Erasmus Rotterdamský jen jako "název" jednoho programu?
13. 10. 2014 / Ivo Šebestík
Před nějakým časem jsem provázel skupinku vysokoškolsky vzdělaných lidí po belgickém městě Lovani. Popravdě řečeno, skupinka to byla malá, takže na jejím základě dospět k nějakému hlubšímu statistickému výsledku by bylo jistě poněkud smělé očekávání. Nicméně, přesto následující poznámka o něčem svědčí.
Na jedné z hlavních ulic tohoto univerzitního města, jehož vysoké učení bylo založeno počátkem patnáctého století jaksi ze vzdoru vůči některým vývojovým tendencím na Sorbonně, jsem zahlédl restauraci, kavárnu i bistro (bylo to něco vcelku malého), na jejímž vývěsním štítě stálo jméno Erasmus.
Nezapřel jsem v sobě pedagoga, jímž tu a tam a naštěstí ne pořád bývám, a upozornil na onen vývěsní štít v očekávání, že z oné skupiny se ozve něco v tom duchu: "No jo, Erasmus Rotterdamský. Co ten tady dělá?" Jak je vidět, mé očekávání bylo víc než skromné, nicméně i tak zůstalo nevyslyšeno. Ze skupinky se neozval vůbec nikdo a má poznámka zanikla v mírném hluku vcelku tiché to ulice. Pedagog ve mně tiše zaúpěl: "Erasmus Rotterdamský".
"Jo, ten studijní program, že jo?" ozval se konečně jeden moderním vysokým školstvím vyšlechtěný hlas. Nikoliv, Erasmus Rotterdamský, Nizozemec, který svými překlady z latiny a řečtiny nabídl evropskému čtenáři alternativu ke scholastické tmě, dal mu svět antické vzdělanosti v prakticky použitelné podobě, čímž, jak napsal nizozemský historik Huizinga, přispěl k položení základů humanistického moderního myšlení, ve kterém na položenou otázku již mohla následovat promyšlená a nezávislá odpověď.
Nic menšího tento Erasmus, svého času profesor na lovaňské univerzitě, autor Chvály bláznivosti, umírněný oponent Lutherův, přítel Tomase Mora, a člověk posedlý potřebou zprostředkovávat své vědění ostatním lidem, neučinil, a přesto je zapomenut a jeho jméno zůstává téměř pohřbeno v jednom studijním programu pro vysokoškoláky. Neměli by snad studenti i na technických oborech mít přece jenom jakési všeobecné kulturní a společenské minimum v osnovách? Bez jeho zachování praská kulturní kontinuita a život se odvíjí jen v přítomném okamžiku, jemuž ale bez povědomí o tom, co bylo, nelze porozumět.
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 13.10. 2014
-
13.10. 2014 / Rusko připravuje vznik "rezervních armád"13.10. 2014 / Daniel VeselýO právu Kurdů na sebeurčení, sociálním experimentu v Kobani a polozapomenuté genocidě12.10. 2014 / Teroristy vyrábějí mafiáni, ne muslimové11.10. 2014 / 1. kolo senátních voleb vyhrála ČSSD, komunální volby vyhráli nezávislí kandidáti a ANO12.10. 2014 / Podpořte europetici zdola proti dohodám TTIP, CETA12.10. 2014 / Podle nového průzkumu veřejného mínění by UKIP získal 128 poslanců a vládla by Labouristická strana11.10. 2014 / Rasistická reklama Martina Bursíka a TOP 0910.10. 2014 / Obchodní dohoda TTIP umožní americkým firmám vysoudit na evropských vládách miliardy dolarů10.10. 2014 / V Rusku uprostřed bouře Putin odchází do samoty10.10. 2014 / Filipíny dodají Rusku krokodýlí maso10.10. 2014 / Hongkong: Rozhovory s úřady ztroskotaly, demonstranti se připravují na dlouhodobé protesty9.10. 2014 / Hospodaření OSBL za září 2014