jsem muzikál "Cikáni jdou do nebe", ale, odpusťte mi, nedovedu si skutečně představit v Londýně inscenaci, nazvanou třeba "Černoši jdou do pekla" anebo "Židé".

Přitom existují, třeba v televizi, pořady, v nichž se černošské společenství představuje veřejnosti - například pořad televize BBC jménem Ebony. Asi je to tak, že o své kultuře či etnické odlišnosti mají právo hovořit jen sami příslušníci té kulturní skupiny - nikoliv jiní. (Vám by se taky asi nelíbilo, kdyby někdo, třeba v televizi v Německu, dělal charakterové či kulturní soudy o českém národě, nebo kdyby definoval zaměstnance té či oné firmy v Německu: "Tohle jsou Češi, případně "lidé z Východní Evropy".)

                 
Obsah vydání       3. 12. 2001
1. 12. 2001 K masakru v afghánské pevnosti vedla série vážných chyb
3. 12. 2001 Pevnost peklo
3. 12. 2001 BBC o tom, jak CIA podporuje po světě terorismus
3. 12. 2001 Mezi bojovníky z Talibánu byl dvacetiletý Američan
3. 12. 2001 Američané připravují útok proti Iráku
3. 12. 2001 My Lai v Afghánistánu
3. 12. 2001 Deformovaná justice: Válka a americká ústava
3. 12. 2001 Lidská práva: v USA znovu zavřeli člověka, jehož shledal soud nevinným
3. 12. 2001 Policie smí v ČR číst lidem e-maily, provideři se chlubí spoluprací s policií Jiří  Mašek
1. 12. 2001 BIS en rose: Reflexe formou PR Tomáš  Pecina
3. 12. 2001 Vlna atentátů v Izraeli a BBC kontra MFD: objektivita kontra lichocení mocným
1. 12. 2001 Postavení žen v Afghánistánu je strašlivé
1. 12. 2001 Podařilo se v Bosně a v Kosovu dát větší politickou moc ženám?
3. 12. 2001 Antifašistická demonstrace v Praze Štěpán  Kotrba
2. 12. 2001 Je skutečné nutné definovat lidi etnicky? Jan  Čulík, Vladimír  Bernard
3. 12. 2001 Vachalovskému a Bokovi dávám v mnohém za pravdu
27. 11. 2001 ÚOOÚ ignoruje zákon o svobodném přístupu k informacím Tomáš  Pecina
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů
3. 12. 2001 O roli BBC a sdělovacích prostředků v demokracii obecně Jan  Čulík