Čí zájmy hájí ministr školství?
17. 12. 2014 / Bohumil Kartous
Ministr Chládek využil svého vystoupení na Radě Evropy pro vzdělávání k tomu, aby loboval za zájmy českého průmyslu. Skutečné priority zdůraznil jen okrajově. Jedná v rozporu se Strategií 2020, která má být koncepčním dokumentem rozvoje českého vzdělávání a kterou jím řízené ministerstvo zpracovalo a přijalo za vlastní. Existuje řada odborníků na matematiku a její výuku, kteří říkají, že za současné situace je povinná maturita z matematiky nesmysl. Chládek je neposlouchá. České školství systematicky podceňuje vzdělávání k občanství, vakuum zaplňuje mimoškolní vzdělávání, jako třeba Mapa společenských stereotypů. Více v pravidelném týdenním souhrnu Beduin (1. 12. – 7. 12. 2014), připravovaném spolkem EDUin.
Témata týdne:
- Ministr školství Chládek vystoupil na setkání Rady EU pro vzdělávání (od 1:22:55) a svůj příspěvek využil zejména k lobbyingu za technické vzdělávání, dále zmínil otázku celoživotního vzdělávání, roli učitele a okrajově rovnost v přístupu ke vzdělávání.
- Za koho vlastně mluví ministr školství se ve svém blogu ptá David Yilma.
- Britská školní inspekce Ofsted vydala zprávu, z níž vyplývá, že pokrok škol 1. stupně je založen na tom, že se věnují problémům v oblasti chování a kvalitě učitelů (The Guardian, Aj).
- Nadále probíhá diskuse o tom, jak diagnostikovat mentální handicap u žáků, návrh použít psychiatrickou metodu užívanou k výzkumným účelům (iDNES.cz) se setkává s odporem (v lednu uspořádá SKAV na toto téma kulatý stůl).
- Libor Tománek, ředitel školy, kde se natáčí reality show Třída 8.A., je zvědavý jak to dopadne, říká v rozhovoru pro EDUin.
- Podívejte se, jak bojují s diskriminací na školách, kde se pustili do inkluze (fotogalerie, ČT).
- Mistrovská zkouška pro učně odstartuje v roce 2019 (ČT).
Výrok týdne:
"Většina akademických pracovníků věnujících se středovýchodní Evropě, se ČR nezabývá, a to ani ve středoevropském prostoru (mimo ČR). Tak jsem si ji vždy zvolil jako případovou studii pro zkoušky a seminární práce, protože vím, že univerzitní učitel v daném kurzu neví o ČR vůbec nic, a tak mám daleko větší prostor psát si, co chci, a oni to nepoznají..." Student středoevropských studií na Glasgow University o reálném povědomí o ČR v zahraničí (Britské listy).
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Trestuhodně zanedbaná výchova k občanství. V pátek 12. 12. proběhla na půdě PedF UK v Praze diskuse na téma občanské výchovy na školách. Zúčastnění se shodli na tom, že předmět občanská výchova je systematicky podceňována. Existuje řada programů, které mohou učitelům pomoci. Příkladem může být projekty Active citizens nebo Chci to řešit. Existuje také řada mimoškolních aktivit, k nimž mohou učitelé své žáky nasměrovat, např. produkce kulturního centra DOX (aktuálně výstava Mody demokracie). Btw. Občankáři.cz mají nový web.
- Povinná matematika: Proč ministr Chládek ignoruje odbornou kritiku? EDUin rozeslal tiskovou zprávu, v níž shrnuje počet odborníků v oblasti matematiky a její výuky, kteří poukazují na neudržitelnost vzdělávání matematiky na českých školách a nesmyslnost zavádění povinné maturity z matematiky v těchto podmínkách, jak požaduje Marcel Chládek. Blog na stejné téma napsal Tomáš Feřtek (Respekt). V konsensu s tím reaguje Jan Jandourek (Reflex). Komentáře pod zveřejněnou TZ naopak ukazují, v čem spočívá nejčastější argumentace kritiků: není třeba nic měnit. O smysluplnější výuce matematiky hovoří v čerstvém rozhovoru Milan Hejný (iDNES.cz).
- I čeština potřebuje “svého“ Hejného. Lidové noviny si všímají, že ačkoliv rámcové vzdělávací programy kladou důraz na komunikační pojetí výuky češtiny, v praxi je výuka stále často založena na samoúčelných jazykových rozborech. Výsledkem je, že děti češtinu nesnášejí. O potřebě změny se debatuje již desítky let, přesto rozumná a ucelená alternativní metoda chybí. Vývoj výuky českého jazyka po roce 1989 popisuje Milan Polák (RVP.cz).
- Technologie způsobují sociální změnu. Podle aktuální zprávy neziskové organizace Ashoka mohou být informační technologie (jejich ovládání a vzdělávání v tomto směru) důležitým iniciátorem sociálních změn. V souvislosti s tím je zajímavé komerční sdělení projektu IT Fitness, podle nějž jsou čeští žáci dobří v používání sociálních sítí, ale zaostávají v dovednosti vyhledávání na internetu.
Inspirace z (a do) praxe
- Mapa společenských stereotypů. DOX a EDUin zpracovali materiál poskytující učitelům ZŠ i SŠ nástroj k tomu, jak žákům zprostředkovat poznání společenských stereotypů a umožnit vlastní sebereflexi. Včetně metodiky.
- Aktivní občanství. Program Active Citizens dává učitelům návody dle hesla „mysli globálně, jednej lokálně“.
- Semináře na Šikmé ploše. Semináře a interaktivní lekce pro učitele na téma hledání zaměstnání, bydlení, dluhové problematiky atp. Přímo ve škole a zdarma (min. 5 pedagogů).
- Summerhill. Dítě je člověk, ne loutka rodičů či učitelů. Summerhill učí děti, sebeřízení. Film s dabingem.
- Stáže ve firmách pro lidi nad 40 let. Program celoživotního praktického vzdělávání.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- Česko hledá budoucnost. Závěrečné shrnutí projektu, jehož cílem je vytvořit vizi rozvoje české společnosti, včetně rozvoje v oblasti vzdělávání. 16:00 - 17:00 Drtinova 10, Praha.
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři
VytisknoutObsah vydání | Středa 17.12. 2014
-
17.12. 2014 / Spojené státy se rozhodly normalizovat styky s Kubou17.12. 2014 / V Rusku může zdražit chleba až o 150%17.12. 2014 / Rubl ve středu posílil17.12. 2014 / Rusko má nového dealera luxusních vozů Bentley17.12. 2014 / "Zajištění míru namísto odměňování expanzionismu"16.12. 2014 / Zničení ruské ekonomiky může být pro Západ katastrofou17.12. 2014 / Policie se v brazilském kongresu střetla s indiány16.12. 2014 / Povede povolební koalice skotských nacionalistů a labouristů v Anglii k likvidaci Labour Party?16.12. 2014 / Poděkování za všechno16.12. 2014 / Tomasz OryńskiJeště o postojích některých Čechů k Polákům - na základě dopisů od čtenářů Britských listů16.12. 2014 / 15 000 osob se účastnilo v Drážďanech extremně pravicové demonstrace proti "zločinným žadatelům o azyl"16.12. 2014 / Ruská centrální banka zvýšila úrokové míry na 17 procent15.12. 2014 / Vztahy USA-Rusko a ukrajinská krize15.12. 2014 / Daniel VeselýV Mexiku se k životu probouzí lidová revoluce, zuří teror a česká média toho příliš nedbají15.12. 2014 / Tomáš FialaNaše nemocná společnost potřebuje mnohem více klinik, pozitivních recidivistů i pozitivních extremistů15.12. 2014 / Jak se má Američan vyrovnat s mučením?6.12. 2014 / Hospodaření OSBL za listopad 2014