Jak pomohl mediální oligarcha vyvolat u Čechů nenávist k uprchlíkům

14. 9. 2016

Politika ve středovýchodní Evropě je stále více řízena podniky, které jsou vlastníky sdělovacích prostředků, píše týdeník Economist

7. září 2015, pár dní poté, co se Německo rozhodlo otevřít hranice desetitisícům žadatelů o azyl, uspořádalo vedení české televize Prima schůzi se svým týmem ze zpravodajství. Na schůzi nařídila šéfredaktorka a člen správní rady televize novinářům, aby líčili uprchlíky jako nebezpečí. "Zvykem tady je, že vedení televizní stanice je Bůh a Bohu člověk neodmlouvá," říká na nahrávce ze schůze šéfredaktora TV Prima Jitka Obzinová.

"Instrukce byla, nebudeme objektivní, musíme protlačovat politickou strategii a uzavřít hranice. Migranti jsou masa lidí, ne jednotlivci," svědčil jeden přítomný novinář. "Bylo to proti všem pravidlům novinářské práce."

Všichni vědí, že většina sdělovacích prostředků v České republice, jako i jinde ve středovýchodní Evropě, zaujala během uprchlické krize senzacechtivý a protimigrantský postoj. Avšak šokující na TV Prima bylo, jak drze management donutil své novináře, aby vysílali, co on chce. Polovinu akcií této televize vlastní Ivan Zach, podnikatel blízký populistickému levicovému (sic!) prezidentu Miloši Zemanovi. Zeman patří k nejparanoidnějším odpůrcům uprchlíků v Evropě, a TV Prima jeho linii opakuje.

Schůze v TV Prima přinesla důkazy, jak je veřejné mínění ve středovýchodní Evropě utvářeno stále těsnějšími vazbami mezi politiky, podnikateli s dobrými konexemi a sdělovacími prostředky, které ovládají.

Od začátku finanční krize v roce 2008 a s poklesem příjmů z reklamy odcházejí ze středovýchodní Evropy západní vlastníci. V ČR je propojenost médií, byznysu a politiku nejvýmluvněji dokladována Andrejem Babišem, ministrem financí a miliardářem, který vlastní dva nejvýznamnější deníky v ČR a rozhlasovou stanici. TV Prima je jedním z mála sdělovacích prostředků, které má dosud zahraničního spoluvlastníka, švédsku firmu MTV, avšak Zach vykonává každodenní kontrolu nad stanicí. Zach vděčí za většinu svého bohatství privatizaci Investiční a poštovní banky (IPB), k níž došlo, když byl Miloš Zeman premiérem. Zeman nyní pravidelně vystupuje v rozhovorech v TV Prima a dostává se mu tam vstřícného zacházení.

I bez zásahů politicky motivovaných médií bylo veřejné mínění ve středovýchodní Evropě nakloněno vůči nepřátelství k uprchlíkům. Avšak média plameny tohoto nepřátelství rozdmýchala. Během roku šířil Miloš Zeman stále tvrdší protiimigrantskou rétoriku. Tvrdil, že proud uprchlíků je koordinován Muslimským bratrstvem. TV Prima chybně překládala rozhovory s uprchlíky, aby vypadali nevděční. V jednu chvíli tvrdila, že do Evropy směřuje 150 milionů uprchlíků. Odpor vůči uprchlíkům v české populaci vzrostl podle průzkumů veřejného mínění z 50 procent loni v záři na 65 procent letos v únoru.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 16.9. 2016