Papež František v „Alenčině zemi za zrcadlem“
24. 9. 2015 / Daniel Veselý
Právě ukončená návštěva hlavy římskokatolické církve na Kubě proběhla bez větších kontroverzí, jak by se však na nominálně komunistickou zemi dalo čekat. Ne tak ve Spojených státech, kde se papež František setkal se smrští nenávistných a hloupých odsudků, a to především ze strany amerických konzervativců, nebo, chcete-li, amerických republikánů a s nimi spřízněně ideologické kabaly. Tyto reakce jsou poněkud zarážející, když si uvědomíme, že některé z Františkových stanovisek, například jeho negativní názor na potraty či antikoncepci, tito jedinci bez reptání sdílejí.
Přidejte si prosím Britské listy mezi
oblíbené na Facebooku ZDE
Co naplat, dalo se očekávat, že „kontroverzního“ papeže z Latinské Ameriky ve Státech nepřijmou unisono s otevřenou náručí a vřelými slovy na rtech - s výjimkou prezidenta Baracka Obamy a jeho rodiny. V amerických médiích se v souvislosti s papežovou návštěvou objevily naprosto absurdní, paranoidní až surrealistické reakce ze strany amerických konzervativců a konspirátorů.
Mohli jsme se příkladně dozvědět ZDE, že za poslední rok, zřejmě kvůli Františkovým atakům na kapitalistický systém, který je alfou a omegou amerického „exceptionalismu“, včetně čím dál iluzornějšího takzvaného amerického snu, klesla popularita papeže u amerických konzervativců téměř o 30 procent. Reportér David Gibson označil papeže za nebezpečí pro celý svět a přirovnal jej k „ekologickému vlku v papežské róbě“, který mimo jiné vede lidstvo k tomu, aby uctívalo ďábla. Další z komentátorů o Františkovi v ultrapravicově orientované televizi Fox News prohlásil, že je nejnebezpečnější osobou na planetě. Další výtečníci tvrdí, že šéf Vatikánu s americkými levičáky, kupříkladu s prezidentem Obamou, kterého lze dost těžko označit za levicového politika, brojí proti kapitalismu třeba tím, že chtějí vydatně zdanit příjmy bohatých Američanů, včetně rovnoměrné distribuce národního bohatství, a taktéž uvalit vyšší daně na těžařský průmysl.
Právě Františkovy apely na boj s klimatickými změnami leží jeho sveřepým kritikům ve Spojených státech hluboko v žaludku, protože spousta obyčejných i vlivných Američanů preferuje ekonomický růst na úkor neomezeného decimování přírodního bohatství.
Dalším z neodpustitelných Františkových „hříchů“ je jeho podpora smlouvy uzavřené mezi světovými velmocemi a Íránem o zásadní redukci jeho jaderného programu, což nemohou horkokrevní američtí republikáni vydýchat ZDE , byť tuto klíčovou dohodu vítá v podstatě celý svět. Známý šovinistický komentátor Rush Limbaugh uvedl, že z papežových úst vyvěrá ryzí marxismus s tím, že neomezený kapitalismus vlastně nikde neexistuje; proto podle Limbaugha není záhodno bojovat s větrnými mlýny. Další z rozhořčených komentátorů se snažil hlavu katolické církve shodit tím, že pochází z Latinské Ameriky, jež, jak je známo, je baštou antikapitalistických a antiburžoazních sil.
No, není divu, země Latinské Ameriky představovaly dlouhé dekády děsivou laboratoř pro bezohlednou implementaci ekonomiky „volného trhu“, která způsobila naprostý rozvrat tamních hospodářských systémů. Tyto nepříliš složité souvislosti však těmto takzvaným „punditům“ nikdy nedojdou, neboť jim v tom brání totální ideologická ignorance.
Další komentátorský rozumbrada pro změnu apeluje na řádné katolíky, aby se k papeži obrátili zády dříve, než bude pozdě. Jeden z vůdčích amerických konspirátorů, Alex Jones, bez obalu prohlásil, že tento papež potřebuje exorcistu, lidově řečeno je nutno ho vyobcovat z církve.
Soudný člověk by čekal, že by se František s tak nenávistnou názorovou vichřicí mohl setkat snad jedině v tak fundamentalistické zemi, jako je Saúdská Arábie, a nikoliv na půdě Spojených států, které si nade vše cení křesťanských hodnot - nikoliv nenávistnou náboženskou doktrínu Rijádu.
Přitom některá z papežových stanovisek se shodují s názory řady jeho zuřivých amerických kritiků. František je ve své podstatě konzervativec: varuje před „jednotnou sekulární ideologií“, již považuje za ďábla ZDE, vystupuje proti používání antikoncepce včetně kondomů, stejně tak proti potratům a manželství osob stejného pohlaví, a obhajuje patriarchát.
Komentátor Juan Cole se kriticky vyjádřil k Františkovým snahám pomoci chudým, napravit bídu světa a jeho ekonomické aberace ZDE. Cole má za to, že hlava římskokatolické církve nenavrhuje konkrétní opatření, jež by vedla ke zmírnění drastické chudoby, ale naopak se staví za charitu, která je však na rozdíl od solidarity podle mnohých progresivních hlasů jedním z pevných pilířů stávajícího establishmentu.
Přestože František na rozdíl od řady svých předchůdců přichází s mnohými podnětnými myšlenkami, některé z jeho názorů hrají do karet amerických konzervativců. Skutečnost, že tito lidé jsou na papeže schopni chrlit jen oheň a síru, odhaluje znepokojující fenomén - a tím jsou podle Colea fašistické tendence na americké mediální a politické scéně.
Vytisknout